Za posledných 25 rokov sa IQ ľudí nezvyšuje. Pre TASR to povedal český neurológ a emeritný profesor Yalovej univerzity Martin Jan Stránský. Poukázal tiež na to, že percento ľudí s depresiou sa zdvojnásobilo, u adolescentov sa zvýšilo až o 70 percent.
„Je to jednoducho preto, že inteligencia a spokojnosť súvisia so schopnosťou riešenia problémov. Moderné technológie nás vyzývajú na to, že riešia veci za nás. A hlavne, keď sa bavíme o digitálnej technológii, sociálnych sieťach a internete, tak to vytvorí návykovú pascu,“ povedal Stránsky. To podľa neho znamená, že robíme aktivity, ktoré len stimulujú náš mozog do určitej úrovne, ale nenabáda nás to skutočne premýšľať, diskutovať a riešiť veci.
Moderná technológia tu nebola pred poslednými 20 rokmi a nikomu sa nežilo horšie, tvrdí český neurológ. To, že školy žiadajú a chcú vždy nové počítače, tablety a modernú technológiu, sú podľa jeho slov komerčné záujmy, ktoré „vychádzajú z deformácie modernej spoločnosti“.
Hlúpneme z mačičiek, psíkov a škandálov
„Počítače sú dobré v tom, aby sme našli fakty a informácie, ale potom sa majú vypnúť. Nie, aby sme strávili sedem hodín denne a pozerali do obrazovky, surfovali na internete a hľadali tam mačičky a psíkov či škandály,“ povedal. Podľa neho i preto hlúpneme a aj preto je u detí medzi 13 až 18 rokmi 70-percentný nárast úzkosti a depresie. Povedal, že aj preto výsledky u detí týkajúce sa všetkých štandardizovaných testov každým rokom vo všetkých európskych krajinách klesajú.
Najhoršie sú podľa Stránskeho práve sociálne siete. „Sociálne siete sú digitálny heroín,“ povedal. Na Slovensku deti strávia podľa neurológa priemerne šesť hodín denne s modernými technológiami, u starších detí v rozmedzí 13 až 18 rokov je to ešte viac. „Samozrejme, večer deti na internete nezisťujú, koľko má ľudí Uruguaj, ale sledujú to, čo robí mačka suseda,“ uviedol. Zároveň upriamil pozornosť aj na to, že len jedna tretina detí medzi sebou komunikuje priamo z očí do očí.
Dôsledky pandémie
Najdôležitejšie v škole nie je podľa neho to, aby sa deti až tak učili fakty a vedomosti, ale aby sa učili, ako medzi sebou vychádzať. Poukázal aj na dôsledky sociálnej izolácie, ktoré spôsobilo ochorenie COVID-19, keď boli zatvorené aj školy. Deti padli do úplne regresie nielen intelektuálnej, ale aj spoločensko-psychologickej. „Stratili schopnosť medzi sebou hovoriť a vychádzať,“ uzavrel.
Jedol psie žrádlo, celý čas bol nahý: Táto reality šou prekonala rekordy, milióny ľudí sledovali mučenie
Herci, ktorí boli počas natáčania Harryho Pottera vymenení: Niekedy to bolo fiasko, inokedy tvorcovia nemali na výber
Terapia červeným svetlom nie je zázračná, tvrdí odborníčka: Vedeckých dôkazov je málo a chýbajú, nie je to všeliek
ANKETA: Nepáči sa mi to, malo by sa to odstrániť. Slovákov sme sa opýtali, čo si myslia o Separovom sprejovaní v Himalájach
Káva za 3,60 eura nám udrela do nosa a nevoňala: Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože
Prirovnávajú ju ku Kate Middleton, takto ju mal Putin žiadať o ruku: Kto je Alina Kabajevová, údajná nová cárovná v Kremli?
Ste tu za hodinu, najete sa od 5 eur: O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli, musíte ho vidieť
Detské nosové vakcíny proti chrípke boli fuč za pár hodín. Vieme, kedy príde posledná dávka, niektorí rodičia sú zúfalí
Budú v sobotu na Sviatok Všetkých svätých otvorené obchody? Pozrite sa, ako to bude po novom, reťazce hlásia zmeny
Radik bol postrach Ruska: Škrtil 90-ročné ženy, tvrdil, že ich to nebolí a len sa chcel najesť. Náhodou ho zachytilo video












Nahlásiť chybu v článku