Trend komunikácie politikov na sociálnych sieťach výrazne vzrástol už počas pandémie. Výhodami takéhoto využívania sociálnych sietí je dosah, vyššia efektivita a aj vlastné pohodlie. Na Slovensku však v politickom marketingu prevažuje iná sociálna sieť ako v zahraničí.
Muskova platforma X, predtým známa ako Twitter, je dlhodobo známa aj ako jeden z komunikačných nástrojov politikov s verejnosťou. Platformu využívajú premiéri z celého sveta, ministri, diplomati, ale aj predstavitelia opozície.
Štatistiky poukazujú na obľúbenosť sociálnej siete
Aktivite užívateľov na sociálnej sieti X sa venovalo niekoľko výskumov, ich výsledky však bezpochyby naznačujú, že politika je jej súčasťou. Príkladom je prieskum amerických vedcov, ktorý skúmal, ako ľudia X používajú. Zistil pritom, že vplyv politiky je na užívateľov prekvapivo vysoký – až 74 % z nich vidí na platforme aspoň nejaký politický obsah.
Štvrtina respondentov v prieskume uviedla, že X využívajú hlavne na sledovanie politiky a správ.
To, prečo je politika výraznou časťou bývalého Twitteru, je jej vysoký dosah, najmä v zahraničí. Príspevky, v minulosti označované ako „tweety“, primárne fungovali ako rýchle správy a odkazy publiku. Algoritmus môže takéto príspevky, ak sú potenciálne zaujímavé, zobrazovať mase ľudí a ovplyvniť tak verejnú mienku. Aj preto X začali využívať politici či známe značky. To, ako funguje algoritmus X, však nie je jasné, pravdepodobne to však súvisí s počtom reakcií, pozretí a šírení či samotným obsahom príspevku.
Prieskum sa venoval aj otázkam kladeným užívateľom, ktorí príspevky o politike vytvárali. Približne 75 % z nich uviedlo, že majú potrebu tak robiť a ich názory sú v komunite vítané. Dve tretiny si zase myslia, že politika na X jednoducho patrí a menšia časť chce takouto tvorbou niečo zmeniť.
Twitter, Facebook a YouTube sa približne pred 15 rokmi stali dominantami internetu a postupne dosahovali stovky miliónov užívateľov po celom svete.
Výraznú pozornosť pútal Twitter prvýkrát v rokoch 2010 až 2011 počas takzvanej Arabskej jari, ktorá predstavovala masové protesty proti režimom v arabských či severoafrických krajinách. Obyvatelia sa však z dôvodu cenzúry, nátlaku a zastrašovania od tamojších vlád rozhodli zvýrazniť a zmobilizovať práve na Twitteri. Ten im umožňoval plne vyjadriť svoje znepokojenie bez akýchkoľvek zásahov v prípade, že tweety boli v súlade s pravidlami.
Zásluhy na popularite platformy má sčasti aj súčasný americký prezident Donald Trump. Ten vtedajší Twitter využíval napríklad v rámci svojej prezidentskej kampane v roku 2016, kedy písal tisícky krátkych a ráznych tweetov, ktoré si rýchlo získali popularitu. Virálnym sa stal aj odkaz „Today we make America great again!“, ktorý získal takmer 300-tisíc šírení.
TODAY WE MAKE AMERICA GREAT AGAIN!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) November 8, 2016
Trump zostal aktívny na X aj po víťazstve vo voľbách a tak z Bieleho domu chodili odkazy prostredníctvom Twitteru. Podľa AP News americký prezident od roku 2009 až do zablokovania jeho účtu v roku 2021 tweetoval dokopy až 59-tisíckrát.
V súčasnosti sociálna sieť funguje napríklad v prípade nečakaných a aktuálnych situáciách, ako je demisia prezidenta, pád vlády, útok na inú krajinu a pod. Vtedy možno očakávať práve na sociálnej sieti X prvé oficiálne vyjadrenia od diplomatov a iných zainteresovaných osôb.
Obľúbený aj v Európe
X však nie je neznámy ani v Európe. Využíva ho napríklad francúzsky premiér Emmanuel Macron, ktorého sleduje 10 miliónov užívateľov a jeho príspevky často dosahujú státisíce videní. Často zverejňuje zábery zo zahraničných návštev či vyjadrenia k aktuálnym a globálnym témam.
With President Zelensky at the G7. We stand in solidarity with the Ukrainian people after last night’s massive Russian strikes. We are determined to increase pressure on Russia to accept the immediate and unconditional ceasefire that Ukraine is ready for. pic.twitter.com/54W3rvJrqH
— Emmanuel Macron (@EmmanuelMacron) June 17, 2025
Menším hráčom na trhu je český predseda vlády Petr Fiala, ktorý na X atakuje 370-tisíc sledovateľov. Aktívna je aj jeho vládna politická strana ODS. Oveľa populárnejším z pohľadu počtu sledovateľov je však najvýraznejší opozičný politik Andrej Babiš, ktorého sleduje vyše 500-tisíc ľudí. Dosah a interakcie príspevkov sa však rovnajú tým premiérovým.
Ďalšími výraznými tvárami siete je napríklad predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová, maďarský premiér Viktor Orbán či švédska aktivistka Greta Thunbergová.
Naša vláda ho nevyužíva
Hoci má na platforme účet aj slovenský premiér Robert Fico, oproti predstaviteľom ostatných krajín je jeho aktivita slabá. Fico uverejnil iba 60 príspevkov, ktoré sú od jeho nástupu do úradu iba v anglickom jazyku a dosahuje niečo cez 32-tisíc sledovateľov. Aktivitu neprejavujú ani ostatní členovia vlády.
Podľa odborníka za tým môže byť nízky počet aktívnych užívateľov.
„Na Slovensku sieť X nie je veľmi rozšírená z pohľadu počtu užívateľov. Patrí skôr k menším sieťam a má navyše špecifickú cieľovú skupinu profesionálov s vyšším vzdelaním. Aj preto ho politici využívajú minimálne, keďže vedia, že tam zasiahnu len veľmi malý počet voličov. Navyše, platforma nie je založená na viralite alebo videách, ktoré by umožnili masový zásah,“ myslí si odborník na komunikáciu a šéf New School Communications Gabriel Tóth.
Zároveň dodáva, že v takomto prípade má zmysel komunikácia v rámci zahraničnej sféry, najmä však pri politikoch, ktorí riešia medzinárodnú agendu alebo diplomaciu. Podľa neho popularita siete klesla aj po tom, ako sa šéfom X stal Elon Musk. „Teda v tejto chvíli je pre politikov skôr marginálnym kanálom pri komunikácii s voličmi,“ dodal Tóth.
Najsledovanejším slovenským politikom na X je bývalá prezidentka Zuzana Čaputová s 233-tisíc sledujúcimi. Aktivita jej profilu však klesla po skončení funkcie prezidentky. Naposledy sa na platforme verejne vyjadrila k úmrtiu pápeža Františka a útoku Ruska na ukrajinské mesto Sumy.
Slovenskí politici uprednostňujú komunikáciu na Facebooku alebo na Telegrame.
Ak vám tento článok niečo dal, odmeňte ho. Nie lajkom, ale podporou. Pridajte sa k interez PREMIUM a získajte:
- 📰 Články bez reklám na interez, Odzadu, EMEFKA, Startitup, Fontech
- 📚 Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- 🎁 Prístup k exkluzívnym benefitom
Nahlásiť chybu v článku