Vitajte pri ďalšej časti pravidelného týždenného Interez podcastu. Prinášame vám ho každú stredu ráno. Ak ste nestihli tie minulé, nájdete ich na tomto odkaze.
V dnešnom podcaste si budete môcť vypočuť:
- Emil Škoda vybudoval najväčší priemyselný podnik v Rakúsko-Uhorsku. O autách ale ani nesníval, za všetko vďačí zbraniam.
- Filmové novinky: Toy Story 4 aj Nočné mory z temnôt.
- Arktída horí, ale mimoriadne rýchlo sa aj topí. Rok 2019 si klíma Zeme určite zapamätá.
- Prichádza najočakávanejšia astronomická udalosť roka. Pripravte sa na Perzeidy.
Jeho meno vidíme na každom kroku. Nielen na Slovensku a v Česku, ale prakticky vo väčšine Európy. Emil Škoda, ktorého meno nesú najpredávanejšie automobily v našej krajine, patrí aj po 119 rokoch od svojej smrti k najznámejším a najúspešnejším českým podnikateľom. O osobnej doprave pritom pri zakladaní svojej spoločnosti ani nepremýšľal. Škodovým závodom pomohlo najmä zväčšujúce sa napätie v Európe a dopyt po vojenskej technike v období pred prvou svetovou vojnou.
Mohol byť lekárom, chcel byť strojníkom
Emil Škoda sa narodil v roku 1839 v Plzni do bohatej meštianskej rodiny. Otec bol uznávaným lekárom a matka pochádzala z jedného z najuznávanejším plzeňských meštianskych rodov. Ak by sa Emil uspokojil s otcovým snom a stal sa lekárom, zrejme by prežil pokojný a pohodlný život vo vyšších meštianskych kruhoch priamo v Plzni. Už od mladého veku ho to však ťahalo k technike. Po gymnáziu sa preto rozhodol pre štúdium strojného inžinierstva v Prahe, ktoré neskôr doplnil o Technickú vysokú školu v nemeckom Karlsruhe.
Kľúčom k úspechu sú zbrojovky
V Plzni sa vyštudovaný odborník s početnými skúsenosťami zo zahraničia stáva okamžite hlavným inžinierom v strojárni grófa Waldsteina. Išlo o menší podnik s 33 zamestnancami, ktorý sa zameriaval najmä na opravy a výrobu strojov pre iné odvetvia, najmä pre potravinársky priemysel. S tým, čo Emil Škoda videl na západ od Česka sa to nedalo ani porovnávať. Majiteľa továrne preto neustále tlačil do modernizácie podniku a rozšírenia výroby, no neúspešne. Po troch rokoch práce sa nakoniec dohodli. Gróf Waldstein sa rozhodol podnik Škodovi predať a to za 167 642 zlatých, z ktorých mal Škoda časť zaplatiť ihneď a časť vo forme splátok. A práve v tejto časti príbehu začína Škoda konečne podnikať.
Za prvých 10 rokov Škodove strojárne dodali mechanizmy do desiatok cukrovarov a pivovarov. Okrem toho sa portfólio rozšírilo o zákazky pre české bane, hute a valcovne železa a to nielen v Česku, ale aj v Uhorsku či Nemecku. V 80. rokoch 19. storočia sa Emil Škoda rozhodol zamerať na oceľ. Vytušil, že napäté vzťahy v Európe povedú k výdatnejšiemu zbrojeniu. Využil znalosti spracovania ocele z Nemecka a Spojených štátov amerických a v roku 1884 založil modernú oceliarňu, ktorá dodávala materiál napríklad pre veľké vojnové lode. Do konca storočia otvoril aj ďalšiu veľkú zbrojárenskú halu a Škodove podniky sa tak stali jednými z najvýznamnejších dodávateľov zbraní a vojenskej techniky v celej Európe.

Z 33 na 4 000
Škoda kúpil plzeňskú strojáreň s 33 zamestnancami. Do konca storočia už riadil viac ako 4 000 zamestnancov. Popri mechanizmoch pre potravinársky či ťažobný priemysel sa hlavným odvetvím výroby stalo zbrojárstvo a výroba vojenskej techniky. Okrem dodávok pre vojnové loďstvo Škoda vyrábal najrôznejšie zbrane od guľometov až po delá slúžiacim pozemných jednotkám. Tesne pred koncom storočia ale prišli finančné problémy. Škoda preto svoj podnik pretransformoval na akciovú spoločnosť, v ktorej mu však ostal väčšinový podiel. Tento krok sa nakoniec ukázal ako priaznivý a Škoda sa do prvej svetovej vojny stala najväčším priemyselným závodom v Rakúsko-Uhorsku.

Toho momentu sa však Emil Škoda už nedožil. Zomrel náhle počas cestovania vlakom, keď sa vracal z kúpeľov v rakúskom Bad Gasteine. Po prvej svetovej vojne ostala Škoda v krachu, no po investíciách francúzskej zbrojovky Schneider sa opäť postavila na nohy a rozšírila svoje zameranie aj na výrobu dopravných prostriedkov. V súčasnosti nesú meno Škoda spoločnosti Škoda Transportation so sídlom v Plzni, ktorá sa zaoberá najmä dopravným strojárstvom a Škoda Auto so sídlom v Mladej Boleslavi.
Podcast portálu Interez môžete bezplatne počúvať a samozrejme odoberať na týchto platformách:
Ďakujeme, že ste opäť počúvali Interez PODCAST, prajeme vám príjemný zvyšok týždňa.
Miška a Denis zo Sexuálnej výchovy: Klitoris je oveľa väčší, ako si ľudia myslia. Toto urobte po každom pohlavnom styku
Problém za tunelom Višňové: Vodiči neodbočia, nová cesta je zbytočná. Analytik Bazovský vysvetlil, prečo
Bola vysušená 5 rokov doma v garáži a jej rodina si to nevšimla: Záhada úmrtia mladej ženy vám nedá spávať
Už malý detail vie ušetriť desiatky eur, takto si nastavte radiátory. Odborníci upozorňujú, čo je doma najväčší problém
Patrí medzi najlacnejšie lyžiarske strediská v Európe: Najete sa tu už od 5,5 eura, cena skipasu vás prekvapí
S analytikom Potočárom sme sa rozprávali o energopomoci. Boli sme na magických trhoch, očarili nás ponukou aj cenami
Doktorka Jana Boboková o zomieraní: Život nie je nutné za každú cenu umelo predlžovať. Musíme akceptovať, že bude koniec
Našli ho mŕtveho v hotelovej vani, stal sa tak členom „Klubu27“: Smrť Jima Morrisona je dodnes veľkou záhadou
Ženy mučil a hral s nimi najzvrátenejšiu hru, akú si viete predstaviť. Z vraha sa dvíhal žalúdok aj skúseným policajtom
Exdetektív Vachálek: Ak by bol Černák na slobode, niekto by si ho našiel. Koncom búrlivej mafiánskej éry je vražda Kuciaka










Nahlásiť chybu v článku