Foto: SITA (Milan Illík), Facebook (Peter Župník)

Generálny tajomník služobného úradu uviedol, že busta nie je originál.

Príbeh busty stále žije. Cecilia Gonzaga, ktorej autorstvo sa pripisovalo Donatellovi, za posledné mesiace prežila turbulentnú jazdu. Zo SNM – Spišského múzea v Levoči, kde bola uložená, ju bez informovania odbornej verejnosti a v sprievode kukláčov odniesol generálny tajomník služobného úradu ministerstva kultúry Lukáš Machala.

Bez konzultácií s odborníkmi mala byť presunutá do Centra bezpečnostno-technických činností rezortu vnútra v Topoľčanoch. A dnes, ako sa ukázalo, sa vrátila späť do Levoče. Ministerstvo kultúry vopred informovalo, že o ďalšej budúcnosti busty bude informovať na tlačovej konferencii s názvom: „Návrat busty do Levoče a prezentácia výsledkov expertízneho posudku pravosti busty Cecilie Gonzagy“.

Na mieste sa opäť ukázal Machala a niekoľko ochrankárov. Generálny tajomník služobného úradu uviedol, že busta nie je originál. Na tlačovke skritizoval odborníčku Martu Herucovú, ktorá jej autenticitu potvrdila začiatkom tohto roka, hovoril o provokáciách a odsúdil prácu médií.

Autenticitu busty posúdil 11. júla Francesco Caglioti, ktorý o nej uviedol, že ide o úmyselný falzifikát. Jeho výskum mal ukázať, že ide o dielo z 19. storočia. Socha mala byť vyrobená v roku 1894 s použitím sadrového odliatku, ktorý bol odvodený od tzv. Belle Florentine v Louvri.

Machala dodal, že nejde o portrét Cecílie Gonzagovej, ale o relikviár svätej Konštancie mučeníčky. Levočská busta teda spĺňa všetky podmienky na to, aby bola klasifikovaná ako úmyselný falzifikát, a nie ako bežnejšia reprodukcia renesančného originálu z 19. storočia.

Uložiť článok

Najnovšie články