Vyzdvihovanie batožiny po prílete môže priniesť nepríjemné prekvapenie. Ak sa kufor neobjaví na páse, nejde automaticky o jeho stratu. V mnohých prípadoch sa batožina oneskorí v dôsledku prekládky pri prestupe alebo iného logistického zdržania.
Spotrebiteľskí poradcovia upozorňujú, že cestujúci majú v takýchto situáciách právo na pomoc aj náhradu nákladov. Ak sa batožina po prílete nenachádza medzi doručenými kuframi, odporúča sa bezodkladne navštíviť pracovisko s označením Baggage Handling Desk alebo Baggage Service.
Batožinu možno niekedy sledovať online
Práve tam je potrebné vyplniť protokol o nezrovnalosti – tzv. PIR (Property Irregularity Report). Tento dokument slúži ako oficiálna reklamácia batožiny. K tomu je potrebné uchovať palubnú vstupenku a batožinový lístok, ktoré bude treba predložiť v prípade žiadosti o preplatenie výdavkov alebo náhradu škody.
V niektorých prípadoch je možné batožinu sledovať online. Letecké spoločnosti ponúkajú možnosť zadať kontaktné údaje a adresu doručenia, pričom dopravu kufra na uvedené miesto – či už ide o hotel alebo bydlisko – hradí letecký dopravca. Ak batožina dorazí neskôr, cestujúci si môžu nárokovať preplatenie nevyhnutných výdavkov.
Účtenky si odložte, luxusné položky nepreplatia
Ide najmä o hygienické potreby, základné oblečenie alebo plavky. Podmienkou je, aby si spotrebiteľ odložil všetky účtenky z takýchto nákupov. Dopravca pravdepodobne nepreplatí luxusné položky, ako napríklad dizajnérske doplnky.V odôvodnených prípadoch môže cestujúci požadovať aj náhradu za špecifické výdavky.
Ak ide napríklad o účasť na súťaži alebo pretekoch a chýba športové vybavenie, môže sa uplatniť žiadosť o preplatenie výstroja, prípadne jeho zapožičania. Žiadosť o preplatenie nákladov je potrebné predložiť dopravcovi písomne najneskôr do 21 dní od doručenia oneskorenej batožiny. K žiadosti sa prikladajú doklady vrátane účteniek.
Po 21 dňoch sa batožina považuje za stratenú
Ak batožina nie je doručená do 21 dní od príletu, považuje sa za stratenú. V takom prípade vzniká nárok na finančnú náhradu nielen za samotný kufor, ale aj za jeho obsah. Na preukázanie hodnoty vecí je vhodné mať k dispozícii účtenky alebo fotografie, ktoré potvrdzujú, čo sa v batožine nachádzalo.
V prípade, že sa batožina doručí poškodená, je nutné reklamáciu nahlásiť bezodkladne na letisku. Okrem formulára treba predložiť palubnú vstupenku, batožinový lístok a vizuálne zdokumentovať poškodenie. Reklamácia poškodenej batožiny musí byť uplatnená najneskôr do siedmich dní od jej prevzatia.
Výška finančnej kompenzácie sa riadi pravidlami Montrealského dohovoru a je stanovená v tzv. Zvláštnych právach čerpania (SDR). Aktuálne maximálne odškodnenie predstavuje sumu 1 519 SDR, čo zodpovedá približne 1 900 eurám.
Bola vysušená 5 rokov doma v garáži a jej rodina si to nevšimla: Záhada úmrtia mladej ženy vám nedá spávať
Už malý detail vie ušetriť desiatky eur, takto si nastavte radiátory. Odborníci upozorňujú, čo je doma najväčší problém
Patrí medzi najlacnejšie lyžiarske strediská v Európe: Najete sa tu už od 5,5 eura, cena skipasu vás prekvapí
S analytikom Potočárom sme sa rozprávali o energopomoci. Boli sme na magických trhoch, očarili nás ponukou aj cenami
Doktorka Jana Boboková o zomieraní: Život nie je nutné za každú cenu umelo predlžovať. Musíme akceptovať, že bude koniec
Našli ho mŕtveho v hotelovej vani, stal sa tak členom „Klubu27“: Smrť Jima Morrisona je dodnes veľkou záhadou
Ženy mučil a hral s nimi najzvrátenejšiu hru, akú si viete predstaviť. Z vraha sa dvíhal žalúdok aj skúseným policajtom
Exdetektív Vachálek: Ak by bol Černák na slobode, niekto by si ho našiel. Koncom búrlivej mafiánskej éry je vražda Kuciaka
Vývar za 3,90 € a ríbezľové pivo za 4 €: Našli sme najstaršiu slovenskú reštauráciu, po večeri sme ochutnali niečo nečakané
Outlet z kauzy slayáda začal veľkolepo, rýchlo sa z neho stala „nákupná zóna duchov“. Zákazníkov si užíval krátko








Nahlásiť chybu v článku