Prednedávnom vedci z MIT publikovali štúdiu, ktorá ako sa zdá mohla prísť na to, ako zamedziť nekončiacim kolónam, ktoré vodičom sužujú životy. Podľa štúdie je problém, pre ktorý sa toto deje zakorenený hlboko v nás a zápchy na cestách vznikajú práve kvôli zlozvyku. Dá sa to celkom ľahko vysvetliť na modelovej situácii. Sedíte v aute a vodič v aute pred vami zabrzdí, to čo musíte spraviť, aby nedošlo k havárii je brzdiť tiež. A brzdiť musí aj vodič za vami. A tak vzniká reťazová reakcia.
Vďaka tomu, že niekoľko aút v rade brzdí, niekde sa táto šnúra eventuálne musí zastaviť. To, na čo prišli vedci z MIT je jednoduchšie, akoby ste si pri prvom dojme pomysleli. Odpoveďou je tempomat. Alebo presnejšie, zdokonalenie tempomatu tak, aby sa perfektne dokázal prispôsobiť rýchlosti auta idúceho pred vami, no zároveň vďaka činnosti auta neohrozuje ani ďalšie dopravný prostriedok idúci za vami.
Pokiaľ by sa teda vaše auto hýbalo simultánne s autom idúcim pred vami a auto idúce za vami by nasledovalo váš pohyb, bol to perfektný systém, ako zamedziť vzniku kolón. Problém je však v tom, že ľudia sú rôzni, a tak nie každý ochotne pristúpi na kúpu takéhoto zariadenia. Niekomu sa možno do auta len nechce investovať ďalšie peniaze. Perfektným spôsob by bol, keby toto zariadenie bolo predpísané zákonom. Podľa výsledkov štúdie by tento pohyb áut bol viac než efektívny.
Technológia dostala názov Obojstranná kontrola. Aby boli všetky autá schopné dodržiavať tento spôsob jazdy, je dôležité, aby čo najväčšie množstvo áut tento systém malo. Nutné je už len vypočítať to, koľko áut musí mať v priemere túto technológiu nainštalovanú na to, aby to priebeh cestnej premávky skutočne zrýchlilo a zefektívnilo. Tento systém by mohol fungovať aj na báze senzorov alebo kamier, ktoré priebežne merajú vzdialenosť pred a za autom.
Samozrejme, že takáto technológia by nemohla vyriešiť úplne každú zápchu na ceste. Pokiaľ sa na ceste nachádza neprejazdený úsek, nehoda alebo stavba, zodpovednosť trvania čakania nie je na vodičovi, ale na ľuďoch, ktorí sa o toto spomalenie pričinili, prípadne majú na starosti jeho odstránenie. Avšak pri bežných situáciách by tento spôsob mohol byť skutočne účinný a mohol by uľahčiť život mnohým vodičom po celom svete.
cnn.com
ANKETA: Nepáči sa mi to, malo by sa to odstrániť. Slovákov sme sa opýtali, čo si myslia o Separovom sprejovaní v Himalájach
Káva za 3,60 eura nám udrela do nosa a nevoňala: Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože
Prirovnávajú ju ku Kate Middleton, takto ju mal Putin žiadať o ruku: Kto je Alina Kabajevová, údajná nová cárovná v Kremli?
Ste tu za hodinu, najete sa od 5 eur: O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli, musíte ho vidieť
Detské nosové vakcíny proti chrípke boli fuč za pár hodín. Vieme, kedy príde posledná dávka, niektorí rodičia sú zúfalí
Budú v sobotu na Sviatok Všetkých svätých otvorené obchody? Pozrite sa, ako to bude po novom, reťazce hlásia zmeny
Radik bol postrach Ruska: Škrtil 90-ročné ženy, tvrdil, že ich to nebolí a len sa chcel najesť. Náhodou ho zachytilo video
Boli sme sa v Bratislave zaočkovať proti covidu bez registrácie: Rad nemal konca, ľudia vtipkovali o kukurici. Na toto sa pripravte
Urológ Ján Švihra: Vo vybraných prípadoch má obriezka stále veľký zmysel. Takto by mala vyzerať správna hygiena „tam dolu“
Brat za Brata zbiera údaje možno aj o vás. Redaktorka bola 21 dní v top exotickej destinácii, výdavky ju prekvapili












Nahlásiť chybu v článku