Sovietsky zväz bol v časoch svojej najväčšej slávy známy rôznymi veľkými, často až bizarnými projektami. Do kategórie tých potrebných určite môžeme zaradiť aj BAM, teda Bajkalsko-amurskú magistrálu, ktorá mala zásadný význam, a to ako z hľadiska spoločenského, tak aj ekonomického. Po rokoch úpadku ju Rusi opäť oživujú, dôvodom majú byť uvalené sankcie a orientácia na východné trhy. Informuje o tom portál Hospodárske noviny.
Koncom apríla Rusi oslavovali 50. výročie od začiatku budovania BAM, ktorá je inak známa aj ako „trať do stratena“ či druhá Transsibírska magistrála. Mnohí ju označujú ako sovietsku stavbu storočia, nakoľko mala pre krajinu obrovský význam. Jednu z najdlhších železničných tratí budovali státisíce mladých komunistov, respektíve ďalších pracovných migrantov. Okolo trate, ktorá viedla cez Sibír až k Tichému oceánu, vznikali aj nové obce.
Víziou Sovietskeho zväzu bolo vytvoriť koridor, ktorý by zabezpečil lepšie využívanie bohatých prírodných zdrojov, silnejšie dopravné napojenie odľahlejších regiónov, vznik nových miest a posilnenie tých existujúcich, ale tiež malo ísť o plnohodnotnú alternatívu spomínanej Transsibírskej magistrály v prípade vojnového konfliktu s Čínou.
Aj napriek smelým plánom sa do pravidelnej prevádzky dostala až okolo roku 1989 a svoj potenciál nikdy plnohodnotne nenaplnila. Navyše, už v 90. rokoch sa prepravované objemy znížili a magistrála vykazovala známky nerentability. Ako sa ďalej v článku HN uvádza, zlepšenie prišlo s oživením ruskej ekonomiky, no jej význam a takpovediac aj znovuzrodenie opätovne nastalo od ruskej invázie na Ukrajinu v roku 2022.

Môže za to hneď niekoľko faktorov. Tým prvým sú uvalené sankcie, ktoré Rusko do veľkej miery izolujú od západného sveta, hlavne s ohľadom na pozemnú prepravu. Druhým je väčšia orientácia na východné ázijské trhy, s ktorými Rusi obchodujú čoraz viac a prepojenie týchto obchodných väzieb je pre nich aktuálne kľúčové. Ako z najnovších informácií vyplýva, primárnou prevážanou surovinou je v súčasnosti uhlie.
Ďalšie rozširovanie magistrály avizoval v apríli aj prezident Vladimir Putin, ktorý by chcel zvýšiť objem prepravovaných surovín o niekoľko desiatok ton. „V blízkej budúcnosti sa stanú hlavné magistrály na východe Ruska – Transsibírska magistrála a BAM – nepostrádateľnými. Ich dopravný, logistický a ekonomický význam bude len rásť,“ uviedol hlavný vedecký pracovník Geografického ústavu V. B. Sočavu, sibírskej pobočky akadémie vied, Leonid Bezrukov.
Nejedol dva mesiace: Muž uviazol v zasneženom aute. Nikto nechápe, ako prežil, lekári hovoria o zázraku
Bianca ukázala nahý zadok, inšpirovala našu Bianku: Tieto kauzy hýbali spoločnosťou v roku 2025, aj ste na ne zabudli
Ladislav otvoril unikátne kino, aké inde na Slovensku nenájdete: Ľudia odchádzajú nadšení, na vstupnom ušetria
Záhada rumunského národného pokladu: Zo strachu pred Nemcami ho poslali ukryť do Ruska. Dodnes ho nemajú naspäť
Mačetou ju udreli do hlavy, na zemi bola zbraň. Dian Fossey milovala gorily a položila za ne život, jej smrť je záhadou
Ricardo sa prisťahoval na Slovensko: Keď som sem prišiel, prenájmy v Bratislave stáli 600 eur, životné náklady stúpajú
Videli sme najkrajšie vianočné trhy u nás: Cítili sme sa ako v rozprávke, viadukt sa rozsvietil prvýkrát za 90 rokov
Matúš chodí všade pešo: V tejto európskej krajine sme sa báli. Chodník na Novom Zélande začína dezinfekčnou stanicou










Nahlásiť chybu v článku