Slovenskí zamestnávatelia odmietajú zavádzanie tzv. „palivových príplatkov“ zo strany Európskeho parlamentu. Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) upozorňuje, že nekontrolovateľné zásahy zo strany Európskej únie (EÚ) do cenotvorby sú vážnym hazardom so stabilitou priemyslu jednotlivých členských krajín.
Zároveň oceňuje postoj ministra životného prostredia Tomáša Tarabu k tejto téme a víta jeho kroky smerujúce k odmietnutiu časti smernice. Ešte vlani schválil EP smernicu, podľa ktorej by sa od roku 2027 mali emisné povolenky vzťahovať už nielen na priemysel, ale aj na motorové palivá a vykurovanie budov.
Ide o ďalšie opatrenia únie zamerané na dekarbonizáciu európskeho priemyslu. Odborníci však upozorňujú, že zavedenie obchodovania s emisnými kvótami v sektore cestnej dopravy už v krátkodobom horizonte spôsobí masívny nárast cien motorových palív, a to ako pre osobnú tak aj nákladnú dopravu.
Každý liter nafty či benzínu by tak na Slovensku mohol byť čoskoro drahší minimálne o 10 centov a viac. „Zavedenie systému ETS2 na cestnú dopravu bude v praxi znamenať ďalších približne 300 miliónov eur ročne vytiahnutých z vreciek slovenských motoristov a podnikateľov.
Zvýšenie cien prepravy ovplyvní tovar
Tento krok spôsobí rast cien prepravných služieb, čo následne ovplyvní ceny tovarov a logistické reťazce. Tu je potrebné zdôrazniť, že hovoríme aj o fyzických osobách, ktoré uvedené navýšenie zaplatia hneď dvakrát, a to v cene paliva a následne v cene tovarov,“ priblížil viceprezident RÚZ Pavol Piešťanský.
Minister životného prostredia Tomáš Taraba pritom prezentoval odmietavý postoj Slovenska k materiálu. Potvrdil aj to, že vedie diskusie s ďalšími členskými krajinami s cieľom oddialiť alebo zrušiť implementáciu systému ETS2.
„Oceňujeme iniciatívu ministra v tejto veci. Dekarbonizácia priemyslu je legitímny cieľ, ktorý sme si ako EÚ stanovili, avšak na jeho naplnenie je potrebné prijímať také opatrenia, ktoré rešpektujú reálne možnosti jednotlivých členských krajín a nedecimujú ich priemysel,“ zhodnotil viceprezident RÚZ Robert Spišák.
Šialený Hitlerov megavlak: 5-hviezdičkový hotel na koľajniciach mal byť budúcnosťou dopravy, postaviť ho nebolo možné
Milan Bez Mapy po kauze s Nickom Papcunom: Svojich sledovateľov a ich peniaze si vážim. Vieme, ako sa to nestane vám
Nastúpila do autobusu a zmenila tým históriu. Rosa neuvoľnila sedadlo belochovi a stala sa symbolom boja proti rasizmu
Navštívili sme mimoriadne významné miesto na Slovensku celkom zadarmo: Pravdepodobne ste o ňom nepočuli
Beáta Jurík z PS: Fico poslal Putinovi vianočný darček. V stanovisku Slovenska chýba zmienka o územnej celistvosti Ukrajiny
Navštívili sme tradičné dedinské vianočné trhy aj so zabíjačkou. Stretli sme známych z detstva a ochutnali špeciality
Analytička Lauková o energopomoci: Dostane ju človek, ktorému zvýšili plat, dôchodcovia môžu mať problém
Miška a Denis zo Sexuálnej výchovy: Klitoris je oveľa väčší, ako si ľudia myslia. Toto urobte po každom pohlavnom styku
Ešte ho ani neotvorili, už nahnevali vodičov: Za tunelom Višňové nastáva zmena, mnohí vodiči majú hlavu v smútku
Bola vysušená 5 rokov doma v garáži a jej rodina si to nevšimla: Záhada úmrtia mladej ženy vám nedá spávať








Nahlásiť chybu v článku