Foto: zssk.sk

Pôjde najmä o trate, ktoré prevážajú len málo cestujúcich.

Na niektorých úsekoch prevážajú vlaky len desiatky ľudí denne, inde už nejakú chvíľu nejazdia. Ministerstvo dopravy si vytypovalo trasy, ktoré sú najmenej využívané a zvažuje ich úplné zrušenie, informujú o tom Hospodárske noviny

Pozrite si naše najnovšie video, článok pokračuje pod ním ↓

„Zatiaľ sme vytýčili len také koľaje, ktoré naozaj nepoužívame. Nie som ten, kto robí grafikon. Iniciatíva musí prísť z ministerstva dopravy. Na hlavných ťahoch k tomu určite nedôjde, ale na vedľajších pravdepodobne áno,“ povedal v rozhovore generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Alexander Sako.

Povedal tiež, že niektoré trasy určite „za obeť“ padnú. Dôvodom je, ako inak, čoraz menej peňazí, ktoré má národný dopravca k dispozícii. Trate, ktoré prevezú len málo cestujúcich, sú tak pre železnice stratové. Konkrétne trasy, ktoré sú pre železnice stratové, v minulosti identifikoval Útvar hodnoty za peniaze.

Niektoré trasy dnes nie sú využívané vôbec, po iných jazdí len jeden vlak denne. Napríklad, na trase Trenčín-Chynorany však jazdí až 8 spojov denne.

Foto: Útvar hodnoty za peniaze

V budúcnosti môžu prísť problémy

Slovensko má pritom veľmi dobre vybudovanú sieť železníc. Ak sa niektoré trasy zrušia a v budúcnosti by sa chceli obnoviť, pôjde to len ťažko, infraštruktúra by sa musela budovať nanovo. Niektoré nepoužívané koľajiská sa pritom prebudovali na cyklotrasy bez toho, aby boli formálne odňaté železniciam. V prípade potreby je tak možné trasu obnoviť.

Iné trasy sa zase prirodzene prestali používať, pretože nimi jazdilo len málo cestujúcich – aj takéto trasy sú dodnes k dispozícii železniciam s tým, že sa vedia obnoviť a znova sprístupniť.

Ministerstvo má chystané zmeny oznámiť už čoskoro. Na zozname je približne 30 úsekov, nad ktorými sa dnes premýšľa.

Odborníci upozorňujú, že pôjde o mimoriadne nepopulárne rozhodnutie, ktoré v konečnom dôsledku nemusí ušetriť odhadované množstvo peňazí. Navyše sa nám môže úplné vyňatie niektorých trás zo železničnej siete vypomstiť – do dnes vyľudnenejších regiónov môže v budúcnosti zavítať veľký zamestnávateľ a vznikne tak potreba hustejšej dopravnej siete. V takejto situácii by mohol byť problém pružne zareagovať na potreby ľudí.

Uložiť článok

Najnovšie články