Iste to poznáte, veľa práce, málo času a každý od vás niečo chce.

V takých chvíľach je takmer nemožné vyhnúť sa stresu a práve stres nám niekedy bráni v produktivite. Táto metóda vám však pomôže zbaviť sa ho a úspešne zvládnuť všetky úlohy, ktoré ste si na daný deň naplánovali.

Článok pokračuje pod videom ↓

Už Amelia Earhart vedela, že najlepší spôsob, ako si splniť povinnosti, je jednoducho sa do nich pustiť. Práve preto dostala metóda pomenovanie Getting Things Done alebo v skratke GTD.

Čo je jej podstatou?

V roku 2001 napísal muž menom David Allen knihu s názvom Getting Things Done: The Art of Stress-Free Productivity, teda GTD: Umenie byť produktívny bez stresu. Vo svojej knihe Allen tvrdí, že sme produktívni do takej miery, do akej sme schopní relaxovať. Efektívne pracovať a tvoriť môžeme totiž len vtedy, ak máme hlavu čistú a myšlienky usporiadané.

Foto: unsplash

Podľa autora GTD metódy je to všetko o usporiadaní si priorít. Vieme, že je ľahšie niečo povedať, ako urobiť, práve preto je však teória rozdelená do 5 základných bodov. Tu sú.

Zachyťte každú myšlienku

Nenechajte si nič uniknúť. Ak máte toho na daný deň viac, zachyťte svoje myšlienky na papier a spíšte si zoznam, vďaka ktorému na svoje povinnosti len tak ľahko nezabudnete.

Vyjasnite si to

Keď si do zoznamu povinností napíšete „upratať dom“, znie to pomerne desivo, pretože tie dve slová môžu zahŕňať milión čiastkových úkonov a povinností. Rozpíšte si to a napíšte všetko zvlášť. Je oveľa jednoduchšie, keď si môžete potom položky škrtať v kratších intervaloch, ako napríklad „utrieť prach z knižnice“ či „vyčistiť akvárium“.

Zorganizujte si to

Usporiadajte si povinnosti podľa priorít. Napríklad, zrejme je dôležitejšie opraviť pokazený a tečúci vodovodný kohútik, ako usporiadať knihy v polici podľa veľkosti a farieb. Ak to chcete posunúť ešte o krok ďalej, stanovte si termín alebo čas, dokedy to chcete všetko stihnúť.

Foto: unsplash

Reflektujte

Ak si chcete urobiť prestávku, pozastavte sa na chvíľu nad svojím zoznamom, ktorý ste si spísali ešte v prvom bode. Ako vám to ide? Splnili ste už všetko, čo ste chceli alebo aspoň časť z toho? Aké sú vaše silné a slabé stránky, čo sa tohto zoznamu týka?

Pustite sa do toho

Teraz, keď už máte všetko spísané, rozdelené, zorganizované a stihli ste aj krátku úvahu, je načase poriadne sa do toho oprieť. Veď práve to je podstatou celej metódy, jednoducho sa do toho pustite a urobte, čo je potrebné.

Výhodou GTD metódy je, že si ju môžete upraviť na mieru a postupovať tak, ako najviac vyhovuje vám. GTD nie je séria príkazov, je to len kostra, ktorá vám má pomôcť zostaviť plán a je na vás, ako to urobíte, či si chcete všetko písať do pekného zošita plného nálepiek alebo si jednoducho budete čmárať na bloček z potravín.

Podstatou je jednoducho sa do toho pustiť.

Pozri aj: Je toho na vás priveľa? Toto je 10+ jednoduchých techník, ktoré vám pomôžu, keď ste pod stresom

curiosity
Všetko začína v tvojej hlave
Uložiť článok

Viac článkov