Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) to dokazujú najnovšie analýzy o emisiách spojených s celým životným cyklom batériových elektromobilov a áut so spaľovacími motormi.
Analytici SEVA vychádzajú konkrétne zo zistení štúdie spoločnosti Ricardo pre Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA) zo septembra 2024 a výskumného reportu Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) z júla 2024. Taktiež sa opierajú o čerstvú štúdiu Ekologický vplyv vozidiel, ktorá vznikla na pôde Vysokého učení technického v Brne.
Emisie skleníkových plynov pri elektromobiloch už dnes nižšie o 66 % až 74 %
Štúdia sa sústredila na konkrétne podmienky v krajinách V4 a v novembri ju 2024 zverejnil tím pod vedením slovenského výskumníka Kamila Jašša. Štúdie sledovali emisné vplyvy vozidiel – od ťažby surovín, výroby komponentov a montáže, cez fázu používania až po koniec životnosti, likvidáciu a recykláciu.
Podľa zistení ICCT sú celkové emisie skleníkových plynov pri elektromobiloch už dnes nižšie o 66 % až 74 % oproti autám so spaľovacími motormi. Spoločnosť Ricardo uvádza, že elektromobily v Európe znižujú emisie o 63 %, pričom do roku 2050 môže úspora vďaka dekarbonizácii elektrických sietí a technologickému pokroku dosiahnuť až 80 %.
Brnenská štúdia zameraná na krajiny V4 dokázala zásadný vplyv tzv. energetického mixu jednotlivých krajín na ekologický prínos elektromobilov. V Poľsku, kde sa väčšina elektrickej energie vyrába z uhlia, sa ekologický prínos dosiahne až po prejdení 50 tisíc kilometrov. Na Slovensku, s prevažujúcim podielom jadrovej a obnoviteľnej energie, je to už po 23 tisícoch kilometrov. Elektromobily majú u nás v porovnaní s autami so spaľovacími motormi emisnú stopu nižšiu o 60 % až 70 %.
Podobné údaje potvrdilo päť nezávislých štúdií z rokov 2016 až 2021 od Európskej komisie, britského ministerstva dopravy, Medzinárodnej rady pre čistú dopravu, Medzinárodnej energetickej agentúry a Švajčiarskeho kompetenčného centra pre energetický výskum, informuje ďalej SEVA. Zo všetkých troch najnovších, ako aj z predchádzajúcich reportov tak podľa asociácie pre elektromobilitu vyplýva, že elektromobily majú výrazne nižší environmentálny dopad, ako autá so spaľovacími motormi.
Tento rozdiel by sa mal zlepšovať s pribúdaním obnoviteľných zdrojov v energetickom mixe. Ako dodáva SEVA, “tvrdenia, že elektromobily sú z environmentálneho hľadiska rovnako zlé alebo dokonca horšie, ako vozidlá so spaľovacími motormi, sú preto nepravdivé a zavádzajúce”.
Nastúpila do autobusu a zmenila tým históriu. Rosa neuvoľnila sedadlo belochovi a stala sa symbolom boja proti rasizmu
Navštívili sme mimoriadne významné miesto na Slovensku celkom zadarmo: Pravdepodobne ste o ňom nepočuli
Beáta Jurík z PS: Fico poslal Putinovi vianočný darček. V stanovisku Slovenska chýba zmienka o územnej celistvosti Ukrajiny
Navštívili sme tradičné dedinské vianočné trhy aj so zabíjačkou. Stretli sme známych z detstva a ochutnali špeciality
Analytička Lauková o energopomoci: Dostane ju človek, ktorému zvýšili plat, dôchodcovia môžu mať problém
Miška a Denis zo Sexuálnej výchovy: Klitoris je oveľa väčší, ako si ľudia myslia. Toto urobte po každom pohlavnom styku
Ešte ho ani neotvorili, už nahnevali vodičov: Za tunelom Višňové nastáva zmena, mnohí vodiči majú hlavu v smútku
Bola vysušená 5 rokov doma v garáži a jej rodina si to nevšimla: Záhada úmrtia mladej ženy vám nedá spávať
Už malý detail vie ušetriť desiatky eur, takto si nastavte radiátory. Odborníci upozorňujú, čo je doma najväčší problém
Patrí medzi najlacnejšie lyžiarske strediská v Európe: Najete sa tu už od 5,5 eura, cena skipasu vás prekvapí








Nahlásiť chybu v článku