V posledný rokoch sa v spoločnosti udomácnil pojem influencer, ktorý má základ v anglickom slovíčku influence, teda vplyv. Spoločnosti sú za propagáciu svojho produktu ochotné platiť niektorým známym osobnostiam tisíce eur a výnosný biznis to predstavuje aj pre samotných influencerov. Niektoré profily sú doslova postavené len na reklamovaní produktov, ktoré už zachádza priďaleko.
Virálne produkty v skutočnosti nepotrebujeme
Ako na svetovom, tak aj na slovenskom trhu vo vlnách prichádzajú rôzne rady virálnych produktov z kozmetiky, elektroniky, domácich potrieb či potravín. Niektoré produkty zaznamenali vďaka masívnej reklamnej kampani na Instagrame a Tik Toku skutočne nádherné predajné čísla, no v skutočnosti vôbec nemuselo ísť o najlacnejšie, a už vôbec nie o najkvalitnejšie výrobky. Ľudia si ich však kupovali kvôli tomu, že ich propaguje obľúbený influencer.
@katiehub.org keep in mind i love about 90% of the products i try haha these just underwhelmed me #fyp #makeup #deinfluencing ♬ Awkward Silence – The Elevator Music Jazz Trio
Nový trend deinfluencingu má presne opačnú úlohu – otvárať oči konzumentom, ale istým spôsobom aj influencerom. Na TikToku zaznamenali videá s hashtagom #deinfluencing viac ako 450-miliónov zhliadnutí, predovšetkým vďaka svojej autenticite. K bežným ľuďom sa pridali aj niektoré populárnejšie tiktokové osobnosti, ktoré ukazujú realitu a sledovateľov od kúpy niektorých produktov doslova odhovárajú.
Nakupujte s rozvahou
Lídri deinfluencingu ľudí nabádajú k tomu, aby produkty nakupovali s rozvahou. Je zbytočné každý týždeň nakupovať nové kozmetické produkty od virálnej značky, či platiť oveľa viac za produkty, ktoré nájdete v lacnejších a kvalitnejších alternatívach. To je len štipka z názorov, ktoré tvorcovia videí prostredníctvom tejto myšlienky šíria. Ďalším dôležitým bodom videí je to, že influenceri nevedia byť voči značkám, ktoré propagujú, konštruktívni. To sa z časti dá pochopiť, nakoľko by riskovali stratu spolupráce, no z hľadiska konzumentov to nie je veľmi férové.
@michelleskidelsky i could talk about things we don’t need all day (yes i am talking to myself) #deinfluencing #overconsumption ♬ original sound – michelle
Pri rastúcom trende sa okamžite objavili aj kritické názory, ktoré hovoria predovšetkým o tom, že to nie je deinfluencing v pravom slova zmysle, pretože nezastavuje a neobmedzuje prehnané nakupovanie. Množstvo influencerov síce vo svojej podstate skritizuje klasické propagovanie virálnych produktov, no v závere často odporučia lacnejšie či kvalitnejšie alternatívy, čím opäť roztáčajú nákupný kolotoč.
Beáta Jurík z PS: Fico poslal Putinovi vianočný darček. V stanovisku Slovenska chýba zmienka o územnej celistvosti Ukrajiny
Navštívili sme tradičné dedinské vianočné trhy aj so zabíjačkou. Stretli sme známych z detstva a ochutnali špeciality
Analytička Lauková o energopomoci: Dostane ju človek, ktorému zvýšili plat, dôchodcovia môžu mať problém
Miška a Denis zo Sexuálnej výchovy: Klitoris je oveľa väčší, ako si ľudia myslia. Toto urobte po každom pohlavnom styku
Ešte ho ani neotvorili, už nahnevali vodičov: Za tunelom Višňové nastáva zmena, mnohí vodiči majú hlavu v smútku
Bola vysušená 5 rokov doma v garáži a jej rodina si to nevšimla: Záhada úmrtia mladej ženy vám nedá spávať
Už malý detail vie ušetriť desiatky eur, takto si nastavte radiátory. Odborníci upozorňujú, čo je doma najväčší problém
Patrí medzi najlacnejšie lyžiarske strediská v Európe: Najete sa tu už od 5,5 eura, cena skipasu vás prekvapí
S analytikom Potočárom sme sa rozprávali o energopomoci. Boli sme na magických trhoch, očarili nás ponukou aj cenami
Doktorka Jana Boboková o zomieraní: Život nie je nutné za každú cenu umelo predlžovať. Musíme akceptovať, že bude koniec








Nahlásiť chybu v článku