Môžeme teda povedať, že táto novinka vo výskume pomôže zabezpečiť, aby boli hladiny oxidu uhličitého prijateľné. Ďalšou výhodou je to, že metanol, ktorý pomocou reakcie vznikne, môže byť použitý ako náhrada za benzín a teda môže byť zdrojom energie. Viete si predstaviť o koľko percent by sa znížilo znečistenie životného prostredia? U nás zatiaľ nemáme predstavu, čo je to londýnsky smog. Vidíme len vozidlá, pohybujúce sa po ceste a znečisťujúce látky sú pre nás „neviditeľné“ Skúste si však spomenúť, aké to bolo, keď pred vami išlo auto, ktorému z výfuku vychádzal zašednutý dym. Dosť nepríjemné.


Zásluhy za tento objav právom patria dvom profesorom – profesor chémie G.K. Surya Prakash, ktorý je profesorom na Univerzite v Severnej Kalifornii a George A. Olah, ktorý je taktiež profesorom Univerzity v Severnej Kalifornii a zároveň nositeľom Nobelovej ceny. Prvýkrát sa tento ich nápad objavil v časopise Journal of American Chemical Society. Nikdy pred tým nebolo možné zachytávať a konvertovať oxid uhličitý na metanol za použitia molekulárneho vodíka. Doba však napreduje, a takisto aj veda. Dnes už to možné je.

Počas výskumu prebehlo niekoľko testov a zistilo sa, že daná reakcia dokáže previesť až 79% oxidu uhličitého na metanol. Celé to vyzerá jednoducho však? Opak je ale pravdou, pretože najťažšie na tom bolo nájsť správny katalyzátor, ktorý by uľahčil a urýchlil chemické reakcie. Súčasný katalyzátor pracuje pri teplote 150 °C, ale profesori sú presvedčení, že časom nájdu katalyzátor, ktorý im umožní uskutočniť túto reakciu aj pri nižších teplotách (100-120°C).

Je otázne, či v budúcnosti budeme pohonné hmoty vyrábať takto, zo vzduchu. Zamýšľam sa nad tým, čo by to znamenalo pre naše životné prostredie. Žiadny smog, znečistené ovzdušie, vodstvo, pôdy a hlavne zdravšie ľudstvo. Viem, nežijeme v krajinách kde je rúško na tvári pravidlom, ani nevieme, čo sú to päťhodinové dopravné zápchy do centra, pretože sa naraz stretne veľké množstvo áut. Možno si to teda nevieme tak dobre predstaviť.

Čo by na takúto výrobu paliva povedali napríklad rafinérie, majitelia spoločností, ktoré obchodujú s ropou a teda ľudia, čo na tom bohatnú každou minútou? Myslíte si, že by podporili tento výskum? Verím, že aj títo dvaja vedci si kládli podobné otázky a svojim výskumom sa snažia zlepšiť životné prostredie. Ak má táto metóda výroby paliva budúcnosť, dúfam, že zmeny nastanú čo najskôr. Môže sa totiž stať, že jedného dňa zistíme, že už je neskoro, že nám ani takéto palivo nepomôže. Alebo taký deň už nastal? Na to si musí odpovedať každý z vás sám.
Radik bol postrach Ruska: Škrtil 90-ročné ženy, tvrdil, že ich to nebolí a len sa chcel najesť. Náhodou ho zachytilo video
Boli sme sa v Bratislave zaočkovať proti covidu bez registrácie: Rad nemal konca, ľudia vtipkovali o kukurici. Na toto sa pripravte
Urológ Ján Švihra: Vo vybraných prípadoch má obriezka stále veľký zmysel. Takto by mala vyzerať správna hygiena „tam dolu“
Brat za Brata zbiera údaje možno aj o vás. Redaktorka bola 21 dní v top exotickej destinácii, výdavky ju prekvapili
Objavili sme klenot, nikdy ste o ňom nepočuli: Prešli sme sa po najstaršom drevenom moste v Európe a navštívili unikát
Jednu chcel označiť horiacou cigaretou, inú zase zbil do bezvedomia. Čím bol Picasso väčší sadista, tým lepšie maľoval
Zrezanú kožu prišíval na tváre, topila sa v hnise, stál pri prvej plastike penisu: Chirurg experimentoval s obeťami vojny
ANKETA: Nemá to tu čo robiť. Pýtali sme sa Slovákov, či nakupujú v ruskom reťazci MERE a čo si o ňom myslia
Odborníčka na dýchanie Petra Gaul: 60 až 80 % z nás nedýcha správne. Čo bude platiť večne, sú 3 zásady
Najslávnejšia krádež v histórii umenia. Mona Lisa zmizla na dva roky z Louvru, podozrivý bol aj Picasso












Nahlásiť chybu v článku