Foto: Profimedia

Predaj energetických nápojov osobám vo veku do 16 rokov sa má podľa návrhu zákona od Jána Ferenčáka obmedziť.

Ešte začiatkom júna sme vás informovali o návrhu zákona, ktorý by obmedzil predaj energetických nápojov pre osoby mladšie ako 16 rokov. Takáto zmena sa výrazne dotkne aj samotných obchodných reťazcov a my sme zisťovali, aký postoj k nej majú najväčší tuzemskí obchodníci.

Hlavným cieľom návrhu je vytvoriť právny rámec na reguláciu predaja energetických nápojov, a to zákazom predaja energetických nápojov osobám mladším ako 16 rokov, zabezpečením nedostupnosti energetických nápojov pre mladistvých prostredníctvom predajných automatov alebo predaja na diaľku,“ uviedol predkladateľ. Ako Ferenčák dodal, súčasťou návrhu je tiež informovanie verejnosti o negatívnych vplyvoch takýchto nápojov.

S konzumáciou energetických nápojov sa totiž spája viacero zdravotných rizík, pričom mladistvé osoby sú obzvlášť citlivou skupinou. Preto sú s plánovanými zmenami pripravované aj efektívne sankcie za ich porušenie.

Pozitívne reakcie na návrh zákona zazneli aj z radov opozície. Richard Vašečka z Kresťanskej únie ho považuje za politické víťazstvo, no zároveň dodal, že stále má chyby. V druhom čítaní počas septembra preto predloží pozmeňujúce návrhy.

Dotknutí sú aj predajcovia

Pochopiteľne, takýto krok sa vo veľkej miere dotkne tiež predajcov, teda obchodných reťazcov. Najväčší obchodníci ako Lidl, Billa, Kaufland, Tesco či Coop Jednota návrh evidujú a ako pre interez uviedli, rozumejú tejto problematike a dôvodom jeho predloženia. Na druhej strane dodali, že ide o citlivú tému a preto budú apelovať predovšetkým na odbornú diskusiu.

Rozumieme návrhom na obmedzenie predaja energetických nápojov pre mladistvých. Zároveň však považujeme za potrebné, aby sa takéto regulácie neprijímali bez odbornej diskusie, ale aby sa využil riadny legislatívny proces vrátane pripomienkového konania, kde by sa vytvoril priestor na odbornú diskusiu,“ vyjadrila sa pre interez Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO).

Ilustračná foto: Pixabay

Aliancia vznikla v roku 2014 a aktuálne združuje reťazce ako Lidl, Kaufland, Billa či Tesco. „Keďže v tomto prípade ide iba o poslanecký návrh, tak veríme, že sa napriek tomu vytvorí priestor na odbornú diskusiu nielen s poslancami, ale aj s jednotlivými ministerstvami a všetkými dotknutými subjektmi,“ dodali zástupcovia.

Podobné stanovisko nám zaslalo aj vedenie Coop Jednoty. „Predmetom návrhu zákona je citlivá téma, ku ktorej mala primárne prebehnúť odborná diskusia v rámci štandardného legislatívneho procesu. Dotknuté subjekty ani príslušné rezorty nemali žiadnu možnosť vyjadriť svoje stanovisko a uplatniť pripomienky,“ uviedla pre interez hovorkyňa Jana Kuklová.

Povinnosti a sankcie

Pochopiteľne, z uvedeného návrhu vyplývajú pre obchodníkov viaceré zákonné povinnosti, za ktorých nedodržanie im hrozia prísne sankcie. S tým súvisí zmena technických a interných procesov naprieč celým maloobchodným spektrom.

V našom prípade bude potrebné nové systémové nastavenie pokladníc pre účely kontroly veku kupujúceho, dodatočné vyškolenie personálu a nastavenie ďalších vnútorných procesov,“ dodala Kuklová z reťazca Coop Jednota.

Ak vám tento článok niečo dal, odmeňte ho. Nie lajkom, ale podporou. Pridajte sa k interez PREMIUM a získajte:

  • 📰 Články bez reklám na interez, Odzadu, EMEFKA, Startitup, Fontech
  • 📚 Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
  • 🎁 Prístup k exkluzívnym benefitom
Uložiť článok

Najnovšie články