Nech sa začnete rozprávať o hocičom, svet sa rozdelí na dva tábory. Keď však ide o novinku, väčšina ľudí začne najprv z princípu odmietať to, čo nepozná. Neznáme v nich evokuje strach. A to sa týka aj uvedenia džihábu, ktorý je určený moslimským športovkyniam. Značka Nike sa však nezľakla. Drží sa presvedčenia, že každý má právo športovať. A to bez ohľadu na pohlavie, rasu či vierovyznanie.
Pokrývka hlavy Nike pro Hijab má za úlohu ukázať, že aj moslimské ženy majú právo športovať. Po prvýkrát ju predstavili Hahra Lári, krasokorčuliarka zo Spojených arabských emirátov a vzpieračka Amna Al Haddad. Tento model by sa mal síce na trh dostať až v roku 2018, no všetko nasvedčuje tomu, že ešte dlho bude predmetom búrlivých diskusií. Niektorí kritizujú spoločnosť za to, že navrhnutím džihábu normalizuje útlak žien. Niektorých to pobúrilo až tak, že sa rozhodli značku Nike úplne bojkotovať.

„Od Nike si už nikdy nič viac nekúpim! Ich túžba po zárobku je taká veľká, že budú ústretový k moslimom? Nechceme v Amerike žiaden zákon šaría!“ Takýto postoj zverejnila užívateľka Pique na Twitteri. Nie je však jediná, ktorej sa nepáči novinka.
„Blahoželám Nike za normalizáciu útlaku na ženách prostredníctvom Pro Hijabu. Je to nechutné,“ tvrdí Connor R. Kenney. Negatívnych komentárov a statusov žiaľ pribúda. Ľudia nie sú zvyknutí na rozdielnosť. Keď to vadí ľuďom v USA, ktorá sa považuje za multikultúrnu krajinu, s akými reakciami by sa u nás stretla táto pokrývka?
„Amerika nepodporuje útlak na ženách. Tak prečo to robí Nike?“ pýta sa Tamara Leight, ktorá je tiež atlétkou.

Amna reagovala na kritiku na svojom Instagrame: „Keď sa predstavoval model Nike Pro Hijab, bola som si vedomá toho, že sa to stretne s rôznymi reakciami. Vzišla aj otázka, prečo tento produkt firma predstavila práve teraz. V minulosti som ako bývalá atlétka súťažila v džihábe. Vtedy to bolo tak, že veľké značky neprejavili záujem vytvorenia niečoho takého. Bolo dokonca neslýchané vidieť ženu trénovať, cvičiť či súťažiť v džihábe.“
„To, čo sa deje, je nový fenomén. Ženy cítia potrebu viac sa vyjadriť a je aj viac profesionálnych atlétok, ktoré bojujú za právo súťažiť so šatkou na hlave. Takto budú rovnaké podmienky pre všetkých. Je to úžasná novinka, ktorú nemôžeme ignorovať,“ dodáva športovkyňa.

„Či už s džihábom, alebo bez, podporujem moslimské ženy. To, čo si oblečú, je ich voľba. Príchod Nike Sports Hibab snáď dodá odvahu novej generácií atlétok. Tak budú môcť pristupovať k športu naozaj profesionálne. Bez podpory nás, atlétov, by sa to však nebolo stalo. Nike sa ako vždy riadi svojím heslom: „Just do it.“ Amna na záver dodáva, že jej nikto nezaplatil za reakciu na kritiku, ktorá sa šíri internetom. Napísala to, čo cítila a stojí si za svojimi slovami.
Šport má ľudí spájať a nie rozdeľovať. Tak prečo hľadať problém tam, kde nie je?
interez (Michaela), independent.co.uk
Otrávil vlastných vojakov, nazývajú ho Hitlerom 19. storočia. Napoleon rozpútal v Európe krvavé jatky
Viktória bola na výcviku Národných obranných síl: Opísala, ako to tam vyzeralo a ktorý deň bol pre jej čatu najťažší
Navštívili sme slovenský unikát, ktorý je skrytý pod zemou: Za vstup dáte 14,50 eura, celá Európa nám ho môže závidieť
Na trhoch v Nitre majú aj špeciálnu atrakciu: Ľudia chvália lacné lokše za 2,40 eura, kúpili sme aj mačku vo vreci
Košické vianočné trhy nám vyrazili dych. Oškvarky z kapra za 15 eur ľudia ospevujú, cibuľa za 1,5 eura prekvapila
Cheeseburger za 0 €: Boli sme na otvorení horúcej novinky. Sľúbili 1 000 jedál zadarmo, poriadne nás sklamali
Expert na hypotéky: Ľudia preplácajú úvery aj o stovky eur mesačne, ktoré vedia ušetriť. Pozor na kreditky či hazard
Mesiac som žila zo 4,57 eura na deň: Potraviny ma stáli len 128 eur, podarilo sa mi to vďaka tomuto triku a bez obmedzovania
Klobása či placky stoja aj 12 eur, novinkou je výhodné menu. Boli sme na trhoch v Bratislave, takéto sú tohtoročné ceny









Nahlásiť chybu v článku