Futbal je stále jasnou svetovou športovou jednotkou, a preto nie je žiadnym prekvapením, že aj európsky šampionát púta obrovskú pozornosť, a to aj mimo starého kontinentu. Čo už však niektorých prekvapilo, je zoznam hlavných sponzorov turnaja, medzi ktorými dominujú čínske spoločnosti. Tento detail si začali všímať viaceré zahraničné médiá a nahneval aj mnohých Nemcov.
EURO 2024 organizované Nemeckom má 13 hlavných sponzorov, medzi ktorými nájdeme známe a tradičné spoločnosti spojené s futbalom. Ide o domáceho odevného giganta Adidas, spoločnosť Booking.com, Coca-Cola, Lidl, Strauss či Visit Qatar. Ako uvádza portál SCMP, prakticky tretinu hlavných sponzorov však tvoria čínske spoločnosti, ktoré si na Majstrovstvách Európy zaplatili masívnu reklamu.
Konkrétne ide o platobnú službu AliPay+, megapopulárneho predajcu AliExpress, technické spoločnosti Hisense a Vivo, ale tiež výrobcu elektromobilov BYD. Ako ďalej píše magazín DW, posledný menovaný sponzor dokonca nahradil tradičného domáceho automobilového partnera – Volkswagen, čo mnohých Nemcov nahnevalo. V Nemecku sa začali objavovať komentáre, podľa ktorých patriotizmus značne potlačili peniaze.
Veľké čínske kampane si všimli aj tí pozornejší diváci, ktorí môžu na baneroch pri hracej ploche pozorovať z veľkej časti práve spomínané čínske spoločnosti, ktoré sa na európsky trh valia zásadným spôsobom. Nie je to tak dávno, čo slovenské telefóny zaplavila napríklad kampaň od Temu.
Kľúčové sú peniaze
Portál DW sa snažil zistiť, prečo UEFA zvolila značnú časť sponzorov práve z Číny, no priamej odpovede sa nedočkali. Je však zrejmé, že v takýchto prípadoch to skutočne je hlavne o peniazoch, aj keď najväčší sponzori zvyknú tiež zabezpečovať iné praktické veci okolo šampionátu.
„Trhy so spotrebným tovarom sú z veľkej časti globálne trhy a futbal má celosvetový dosah, najmä pokiaľ ide o také dôležité podujatie, akým sú majstrovstvá Európy. Globalizácia ekonomiky a komercializácia futbalu idú ruka v ruke,“ povedal na margo situácie Henning Vöpel, riaditeľ Centra pre európsku politiku. Ten ďalej uviedol, že UEFA sa rozhoduje na základe dvoch hlavných kritérií – výška ponuky a strategickosť investície.

Čínske spoločnosti majú v tomto smere jasný zámer, chcú sa dostať do povedomia na európskom trhu, ktorý je pre nich z hľadiska expanzie extrémne dôležitý a hlavne finančne zaujímavý. Navyše z neho plynie vo viacerých smeroch silná konkurencia, pričom práve taká sledovaná udalosť, ako sú Majstrovstvá Európy vo futbale, je ideálnou príležitosťou na zviditeľnenie.
Žije v prenajatom byte, nemá auto a po meste chodí s batohom: Kto je Zohran Mamdani, prvý moslimský starosta New Yorku?
Najnebezpečnejšia žena: Bola posadnutá sexom a vraždila mužov pre zábavu. Dostala tvrdý trest, stále je hrozbou
Budú vianočné trhy v Bratislave drahšie? Stánkarov zaťaží vyššia 23 % DPH, na ľudí tento rok čakajú aj výhodné ponuky
Mamička varí lacné jedlá, aby šetrila peniaze: Podľa ľudí je to ako krmivo pre psa, jej manžel sa správa zvláštne
Navštívili sme nádhernú dolinu a strašidelný hrad úplne zadarmo: Nájdete tu aj jaskyňu a priam dokonalú jesennú prírodu
Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože. O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli
Jedol psie žrádlo, celý čas bol nahý: Táto reality šou prekonala rekordy, milióny ľudí sledovali mučenie
Herci, ktorí boli počas natáčania Harryho Pottera vymenení: Niekedy to bolo fiasko, inokedy tvorcovia nemali na výber
Terapia červeným svetlom nie je zázračná, tvrdí odborníčka: Vedeckých dôkazov je málo a chýbajú, nie je to všeliek
ANKETA: Nepáči sa mi to, malo by sa to odstrániť. Slovákov sme sa opýtali, čo si myslia o Separovom sprejovaní v Himalájach












Nahlásiť chybu v článku