Facebooková stránka nekŕmte nás odpadom sa nedávno opýtala svojich fanúšikov na názor ohľadom verejnej dopravy. A ako sa dalo čakať, reakcie boli viac než zmiešané a búrlivé. V skutočnosti je táto problematika stále aktuálnejšia. Ľudia bohatnú, áut pribúda. Autobusy, električky aj vlaky sú aj napriek tomu čoraz viac preplnené. Prečo?
Odpoveď je jednoduchá. Populačná explózia. Tá si vyžaduje riešenia a to najmä z hľadiska prepravy. V prípade, že sa rozhodujete medzi cestou autom a verejnou dopravou, je jasné, čo víťazí. Avšak predtým, ako stavíte na vlastné pohodlie, treba si zvážiť niekoľko faktorov. A tie hovoria jasne. Či už verejná alebo zdieľaná doprava, rozhodne je to lacnejšie.
A keď sa bavíme o verejnej doprave, tá je často rýchlejšia, ako preprava vlastným autom. No aj tak je úplne jasné, že ľudia radšej siahnu po vlastných autách, ktoré si môže zaparkovať priamo pred dom alebo ich v daždi umiestniť do podzemných garáží, a tak sa vyhnúť zrážkam.

Doposiaľ najúčinnejším riešením by však mala byť zdieľaná doprava. Pokiaľ bývate s vašimi kolegami v tesnej blízkosti, mali by ste chodiť do práce jedným autom. A to najčastejšie, ako sa dá. Keby k preprave každý pristupoval takto, bolo by to pre cestujúcich lacnejšie a zároveň by bolo na cestách omnoho menej áut, čo by vyústilo v plynulejšiu premávky. Takéto riešenie by ocenil najmä úsek medzi Bratislavou a Sencom.
V slovenskej náture však niečo ako delenie sa neexistuje. A tak treba hľadať aj ďalšie riešenia. V zahraničí sa čoraz častejšie špekuluje o zdieľanej doprave, ktorá by mohla fungovať vo forme autonómnych vozidiel. V súčasnosti zrejme lepší nápad, ktorý by dopravu vo veľkomestách poľavil, neexistuje. Na naše počudovanie, však Slováci nie sú jediný národ, ktorý sa nerád delí.

Ani Američania nechcú cestovať v skupinách. Nech je tento nápad akokoľvek prelomový a ambiciózny, zrejme sa s úspechom nestretne. Niektorí jedinci dokonca naznačujú, že autonómne vozidlá by mohli byť hotovou skazou. Koniec koncov, kým sa nebavíme o emisiách, auto stále zostáva autom. Či už je elektrické, benzínové alebo dieselové. Prečo by však zdieľané cestovanie malo byť záhubou pre veľkomestá?
Eric Reguly má na to jasnú odpoveď vo svojom článku, Why self-driving cars will kill cities, not save them (Prečo autonómne autá zabijú mestá, namiesto toho, aby ich zachránili). Samozrejme hovorí aj o tom, že ľudia sa zo zdieľanej dopravy netešia. Keby sa ju však aj podarilo presadiť, Eric sa odvoláva na rôzne štúdie, ktoré preukázali, že verejná doprava je pre ľudí zdravšia, ako preprav autom.

Keď sa ľudia prepravujú vlakom alebo autobusom, vždy musia prejsť na zastávku aspoň 300 až 500 metrov. A to sa netýka len vzdialenosti od domova, ale aj od pracoviska či lokalít kam chodíme kvôli voľnočasovým aktivitám. Podľa Regulyho by zdieľaná doprava celkom zabila fungovanie verejnej dopravy. To by malo za následok úpadok zdravia. A preto autonómne vozidlá a ich využitie v zdieľanej doprave bude mať na mestá ďaleko horší dopad, ako klasická preprava.
Stačí malý krok
Yesterday was the World Car Free Day and this is how capable is public transport comparing to private one. from r/europe
Na odľahčenie premávky stačí, ak okrem zdieľania áut jednoducho raz za čas využijete mestskú dopravu, vlak či autobus. Okrem toho, že si oddýchnete, môžete tento čas venovať sebe a svojim aktivitám, ktorým sa pri šoférovaní venovať jednoducho nemôžete. Navyše pomôžete aj našej planéte, keďže emisie z jedného zaplneného autobusu, sú v porovnaní so 40-timi autami, v ktorých sedí iba jeden človek oveľa menšie.
treehugger.com
 Terapia červeným svetlom nie je zázračná, tvrdí odborníčka: Vedeckých dôkazov je málo a chýbajú, nie je to všeliek
Terapia červeným svetlom nie je zázračná, tvrdí odborníčka: Vedeckých dôkazov je málo a chýbajú, nie je to všeliek ANKETA: Nepáči sa mi to, malo by sa to odstrániť. Slovákov sme sa opýtali, čo si myslia o Separovom sprejovaní v Himalájach
ANKETA: Nepáči sa mi to, malo by sa to odstrániť. Slovákov sme sa opýtali, čo si myslia o Separovom sprejovaní v Himalájach Káva za 3,60 eura nám udrela do nosa a nevoňala: Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože
Káva za 3,60 eura nám udrela do nosa a nevoňala: Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože Prirovnávajú ju ku Kate Middleton, takto ju mal Putin žiadať o ruku: Kto je Alina Kabajevová, údajná nová cárovná v Kremli?
Prirovnávajú ju ku Kate Middleton, takto ju mal Putin žiadať o ruku: Kto je Alina Kabajevová, údajná nová cárovná v Kremli? Ste tu za hodinu, najete sa od 5 eur: O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli, musíte ho vidieť
Ste tu za hodinu, najete sa od 5 eur: O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli, musíte ho vidieť Detské nosové vakcíny proti chrípke boli fuč za pár hodín. Vieme, kedy príde posledná dávka, niektorí rodičia sú zúfalí
Detské nosové vakcíny proti chrípke boli fuč za pár hodín. Vieme, kedy príde posledná dávka, niektorí rodičia sú zúfalí Budú v sobotu na Sviatok Všetkých svätých otvorené obchody? Pozrite sa, ako to bude po novom, reťazce hlásia zmeny
Budú v sobotu na Sviatok Všetkých svätých otvorené obchody? Pozrite sa, ako to bude po novom, reťazce hlásia zmeny Radik bol postrach Ruska: Škrtil 90-ročné ženy, tvrdil, že ich to nebolí a len sa chcel najesť. Náhodou ho zachytilo video
Radik bol postrach Ruska: Škrtil 90-ročné ženy, tvrdil, že ich to nebolí a len sa chcel najesť. Náhodou ho zachytilo video Boli sme sa v Bratislave zaočkovať proti covidu bez registrácie: Rad nemal konca, ľudia vtipkovali o kukurici. Na toto sa pripravte
Boli sme sa v Bratislave zaočkovať proti covidu bez registrácie: Rad nemal konca, ľudia vtipkovali o kukurici. Na toto sa pripravte Urológ Ján Švihra: Vo vybraných prípadoch má obriezka stále veľký zmysel. Takto by mala vyzerať správna hygiena „tam dolu“
Urológ Ján Švihra: Vo vybraných prípadoch má obriezka stále veľký zmysel. Takto by mala vyzerať správna hygiena „tam dolu“ 
    

 
            
 
                                                                 
                                                                 
							









 
                     
                     
                     
                    
Nahlásiť chybu v článku