Ak ročne najazdíte menej ako 15-tisíc kilometrov, mohli by ste ušetriť značnú sumu vzdaním sa svojho auta v prospech iných druhov dopravy. Takýto záver priniesla štúdia s názvom Globálny vplyv zdieľanej mobility, ktorá mapuje súčasný stav odvetvia a modeluje jeho potenciál do roku 2030. Vypracovala ju poradenská spoločnosť Oliver Wyman vďaka údajom platformy Bolt.
Štúdia uvádza, že za poslednú dekádu sa vzdialenosť najazdená osobnými autami znížila o 1 700 kilometrov ročne, no počet vozidiel registrovaných na domácnosť zostal rovnaký. Odborníci pritom vypočítali, že pre tých majiteľov áut, ktorí ročne najazdia menej ako 15-tisíc kilometrov, môžu byť iné spôsoby dopravy, ako napríklad digitálna taxislužba, zdieľanie kolobežiek a e-bicyklov či car-sharing, cenovo dostupnejšie, ako vlastnenie auta.
Porovnávali ceny
Štúdia porovnala celkové náklady na vlastníctvo v cene na kilometer u prémiových, SUV a malých vozidiel, ktoré sa postupne znižujú, čím viac sa s vozidlom jazdí. Na opačnú misku váh položila ceny rôznych druhov služieb zdieľanej mobility. „Výsledky sú viac než zaujímavé. Ako mimoriadne cenovo výhodný spôsob dopravy, ktorý je lacnejší ako všetky tri typy automobilov pri ročnom nájazde do 15-tisíc kilometrov, vyšiel car-sharing,“ uvádza Bolt.

Aj zdieľané kolobežky a e-bicykle boli lacnejšie ako malé autá pri ročnom najazdení 5 000 kilometrov, zatiaľ čo dokonca aj najdrahšia služba zdieľanej mobility, digitálna taxislužba, vyšla lacnejšie ako prémiové auto pri ročnom najazdení do 12-tisíc kilometrov. Analýza sa uskutočnila v Nemecku, ale situácia je podľa Boltu veľmi podobná na všetkých európskych trhoch.
Až tretina opýtaných majiteľov áut si pritom vie predstaviť, že v budúcnosti už auto vlastniť nebude, v prípade vekovej kategórie 18 až 34 rokov je to až 40 %. „Nachádzame sa uprostred krízy životných nákladov: ceny pohonných hmôt prudko vzrástli a mnohí ľudia používajú svoje autá menej, pričom práve cena je pre väčšinu z nich rozhodujúca pri výbere spôsobu dopravy,“ povedal Country Manager pre kolobežky Bolt pre Českú a Slovenskú republiku.
„Táto štúdia je dôkazom toho, že zdieľaná mobilita zotiera tieto finančné prekážky a je motiváciou pre milióny ďalších ľudí na odklon od vlastníctva súkromného auta,“ zhodnotil. Bolt je európska aplikácia, ktorá ponúka celý rad služieb mobility, vrátane taxislužby, zdieľaných áut a kolobežiek, či donášky jedla a potravín. Má 150 miliónov zákazníkov v 45 krajinách Európy a Afriky.
Navštívili sme mimoriadne významné miesto na Slovensku celkom zadarmo: Pravdepodobne ste o ňom nepočuli
Beáta Jurík z PS: Fico poslal Putinovi vianočný darček. V stanovisku Slovenska chýba zmienka o územnej celistvosti Ukrajiny
Navštívili sme tradičné dedinské vianočné trhy aj so zabíjačkou. Stretli sme známych z detstva a ochutnali špeciality
Analytička Lauková o energopomoci: Dostane ju človek, ktorému zvýšili plat, dôchodcovia môžu mať problém
Miška a Denis zo Sexuálnej výchovy: Klitoris je oveľa väčší, ako si ľudia myslia. Toto urobte po každom pohlavnom styku
Ešte ho ani neotvorili, už nahnevali vodičov: Za tunelom Višňové nastáva zmena, mnohí vodiči majú hlavu v smútku
Bola vysušená 5 rokov doma v garáži a jej rodina si to nevšimla: Záhada úmrtia mladej ženy vám nedá spávať
Už malý detail vie ušetriť desiatky eur, takto si nastavte radiátory. Odborníci upozorňujú, čo je doma najväčší problém
Patrí medzi najlacnejšie lyžiarske strediská v Európe: Najete sa tu už od 5,5 eura, cena skipasu vás prekvapí
S analytikom Potočárom sme sa rozprávali o energopomoci. Boli sme na magických trhoch, očarili nás ponukou aj cenami








Nahlásiť chybu v článku