Tatry tvoria medzi Slovenskom a Poľskom prirodzenú nepriechodnú bariéru. Vysoko položené a veľmi ťažko dostupné sedlá medzi jednotlivými tatranskými končiarmi, nedovolili naše veľhory prepojiť cestnou komunikáciou. Tatranský terén je z hľadiska cestnej dopravy dodnes nedobytý a môžeme si byť takmer istý, že žiadny priesmyk pre automobilovú dopravu na poľskú stranu, ani nevznikne. Čo však železničný tunel? Ten by sa mohol stať realitou.
Sen o železničnom spojení medzi Slovenskom a Poľskom popod najvyššie tatranské štíty, láka už dlhé desaťročia. V médiách o ňom možno počuť pravidelne každých niekoľko rokov. V minulých rokoch sa o ňom vo veľkom hovorilo v spojení s olympijskými hrami, pri myšlienkach o spoločnom organizovaní tohto prestížneho športového podujatia Poľskom a Slovenskom. Portál SME aktuálne píše o slovensko – poľskom stretnutí zameranom na rozvoj cestovného ruchu v oblasti Tatier. V programe je údajne i návrh tunela popod tatranské štíty. Ako by teda projekt železnice popod Tatry mohol vyzerať?

Centrá slovenských a poľských Vysokých Tatier ležia v podstate blízko seba. Pri ceste z obce Štrbské Pleso do Zakopaného však musíte obchádzať celé pohorie. Vzdušná vzdialenosť asi 20 km, sa tak predĺži na viac ako trojnásobok. Riešením by z hľadiska cestovného ruchu mohla byť práve železničná doprava, ktorá by prepájala slovenskú a poľskú obec tunelom popod tatranské štíty.

Vízií ako tunelom prepojiť Poľsko so Slovenskom je niekoľko. Všetky však narážajú na problém s ochranou prírody. Ak sa pozrieme na mapu Tatier, priamo na juh od Zakopaného ležia na slovenskej strane Tichá a Kôprová dolina, pričom sú obe súčasťou národného parku (TANAP). Prepojiť Zakopané s existujúcou železnicou v obci Štrbské Pleso, tak naráža na problém ochrany prírody. Doprava by sa však z času prevyšujúceho hodinu (okolo celých Tatier) zredukovala na 10-15 minút.

Tunel zo Zakopaného na slovenskú stranu Tatier by mal mať dĺžku asi 7 km. Celá železničná trasa by dosahovala 10-15 km. Ak si aj odmyslíme kolíziu so zákonom č. 543/2002 Z. z. Zákon o ochrane prírody a krajiny, prichádza ďalší problém a to financie. Je jasné, že podobný projekt by dopomohol rozvoju tatranského regiónu na slovenskej i poľskej strane a financovanie by preto bolo s najväčšou pravdepodobnosťou spoločné. Napriek tomu sa na situáciu treba pozrieť s triezvou hlavou. Pri tom, ako naša krajina buduje diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami, je vízia podkopania jadrového pohoria tvoreného tvrdými a odolnými horninami, šialená.

Budovanie železničných tunelov vo vysokých pohoriach tvorených tvrdými a odolnými horninami pritom nie je nereálne. Približne pred dvoma rokmi vo Švajčiarsku otvorili najdlhší a najhlbší dopravný tunel na svete – Gotthardský tunel. Slovensko však takmer v ničom nie je Švajčiarsko. Či by priame železničné spojenie medzi Zakopaným a Štrbským Plesom prinieslo viac úžitku ako škody, nechávame na uváženie čitateľa.
Pozri aj: Československý tunel na Jadran: Šialená megastavba, ktorá nás mala doviezť k moru za dve hodiny
sme.sk, podtatranske-noviny.sk, pravda.sk, noviny.sk, etrend.sk
Zrezanú kožu prišíval na tváre, topila sa v hnise, stál pri prvej plastike penisu: Chirurg experimentoval s obeťami vojny
ANKETA: Nemá to tu čo robiť. Pýtali sme sa Slovákov, či nakupujú v ruskom reťazci MERE a čo si o ňom myslia
Odborníčka na dýchanie Petra Gaul: 60 až 80 % z nás nedýcha správne. Čo bude platiť večne, sú 3 zásady
Najslávnejšia krádež v histórii umenia. Mona Lisa zmizla na dva roky z Louvru, podozrivý bol aj Picasso
Na Slovensku otvorili unikátny obchod: Za pár eur tu nakúpite veci, ktoré inde zrejme nenájdete, čaká na vás aj prekvapenie
Za obed som platila 2 eurá: Bola som 21 dní v top exotickej destinácii a zapisovala si výdavky. Cena dovolenky ma šokovala
Pri natáčaní Priateľov strčil jazyk do úst Rachel a Monike. Jean-Claude Van Damme si vyslúžil prezývku „Van Zúfalec“
Kričal, že nechce zomrieť a vbehol do lesa: Zmiznutie Larsa Mittanka v Bulharsku sledujú milióny ľudí, hľadajú ho už 11 rokov
Namiesto 40 € vám stačí aj 7 €: Boli sme v Chorvátsku mimo hlavnej sezóny. Ceny pri tomto klesali, máme pre vás tajné tipy
Skutočná pravda o Matke Tereze: Chorým nedávala lieky, chcela, aby trpeli. Rakovinu tíšila maximálne aspirínom












Nahlásiť chybu v článku