Tržby zostali takmer rovnaké, zisky sa však prepadli do červených čísel. Železničná spoločnosť Slovensko hovorí o „náročných podmienkach“, no zároveň tvrdí, že vie zaručiť stabilitu.
V roku 2023 boli železnice 25 000 000 eur v pluse, o rok neskôr sa prepadli 5 000 000 eur do mínusu. Vyplýva to z údajov zverejnených na portáli Finstat. Za prepadom však nestojí strata záujmu cestujúcich, tržby totiž zostali takmer úplne rovnaké, rok 2024 bol dokonca pre národného dopravcu úspešnejší.
Interez oslovil vedenie železníc. Chceli sme vedieť, ako je možné, že sa napriek stabilným tržbám prepadli milióny eur do mínusu. „Rok 2024 bol pre ZSSK rokom stabilného hospodárenia v náročných podmienkach. Inflácia, rast cien vstupov a externé faktory ovplyvnili celé odvetvie, no ZSSK zabezpečila rozsiahlu a spoľahlivú osobnú železničnú dopravu a splnila všetky záväzky voči štátu a verejnosti,“ povedal Dominik Drevický, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko.
Tvrdí, že za „červené čísla“ je zodpovedný len technický posun predaja majetku. „Výsledok hospodárenia bol vyrovnaný. Účtovná strata 5,28 milióna eur vznikla výlučne v dôsledku technického posunu plánovaného predaja majetku. Bez tohto jednorazového vplyvu by bol výsledok plne v súlade so schváleným plánom,“ vraví Drevický.
Podľa hovorcu ZSSK potvrdila svoju finančnú stabilitu a schopnosť efektívne riadiť zdroje. „Pokračujeme v modernizácii, zvyšovaní kvality služieb a komfortu pre cestujúcich a zároveň posilňujeme vnútornú efektívnosť a prevádzkovú výkonnosť. V tomto roku sme spustili viacero veľkých verejných obstarávaní, ktorých cieľom je výrazne omladiť vozidlový park a priniesť viac ekologických riešení do osobnej dopravy,“ povedal pre interez.
Museli zvyšovať ceny
Od 15. januára platia Slováci za lístky viac. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zvýšila od 15. januára ceny cestovných lístkov, dôvodom je zmena sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) z 20 % na 23 %, ktorá platí od začiatku tohto roka.
„V priemere sa úprava cien pohybuje na úrovni 3 až 4 %, pričom cena lístka medzi Bratislavou a Košicami vzrastie o 52 centov a medzi Žilinou a Popradom o 20 centov. Úpravy sú minimálne, no technicky nevyhnutné, aby sme splnili zákonné požiadavky a zároveň zabezpečili, aby zmeny prebehli plynulo a bez komplikácií pre našich zákazníkov. Je pre nás prioritou zachovať stabilnú a dostupnú vlakovú dopravu pre všetkých,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Najviac diskutovanou bola úprava jednorazového cestovného, ktoré bola do konca apríla vo výške 50 centov až jedného eura, no po novom sú to 4 eurá. Výnimku však majú ľudia nad 70 rokov, ak nie sú registrovaní na cestovanie zadarmo. Zrušila sa aj bezplatná miestenka v diaľkových vlakoch pri nákupe nad 10 eur v druhej triede. Bezplatné vlaky pre deti, študentov a dôchodcov sa nezrušili. Zmien pritom bolo viac, písali sme o tom v samostatnom článku.
Niektoré trate sa zrejme zrušia
Na niektorých úsekoch, ktoré ministerstvo dopravy zvažuje zrušiť, prevážajú vlaky len desiatky ľudí denne, inde už nejakú chvíľu nejazdia. Písali sme o tom v samostatnom článku.
„Zatiaľ sme vytýčili len také koľaje, ktoré naozaj nepoužívame. Nie som ten, kto robí grafikon. Iniciatíva musí prísť z ministerstva dopravy. Na hlavných ťahoch k tomu určite nedôjde, ale na vedľajších pravdepodobne áno,“ povedal v rozhovore pre Hospodárske noviny generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Alexander Sako. Povedal tiež, že niektoré trasy určite „za obeť“ padnú.
Dôvodom je, ako inak, čoraz menej peňazí, ktoré má národný dopravca k dispozícii. Trate, ktoré prevezú len málo cestujúcich, sú tak pre železnice stratové. Konkrétne trasy, ktoré sú pre železnice stratové, v minulosti identifikoval Útvar hodnoty za peniaze. Niektoré trasy dnes nie sú využívané vôbec, po iných jazdí len jeden vlak denne. Napríklad, na trase Trenčín-Chynorany však jazdí až 8 spojov denne.
Odborníci však upozorňujú, že vyňatie takýchto tratí zo železničnej siete môže v budúcnosti spôsobiť problémy.
Prvá guľka trafila krk, druhá vystrelila mozog. Vraždu prezidenta Johna F. Kennedyho dodnes sprevádzajú konšpirácie
Nová predajňa Biedronky v malej obci je takmer hotová. Diskontný reťazec posilní svoju pozíciu okolo hlavného mesta
Jedli vlastné deti aj mŕtvoly, z vychudnutia zapáchali: Stalin spôsobil na Ukrajine šialený hladomor, snažil sa ho utajiť
Poliačik o situácii na Ukrajine: Niekto, komu by už za Užhorodom museli dávať plienky, posiela slovenské deti do vojny
Strávila som deň s majiteľom rodinnej vinárne: Prezradil mi, prečo nám nechutí 30-eurové víno. Rozhodujúca je jedna vec
Šéf IĽP: Fico do volebných miestností komparzistov nenavozí, jeho podpora klesá. Mám obavy o jeho mentálne zdravie
Lovec pedofilov Rudolf: Neverili by ste, koľko takých mužov máte v okolí. Dohodnúť stretnutie s 13-ročnou nie je problém
Izba už za 26 € na noc: Týždeň som jazdila po skrytom klenote Európy, ktorého sa mnohí boja. Známe miesto veľmi sklamalo
Andreas s rodinou rozbehol biznis v raji na zemi: Dom si prenajmete od 523 eur na mesiac, plávanie so žralokmi musíte zažiť
Na nitrianskej univerzite s internátom opäť došlo k evakuácii, študenti mali práve výučbu. Zistili sme, čo sa stalo








Nahlásiť chybu v článku