Úrad inšpekčnej služby údajne vyšetruje, odkiaľ získala novinárka portálu Aktuality Laura Kellö Kalinská kontakt na Valériu Haščákovú. Má tvrdiť, že sa obáva, že jej telefónne číslo mohol posunúť niektorý z policajtov NAKA.
Kellö Kalinská o tom informovala na sociálnej sieti.
„Policajná inšpekcia vyšetruje, odkiaľ mám číslo na Valeriu Haščákovú. Už prestávam rozumieť. Úrad inšpekčnej služby, ktorý má vyšetrovať krivých policajtov, rieši “kauzu” z roku 2021: Odkiaľ som získala číslo na Valériu Haščákovú, advokátku a manželku zakladateľa Penty Jaroslava Haščáka,“ napísala novinárka.
Článok bol aktualizovaný 5. júna o reakciu Valerie Haščákovej.
Vyšetrujú prípad z roku 2021
Novinárka uviedla, že toto nie je prvýkrát, čo bola predvolaná na policajnú inšpekciu. „Už v marci ma k tomu dvakrát vyťažovali.
Slušne som vysvetlila, že si vôbec nepamätám, odkiaľ mám číslo na pani a ani podanie na advokátsku komoru, o ktorom som písala. A aj keby som vedela, ako novinárka chránim svoje zdroje, je to moja povinnosť,“ uvádza ďalej v statuse.
Napriek vysvetleniu mal prokurátor vydať pokyn, že má prísť vypovedať osobne. Na políciu sa dostavila aj s dcérou, ktorá sa narodila len pred pár týždňami.
Na výsluchu opätovne uviedla, že je ako novinárka povinná osloviť respondentku a dať jej priestor na vyjadrenie, a že číslo nijako nezneužila, nezverejnila a ani neposielala ďalej.
„Napísala som jednu SMS správu, nevyvolávala som, prešli sme na komunikaciu mailom a zverejnila som odpoveď. Skutočne to pre mňa nebola ničím výnimočná chvíľa, aby som si pamätala cestu k číslu,“ vysvetlila a dodala, že verí, že inšpekcia platená z našich daní sa bude venovať skutočnej kriminalite v radoch polície.
Stanovisko Valerie Haščákovej
Valeria Haščáková nám na email zaslala stanovisko k prípadu v stredu 4. júna, teda deň po zverejnení článku. Píše, že tvrdenia novinárky Kellö Kalinskej sú nepriavdivé. Nižšie prikladáme celé stanovisko:
V ostatných dňoch zaznievajú v médiách vyjadrenia novinárky Laury Kellö Kalinskej, podľa ktorých je údajne vyšetrovaná „len preto“, že ako novinárka si dovolila kontaktovať manželku Jaroslava Haščáka, advokátku Valeriu Haščákovú. Toto tvrdenie je zavádzajúce, odvádza pozornosť od skutočnej podstaty prebiehajúceho trestného konania a podnecuje nenávistné príspevky na moju adresu.
Vyšetrovanie vo veci úniku informácii počas zásahu v Digital Parku a následne sa netýka bežnej žurnalistickej práce, akou je telefonát alebo otázka novinára adresovaná Valerii Haščákovej. Predmetom vyšetrovania je podozrenie zo závažného a systematického úniku utajovaných informácií z prostredia polície a ich následné medializovanie v čase, keď nemohli byť ešte legálne známe, a to vrátane informácií, ku ktorým sa mala dostať aj pani Kellö Kalinská.
Inak povedané: orgány činné v trestnom konaní vyšetrujú, ako je možné, že v prípade mediálne známeho zásahu v Digital Parku boli novinári – vrátane Laury K. Kalinskej – vopred informovaní a pripravení na mediálne pokrytie udalosti, ktorá v tom čase ešte nebola verejne známa ani samotnému vedeniu Policajného zboru.
