Veľkomestá majú jednu veľkú nevýhodu, rozprestierajú sa na obrovskom území. Každé poriadne veľkomesto by malo byť povinne vybavené metrom. Nie každý človek totiž túži stáť v nekonečných zápchach na cestách. Cesta metrom je pohodlnejšia a rýchlejšia.
Práve preto sa metrá nachádzajú v tých najväčších mestách sveta. New York má svoje vlastné metro, a tak isto aj Los Angeles. Metro má napríklad aj Budapešť a je vôbec najvyužívanejšou formou dopravy v meste.

Poľská Varšava má taktiež svoju vlastnú podzemnú dráhu. Metro majú aj naši bratia Česi. Pražské metro prepraví za deň viac ako milión cestujúcich. Zaujímavé je, že na Slovensku žiadne metro nemáme a naozaj by bolo potrebné. Bratislava by si ho priam pýtala, veď ak ho môže mať malá rakúska obec Serfaus, ktorá sa nachádza v Tirolsku a má len cez tisícku obyvateľov, tak naše takmer polmiliónové hlavné mesto si ho definitívne zaslúži.
Metro nie je len atrakciou
Poďme však k výnimočnej obci, ktorá sa leží vo výške 1429 metrov a je súčasťou vyhľadávaného strediska pre milovníkov zimných športov. Serfaus-Fiss-Ladis, ako sa stredisko nazýva vzniklo spojením s blízkymi obcami Fiss a Ladis. Návštevníci obce sa však okrem strmých zasnežených kopcov veľmi radi vozia v najkratšom metre sveta, ktoré má dĺžku 1280 metrov. Bolo by hriechom nevyužiť túto zaujímavú atrakciu. Metro tu však nebolo v roku 1985 vybudované len za účelom zábavy turistov.

Naozaj prispelo k úplnému obmedzeniu automobilov v celej obci. Na rekordne krátkom úseku sa nachádza rovno štvorica zastávok. Je to takmer neuveriteľná hustota, keďže cesta metrom z jedného konca na druhý je rekordne krátka. Celá súprava je zložená z dvoch vozňov a je plne automatizovaná. Na všetko dohliada jedna osoba, ktorá všetko ovláda z riadiaceho strediska. A čo je najviac potešujúce? Cestovanie metrom je úplne zdarma.
Vozne netypického metra však na rozdiel svojich väčších vzorov nemajú kolesá. Namiesto nich sa na podvozku každého vozňa súpravy nachádza 24 vzduchových vankúšov. Súprava je ťahaná prostredníctvom oceľového lana a navijaka.
Celková kapacita je 270 osôb a súprava sa pohybuje rýchlosťou 7 m/s. Zastaraná súprava by mala čoskoro „odísť na dôchodok“. Nahradiť by ju mala novšia a rýchlejšia verzia.
youtube.com , wikipedia.org
Navštívili sme nádhernú dolinu a strašidelný hrad úplne zadarmo: Nájdete tu aj jaskyňu a priam dokonalú jesennú prírodu
Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože. O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli
Jedol psie žrádlo, celý čas bol nahý: Táto reality šou prekonala rekordy, milióny ľudí sledovali mučenie
Herci, ktorí boli počas natáčania Harryho Pottera vymenení: Niekedy to bolo fiasko, inokedy tvorcovia nemali na výber
Terapia červeným svetlom nie je zázračná, tvrdí odborníčka: Vedeckých dôkazov je málo a chýbajú, nie je to všeliek
ANKETA: Nepáči sa mi to, malo by sa to odstrániť. Slovákov sme sa opýtali, čo si myslia o Separovom sprejovaní v Himalájach
Komikov sme sa spýtali, čo hovoria na novú maximálnu rýchlosť chodcov 6 km/h: Budeme ju merať dvoma pohlaviami
Káva za 3,60 eura nám udrela do nosa a nevoňala: Boli sme v novom podniku, ktorý otvorili majitelia reštaurácie z Na nože
Prirovnávajú ju ku Kate Middleton, takto ju mal Putin žiadať o ruku: Kto je Alina Kabajevová, údajná nová cárovná v Kremli?
Ste tu za hodinu, najete sa od 5 eur: O tomto európskom klenote ste možno nikdy nepočuli, musíte ho vidieť













Nahlásiť chybu v článku