Veľkomestá majú jednu veľkú nevýhodu, rozprestierajú sa na obrovskom území. Každé poriadne veľkomesto by malo byť povinne vybavené metrom. Nie každý človek totiž túži stáť v nekonečných zápchach na cestách. Cesta metrom je pohodlnejšia a rýchlejšia.
Práve preto sa metrá nachádzajú v tých najväčších mestách sveta. New York má svoje vlastné metro, a tak isto aj Los Angeles. Metro má napríklad aj Budapešť a je vôbec najvyužívanejšou formou dopravy v meste.

Poľská Varšava má taktiež svoju vlastnú podzemnú dráhu. Metro majú aj naši bratia Česi. Pražské metro prepraví za deň viac ako milión cestujúcich. Zaujímavé je, že na Slovensku žiadne metro nemáme a naozaj by bolo potrebné. Bratislava by si ho priam pýtala, veď ak ho môže mať malá rakúska obec Serfaus, ktorá sa nachádza v Tirolsku a má len cez tisícku obyvateľov, tak naše takmer polmiliónové hlavné mesto si ho definitívne zaslúži.
Metro nie je len atrakciou
Poďme však k výnimočnej obci, ktorá sa leží vo výške 1429 metrov a je súčasťou vyhľadávaného strediska pre milovníkov zimných športov. Serfaus-Fiss-Ladis, ako sa stredisko nazýva vzniklo spojením s blízkymi obcami Fiss a Ladis. Návštevníci obce sa však okrem strmých zasnežených kopcov veľmi radi vozia v najkratšom metre sveta, ktoré má dĺžku 1280 metrov. Bolo by hriechom nevyužiť túto zaujímavú atrakciu. Metro tu však nebolo v roku 1985 vybudované len za účelom zábavy turistov.

Naozaj prispelo k úplnému obmedzeniu automobilov v celej obci. Na rekordne krátkom úseku sa nachádza rovno štvorica zastávok. Je to takmer neuveriteľná hustota, keďže cesta metrom z jedného konca na druhý je rekordne krátka. Celá súprava je zložená z dvoch vozňov a je plne automatizovaná. Na všetko dohliada jedna osoba, ktorá všetko ovláda z riadiaceho strediska. A čo je najviac potešujúce? Cestovanie metrom je úplne zdarma.
Vozne netypického metra však na rozdiel svojich väčších vzorov nemajú kolesá. Namiesto nich sa na podvozku každého vozňa súpravy nachádza 24 vzduchových vankúšov. Súprava je ťahaná prostredníctvom oceľového lana a navijaka.
Celková kapacita je 270 osôb a súprava sa pohybuje rýchlosťou 7 m/s. Zastaraná súprava by mala čoskoro „odísť na dôchodok“. Nahradiť by ju mala novšia a rýchlejšia verzia.
youtube.com , wikipedia.org
Nastúpila do autobusu a zmenila tým históriu. Rosa neuvoľnila sedadlo belochovi a stala sa symbolom boja proti rasizmu
Navštívili sme mimoriadne významné miesto na Slovensku celkom zadarmo: Pravdepodobne ste o ňom nepočuli
Beáta Jurík z PS: Fico poslal Putinovi vianočný darček. V stanovisku Slovenska chýba zmienka o územnej celistvosti Ukrajiny
Navštívili sme tradičné dedinské vianočné trhy aj so zabíjačkou. Stretli sme známych z detstva a ochutnali špeciality
Analytička Lauková o energopomoci: Dostane ju človek, ktorému zvýšili plat, dôchodcovia môžu mať problém
Miška a Denis zo Sexuálnej výchovy: Klitoris je oveľa väčší, ako si ľudia myslia. Toto urobte po každom pohlavnom styku
Ešte ho ani neotvorili, už nahnevali vodičov: Za tunelom Višňové nastáva zmena, mnohí vodiči majú hlavu v smútku
Bola vysušená 5 rokov doma v garáži a jej rodina si to nevšimla: Záhada úmrtia mladej ženy vám nedá spávať
Už malý detail vie ušetriť desiatky eur, takto si nastavte radiátory. Odborníci upozorňujú, čo je doma najväčší problém
Patrí medzi najlacnejšie lyžiarske strediská v Európe: Najete sa tu už od 5,5 eura, cena skipasu vás prekvapí









Nahlásiť chybu v článku