Fakty hovoria jasne. Dňa 1. 12. 2020 sa pani Kellö Kalinská podľa záberov z bezpečnostných kamier nachádzala pred budovou Digital Park už pred 15:00 hod. Pred hlavným vstupom do komplexu sa objavila ešte skôr, než J. Haščák vôbec dorazil na Národnú kriminálnu agentúru (NAKA) na fingovaný výsluch.
Laura K. Kalinská následne vyšetrovateľovi tvrdila, že o zásahu v Digital Parku sa dozvedela z médií – konkrétne zo sekcie Minúta po minúte Denníka N, kde bolo o 16:23 hod. zverejnené video zachytávajúce zásah príslušníkov špeciálnych jednotiek („kukláčov“) v budove Penty. Zabudla však uviesť jednu podstatnú skutočnosť: predmetné video si nepozerala z pohodlia domova či kancelárie, ale priamo na mieste činu – pred budovou Digital Parku, kde sa v tom čase už fyzicky nachádzala.
Vyšetrovanie tak nie je samozrejme žiadnym dôsledkom nadpráce „milého“ vyšetrovateľa alebo pokynu prokurátora. Vyšetrovanie, ktoré tu drieme od roku 2021, rozprúdil Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP), ktorý v konkrétnom rozhodnutí vo veci J. Haščáka v októbri 2024 konštatoval, že okolnosti zásahu v Digital Parku majú byť primárne riešené domácimi právnymi prostriedkami vrátane trestného konania.
Práve ESĽP odkázal Jaroslava Haščáka na trestné konanie ako legitímny prostriedok obrany. Ignorovať túto skutočnosť znamená vedome prekrúcať pôvod a legitimitu vyšetrovania.
V deň zásahu, 1. decembra 2020, napísal šéfredaktor Denníka N Matúš Kostolný:
„Štát ešte len musí dokázať, že zásah v Pente má dobre premyslený a podložený. Štát ešte len musí ukázať, prečo policajti nabehli do sídla firmy a prečo si so sebou zobrali Haščáka. Musí presvedčiť, že má v rukách dostatočné dôkazy a nejde iba o divadlo, čo by prítomnosť samopalov mohla naznačovať…Polícia a prokuratúra musia presvedčiť aj o tom, že to nerobia iba preto, aby potešili Igora Matoviča.“
( Denník N, 1. 12. 2020 – „A už sa zdalo, že Gorila Haščáka nedobehne“)
Odhliadnuc od toho, že manžel novinárky Laury K. Kalinskej bol práve v spornom čase poradcom Igora Matoviča, komentár M. Kostolného presne vystihuje jadro problému: či zásah v Pente (Digital Parku) nebol zneužitý ako verejné predstavenie pre kamery – tzv. PERP WALK. A práve túto podozrivú koordináciu médií a štátnych zložiek dnes vyšetrovatelia preverujú. Lebo im to nariadil ESĽP.
Trestné konanie sa teda netýka toho, kedy a komu kto volal, týka sa (i) únikov neverejných informácií ešte pred zásahom, (ii) ich účelovej medializácie a (iii) nasadenia ozbrojených zložiek bez riadneho súhlasu nadriadených.
Nie je to prípad „obete slobodnej tlače“. Je to vyšetrovanie možného zneužitia médií na účelové vykreslenie osoby vopred ako vinníka – a zároveň zneužitia štátnej moci na mediálny efekt.
Tvrdenia o tom, že vyšetrovanie Laury Kellö Kalinskej je útokom na novinársku prácu, sú nečestné, nepresné a účelovo zavádzajúce. Každý novinár má právo chrániť svoj zdroj. Ale nikto – ani novinár – nemá právo klamať alebo účelovo prekrúcať skutočnosti v trestnom konaní, najmä ak ide o zásah do práv iných osôb. Pravda a spravodlivosť nesmú byť obeťou mediálnej réžie.
Nahlásiť chybu v článku