Od 1. júla vstúpi na Slovensku do platnosti nová legislatíva o výbere mýta, ktorá zohľadní aj emisie oxidu uhličitého (CO2). Nákladné vozidlá budú po novom rozdelené do piatich emisných tried, pričom výška mýta bude nižšia pre vozidlá s nižšími emisiami.
Zaradenie vozidiel do emisných tried si môžu dopravcovia overiť prostredníctvom vyhľadávača na stránke www.emyto.sk. Vozidlá zaradené do najvyššej emisnej triedy, teda s najnižším vplyvom na životné prostredie, budú platiť najnižšie mýto. Do najnižšej emisnej triedy automaticky patria všetky nákladné vozidlá a vozidlá v kategórii M2 a M3 (autobusy), ktoré boli prvýkrát zapísané do evidencie vozidiel pred 1. júlom 2019. Výnimkou sú vozidlá poháňané výhradne elektrinou alebo vodíkom, ktoré budú automaticky zaradené do najvyššej emisnej triedy.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) priebežne informuje dopravcov o zmenách, ktoré prináša zosúladenie slovenského systému výberu mýta s európskou legislatívou. O smernici sa diskutovalo od roku 2017, parlament ju schválil v roku 2024 po konzultáciách so zástupcami dopravného sektora. Časť nového mýta, ktorá je spojená s emisným zaťažením, bude podľa európskej smernice využitá výlučne na financovanie environmentálnych projektov. Medzi ne patria napríklad obnova mokradí, výstavba ekoduktov alebo protihlukových stien.
Podľa NDS sú aktuálne zmeny v mýtnom systéme v súlade s európskymi pravidlami
Slovensko patrí medzi posledné krajiny EÚ, ktoré smernicu zavádzajú. Napriek tomu patrí výsledný finančný dosah na dopravcov medzi najnižšie v regióne. V marci 2024 sa slovenský mýtny trh otvoril konkurencii – namiesto jednej spoločnosti si môžu dopravcovia vybrať z piatich poskytovateľov mýtnych služieb. Zmeny vo výpočte mýta však podľa NDS neznamenajú vyššie príjmy pre tieto spoločnosti.
Podľa rozdelenia príjmov, z mýta ide 21 percent na údržbu diaľnic a 19 percent tvoria tzv. envirozložky. Posledné úpravy cien mýta sa uskutočnili v roku 2024, pričom predchádzajúce sadzby platili od januára 2019. Slovensko podľa NDS momentálne patrí medzi krajiny strednej Európy s najnižšou výškou mýta.
Káva za 3,60 eura nám udrela do nosa a nevoňala: Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože
Prirovnávajú ju ku Kate Middleton, takto ju mal Putin žiadať o ruku: Kto je Alina Kabajevová, údajná nová cárovná v Kremli?
Ste tu za hodinu, najete sa od 5 eur: O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli, musíte ho vidieť
Detské nosové vakcíny proti chrípke boli fuč za pár hodín. Vieme, kedy príde posledná dávka, niektorí rodičia sú zúfalí
Budú v sobotu na Sviatok Všetkých svätých otvorené obchody? Pozrite sa, ako to bude po novom, reťazce hlásia zmeny
Radik bol postrach Ruska: Škrtil 90-ročné ženy, tvrdil, že ich to nebolí a len sa chcel najesť. Náhodou ho zachytilo video
Boli sme sa v Bratislave zaočkovať proti covidu bez registrácie: Rad nemal konca, ľudia vtipkovali o kukurici. Na toto sa pripravte
Urológ Ján Švihra: Vo vybraných prípadoch má obriezka stále veľký zmysel. Takto by mala vyzerať správna hygiena „tam dolu“
Brat za Brata zbiera údaje možno aj o vás. Redaktorka bola 21 dní v top exotickej destinácii, výdavky ju prekvapili
Objavili sme klenot, nikdy ste o ňom nepočuli: Prešli sme sa po najstaršom drevenom moste v Európe a navštívili unikát












Nahlásiť chybu v článku