Ak ste zvyknutí voziť sa na elektrickej kolobežke po meste bez obmedzení, pripravte sa – štát chystá prísnejšie pravidlá, ktoré sa dotknú všetkých používateľov. Novela zákona o cestnej premávke, ktorú pripravuje ministerstvo vnútra, má priniesť jasnejšie regulácie a vyššiu bezpečnosť pre chodcov aj samotných jazdcov. Zmeny sa netýkajú elektrobicyklov.
Najväčšou zmenou je, že e‑kolobežky budú definitívne považované za malé elektrické vozidlá s vlastnou kategóriou. Budú mať podobné povinnosti ako cyklisti, upozornil portál Živé. To znamená, že ak existuje cyklotrasa alebo cyklopruh, budete ho musieť využiť. Ak nie, kolobežka bude patriť na pravú krajnicu vozovky – nie na chodník.
Jazda po chodníkoch sa má výrazne obmedziť, povolená zostane len deťom do 10 rokov alebo osobám, ktoré ich sprevádzajú, a aj to len veľmi pomaly, aby neohrozovali chodcov. Obmedzenia sa dotknú aj rýchlosti. Novela stanovuje maximálnu povolenú rýchlosť na 25 km/h. Všetky kolobežky, ktoré dokážu jazdiť rýchlejšie, alebo upravené modely s pozmeneným výrobcom udávaným limitom, budú zakázané.
Rátajte s pokutami
Jazdci, ktorí budú porušovať tieto pravidlá, môžu rátať s výrazne vyššími pokutami. Nové predpisy sa týkajú aj technických požiadaviek. Od januára 2025 musia byť všetky novovyrobené e‑kolobežky vybavené výrobným štítkom s jasne uvedenými parametrami, ako sú maximálna rýchlosť, výkon a hmotnosť. Polícia tak bude môcť pri kontrole jednoducho overiť, či tvoje vozidlo spĺňa predpísané normy.
Pokiaľ porušíte nové pravidlá, hrozia pokuty od 60 až do 300 eur. V prípade, že ste držiteľom vodičského oprávnenia, hrozí vám aj strata vodičského preukazu.
Pre niektorých používateľov pribudne aj ďalšia povinnosť – povinné zmluvné poistenie (PZP). Týkať sa bude rýchlejších a ťažších kolobežiek, pretože škody spôsobené nehodami môžu byť vysoké. Poisťovne upozorňujú, že v prípade kolízie s chodcom môžu náklady presiahnuť aj desaťtisíce eur.
Napriek plánovaným zmenám zaznievajú aj kritické hlasy. Podľa Republikovej únie zamestnávateľov štát zbytočne prísne reguluje segment, ktorý rastie, no infraštruktúra tomu nestačí. Najmä v mestách, kde je málo cyklotrás, môžu byť nové pravidlá problematické – kolobežkári budú nútení jazdiť po cestách medzi autami, čo nemusí zvýšiť bezpečnosť.
Káva za 3,60 eura nám udrela do nosa a nevoňala: Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože
Prirovnávajú ju ku Kate Middleton, takto ju mal Putin žiadať o ruku: Kto je Alina Kabajevová, údajná nová cárovná v Kremli?
Ste tu za hodinu, najete sa od 5 eur: O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli, musíte ho vidieť
Detské nosové vakcíny proti chrípke boli fuč za pár hodín. Vieme, kedy príde posledná dávka, niektorí rodičia sú zúfalí
Budú v sobotu na Sviatok Všetkých svätých otvorené obchody? Pozrite sa, ako to bude po novom, reťazce hlásia zmeny
Radik bol postrach Ruska: Škrtil 90-ročné ženy, tvrdil, že ich to nebolí a len sa chcel najesť. Náhodou ho zachytilo video
Boli sme sa v Bratislave zaočkovať proti covidu bez registrácie: Rad nemal konca, ľudia vtipkovali o kukurici. Na toto sa pripravte
Urológ Ján Švihra: Vo vybraných prípadoch má obriezka stále veľký zmysel. Takto by mala vyzerať správna hygiena „tam dolu“
Brat za Brata zbiera údaje možno aj o vás. Redaktorka bola 21 dní v top exotickej destinácii, výdavky ju prekvapili
Objavili sme klenot, nikdy ste o ňom nepočuli: Prešli sme sa po najstaršom drevenom moste v Európe a navštívili unikát












Nahlásiť chybu v článku