Seawise Giant bol japonský supertanker, dokončený v roku 1979, ktorý zmenil majiteľa i názov šesťkrát počas svojej 30 ročnej služby. Nakoniec bol predaný na diely do Indie v roku 2009. Počas svojich slávnych dní však vážil viac než pol milióna ton a dosahoval dĺžku takmer 500 metrov. Jeho história je natoľko bohatá, že potom čo bol potopený balistickými strelami Saddáma Husajna, počas Iracko-iránskej vojny v roku 1988, bol znovu vytiahnutý na pobrežie, zreštaurovaný a slúžil ďalších 21 rokov.
Tanker bol dokončený v Japonsku roku 1979, objednal si ho grécky magnát, ktorý obchodoval s loďami. Svoju objednávku nakoniec zrušil, a tak bol tanker predaný čínskej spoločnosti a mal za úlohu prepravovať ropu naprieč oceánmi. Zakladateľ spoločnosti C.Y. Tung, však nebol spokojný s rozmermi a pridal lodi niekoľko ďalších metrov a na váhe jej priložil viac než 100 tisíc ton. V tomto štádiu sa len váha kormidla dala porovnať s hmotnosťou 46 slonov.
Počas nasledujúcich rokov strávil Seawise Giant doručovaním obrovského množstva ropy medzi Blízkym Východom a Spojenými štátmi americkými. V máji 1988 však tanker postihla katastrofa počas vojny medzi Iránom a Irakom. Keď sa plavil z Iránu a viezol miestnu ropu, v plytkých vodách ho zasiahli bomby vystrelené irackou armádou. Vrak bol následne dopravený do Singapuru, kde sa robili kompletné opravy. Po ich ukončení bol premenovaný a niesol meno Happy Giant.
Po tom čo si zrekonštruovanú loď podávali mnohí majitelia naprieč rokmi z ruky do ruky, skončila u nórskeho lodného magnáta menom Jørgen Jahre. Ten tanker kúpil za 32 miliónov eur a následne ho premenoval na Jahre Viking. Do služby sa vrátil v októbri 1991. V roku 2004 ho však kúpila nórska spoločnosť Olsen Tankers, ktorá mu opäť zmenila meno na Knock Nevis. Tá ho ukotvila na ropnom poli Al Shaheen neďaleko Kataru. Tu ho nechali prestavať na stojacu skladovaciu jednotku pre ropné tankery. Tu bol tanker odstavený až do roku 2010, kedy bol znova premenovaný, aby sa doplavil do svojej poslednej destinácie. Do Indie dorazil pod menom Mont, kde bol predaný na diely.
K rozobratiu tohto kolosu boli potrebné desaťtisíce robotníkov. Jediné, čo sa zachránilo bola jej 36 tonová kotva, ktorá je teraz vystavená v námornom múzeu v Hong Kongu. Ide o poslednú relikviu, ktorá sa zachovala z legendárnej beštie, ktorá počas troch dekád brázdila oceány.
Pozri aj: Projekt Habakuk: Neuveríte, z akého materiálu chceli Briti postaviť tajnú lietadlovú loď
dailymal.co.uk
Ste tu za hodinu, najete sa od 5 eur: O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli, musíte ho vidieť
Detské nosové vakcíny proti chrípke boli fuč za pár hodín. Vieme, kedy príde posledná dávka, niektorí rodičia sú zúfalí
Budú v sobotu na Sviatok Všetkých svätých otvorené obchody? Pozrite sa, ako to bude po novom, reťazce hlásia zmeny
Radik bol postrach Ruska: Škrtil 90-ročné ženy, tvrdil, že ich to nebolí a len sa chcel najesť. Náhodou ho zachytilo video
Boli sme sa v Bratislave zaočkovať proti covidu bez registrácie: Rad nemal konca, ľudia vtipkovali o kukurici. Na toto sa pripravte
Urológ Ján Švihra: Vo vybraných prípadoch má obriezka stále veľký zmysel. Takto by mala vyzerať správna hygiena „tam dolu“
Brat za Brata zbiera údaje možno aj o vás. Redaktorka bola 21 dní v top exotickej destinácii, výdavky ju prekvapili
Objavili sme klenot, nikdy ste o ňom nepočuli: Prešli sme sa po najstaršom drevenom moste v Európe a navštívili unikát
Jednu chcel označiť horiacou cigaretou, inú zase zbil do bezvedomia. Čím bol Picasso väčší sadista, tým lepšie maľoval
Zrezanú kožu prišíval na tváre, topila sa v hnise, stál pri prvej plastike penisu: Chirurg experimentoval s obeťami vojny
















Nahlásiť chybu v článku