Letná sezóna 2025 vo vodných zariadeniach prinesie nové možnosti zážitkov pre domácich aj zahraničných návštevníkov. Členovia Slovenskej asociácie akvaparkov, kúpalísk a plavární (SAAKP), ktorých je v súčasnosti 31, rozšíria svoju ponuku o nové atrakcie, tematické podujatia a zvýšia úroveň poskytovaných služieb.
Ich cieľom je prilákať širšie spektrum turistov a vytvoriť ešte priaznivejšie prostredie pre rodiny s deťmi, mladých ľudí aj seniorov. SAAKP očakáva, že vďaka investíciám a marketingovým aktivitám sa jej podarí udržať konkurencieschopnosť a zároveň zvýšiť spokojnosť klientov.
Vodné atrakcie sú významným prvkom turizmu
„Sme odhodlaní pokračovať v trende rastu návštevnosti a prinášať nezabudnuteľné zážitky pre všetkých,“ uviedol prezident SAAKP Gabriel Somogyi. Akvaparky, kúpaliská a plavárne predstavujú dôležitý pilier slovenského cestovného ruchu. Ich celoročná prevádzka hrá kľúčovú úlohu najmä v stabilizácii turizmu.
Vlani ich navštívilo približne 6,5 milióna ľudí. Od začiatku tohto roka však došlo k spomaleniu návštevnosti. Mnohé zariadenia boli nútené zvýšiť ceny. Kým celoročné akvaparky a plavárne tak urobili už začiatkom roka, ostatní prevádzkovatelia k tomuto kroku pristupujú s blížiacou sa letnou sezónou.
Skokové zvýšenie DPH spôsobilo výrazný tlak
Sektor vodného relaxu, ktorý sa len nedávno zotavil z následkov pandémie, čelí ďalšiemu ekonomickému úderu – skokovému zvýšeniu dane z pridanej hodnoty z 10 na 23 percent. Spolu s rastúcimi nákladmi na energie a zamestnancov sa to výrazne prejavilo už v priebehu tohto roka.
„Naše zariadenia nie sú schopné absorbovať 13-percentný rozdiel v DPH iným spôsobom ako úpravou cien vstupného. Niektoré celoročné prevádzky už ceny upravili, iné sa na tento krok pripravujú pred začiatkom sezóny. Usilujeme sa, aby sme zvýšenie cien realizovali čo najšetrnejšie, no naše náklady, najmä personálne, sú výrazné. Okrem toho čelíme aj vplyvu transakčnej dane, zvyšujúcim sa cenám elektrickej energie a iným prevádzkovým vstupom,“ vysvetlil prezident SAAKP Gabriel Somogyi.
Dodal, že udržať si návštevníkov v aktuálnych podmienkach, je mimoriadne náročné – hoci ľudia prídu, často obmedzujú spotrebu nápojov a jedál, niektorí zredukovali počet návštev v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi. Ak sa ekonomická situácia obyvateľstva nezlepší, existuje riziko, že časť klientov sa obráti na lacnejšie voľnočasové aktivity alebo vodné zariadenia prestane navštevovať úplne.
Plávanie je pritom dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu a prispieva k zachovaniu verejného zdravia. Finančné tlaky výrazne ovplyvňujú aj plánované investície. Nejde len o investície zamerané na zlepšenie komfortu návštevníkov, ale aj o modernizáciu technologických zariadení nevyhnutných pre fungovanie prevádzok.
Klienti porovnávajú ponuky, ceny aj úroveň služieb
Zákazníci často porovnávajú ponuku viacerých zariadení – hľadajú nové atrakcie a porovnávajú ich so zahraničnými možnosťami. Podľa údajov asociácie bol obrat jej členov bez DPH za január 2025 takmer rovnaký ako v januári 2024. Až 90 percent členov však pristúpilo od 1. januára k zvýšeniu cien, a to v priemere o 13 percent. Postupovali individuálne – v niektorých kategóriách ceny ostali nezmenené.
Najnavštevovanejšie akvaparky dosahujú ročnú návštevnosť v rozmedzí 600- až 700-tisíc osôb. Vodný relax má na Slovensku výnimočné postavenie v rámci domáceho aj prichádzajúceho cestovného ruchu. Mnohí návštevníci si vyberajú práve tento typ zariadení ako hlavný dôvod dovolenky.
Po zavedení zvýšenej sadzby DPH a transakčnej dane sa však konkurencieschopnosť Slovenska voči okolitým krajinám výrazne oslabila. Zároveň platí, že turisti využívajúci vodné atrakcie často trávia čas aj v okolí a podporujú miestne služby a podniky, čo zvyšuje ekonomický prínos týchto zariadení pre celý región.
Pred návštevou kúpaliska si vždy pozrite cenník na webe. Niektoré už avizovali svoje otvorenie aj na sociálnych sieťach. Ľudia v komentároch ale často vyjadrujú negatívne pocity najmä v súvislosti so zvyšovaním vstupného. To však zrejme návštevnosť neovplyvní vo veľkej miere. Kúpaliská často ponúkajú napríklad rodinné vstupy, ktoré sú výhodnejšie, prípadne ponúkajú iné zľavy. Informácie si pred kúpaním overte.
Detské nosové vakcíny proti chrípke boli fuč za pár hodín. Vieme, kedy príde posledná dávka, niektorí rodičia sú zúfalí
Budú v sobotu na Sviatok Všetkých svätých otvorené obchody? Pozrite sa, ako to bude po novom, reťazce hlásia zmeny
Radik bol postrach Ruska: Škrtil 90-ročné ženy, tvrdil, že ich to nebolí a len sa chcel najesť. Náhodou ho zachytilo video
Boli sme sa v Bratislave zaočkovať proti covidu bez registrácie: Rad nemal konca, ľudia vtipkovali o kukurici. Na toto sa pripravte
Urológ Ján Švihra: Vo vybraných prípadoch má obriezka stále veľký zmysel. Takto by mala vyzerať správna hygiena „tam dolu“
Brat za Brata zbiera údaje možno aj o vás. Redaktorka bola 21 dní v top exotickej destinácii, výdavky ju prekvapili
Objavili sme klenot, nikdy ste o ňom nepočuli: Prešli sme sa po najstaršom drevenom moste v Európe a navštívili unikát
Jednu chcel označiť horiacou cigaretou, inú zase zbil do bezvedomia. Čím bol Picasso väčší sadista, tým lepšie maľoval
Zrezanú kožu prišíval na tváre, topila sa v hnise, stál pri prvej plastike penisu: Chirurg experimentoval s obeťami vojny
ANKETA: Nemá to tu čo robiť. Pýtali sme sa Slovákov, či nakupujú v ruskom reťazci MERE a čo si o ňom myslia












Nahlásiť chybu v článku