Vedci Slovenskej akadémie vied (SAV) skúmali, aké psychologické bariéry bránia Slovákom správať sa ekologicky a prijímať efektívnejšie opatrenia. Napriek tomu, že väčšina ľudí uznáva závažnosť klimatickej zmeny, sa totiž toto uvedomenie často nepremieta do konkrétnych proenvironmentálnych krokov.
Zároveň testovali, čo by pomohlo tieto bariéry prekonať a motivovať ľudí k väčšej angažovanosti v boji proti klimatickej zmene. TASR o tom informovala hovorkyňa SAV Monika Tináková. Jednou z najčastejšie pociťovaných psychologických bariér je podľa výsledkov prieskumu tokenizmus, teda presvedčenie, že ak človek prijal jedno alebo dve jednoduché proenvironmentálne opatrenia, urobil dosť a ďalšia zmena správania nie je potrebná.
Najviac šetríme energie a vodu
Do tejto kategórie patrí 31 percent respondentov. Ľudia majú takisto mylný dojem o tom, čo si o klimatickej zmene myslí ich okolie. Kým 66 percent uviedlo, že považujú klimatickú zmenu za závažný problém, boli presvedčení, že rovnaký názor zdieľa „len“ 46 percent Slovákov.
„Ak by sme ľuďom poskytli jasnejšiu spätnú väzbu o tom, že ich správanie môže prispieť k pozitívnej zmene a že väčšina ľudí na Slovensku vníma klimatickú zmenu rovnako vážne ako oni, mohlo by to viesť k väčšej ochote zapojiť sa do riešenia tejto krízy,“ skonštatovala Beáta Sobotová z Ústavu experimentálnej psychológie Centra spoločenských a psychologických vied SAV, v. v. i.
Z výskumu vedcov taktiež vyplynulo, že medzi najčastejšie proenvironmentálne správanie Slovákov patrí šetrenie energie a vody a snaha vytvárať menej odpadu (74 percent). Dvadsaťjeden percent sa snaží upraviť svoj jedálniček a konzumovať menej mäsa a živočíšnych produktov. Podľa vedcov je pritom dôležité si uvedomiť, že aj keď zmena správania jedného človeka nemusí vyzerať významne, ak sa zapoja všetci, dá sa prispieť aj k veľkým zmenám vrátane klimatických politík.
Napríklad, ich verejnou podporou či aktívnym prístupom. Výskum bol realizovaný v dvoch vlnách. Na prvom zbere v marci sa zúčastnilo viac než 1800 a na druhom zbere v apríli viac ako 1300 Slovákov. Komunikačná stratégia, ktorá bola zameraná na zvyšovanie povedomia o negatívnych dôsledkoch klimatickej zmeny spolu s dôrazom na spätnú väzbu o tom, ako rôzne zmeny správania človeka dokážu prispieť k zníženiu uhlíkovej stopy, priniesla podľa SAV povzbudivé výsledky. Jedným z výstupov projektu je aj informačná brožúra, ktorá je dostupná na webe ústavu.
Zažili sme unikát, aký inde na Slovensku nenájdete: V decembri sme sa ocitli v srdci džungle, zaplatíte 8 eur
Bola vysušená doma v garáži a jej rodina si to nevšimla. Analytička povedala, kto môže mať problém s energopomocou
Nielen Culkinovi zo slávy preplo: Jeho filmový brat pýtal za podpis peniaze, svoju partnerku takmer uškrtil
Okamžite si ich bežte pozrieť: Našli sme 10 najlepších filmov roku 2025, mnohé z nich vám úplne ušli
Tento vianočný darček stíhate aj na poslednú chvíľu: Buďme solidárni, niekomu to môže zachrániť život
Šialený Hitlerov megavlak: 5-hviezdičkový hotel na koľajniciach mal byť budúcnosťou dopravy, postaviť ho nebolo možné
Milan Bez Mapy po kauze s Nickom Papcunom: Svojich sledovateľov a ich peniaze si vážim. Vieme, ako sa to nestane vám
Nastúpila do autobusu a zmenila tým históriu. Rosa neuvoľnila sedadlo belochovi a stala sa symbolom boja proti rasizmu
Navštívili sme mimoriadne významné miesto na Slovensku celkom zadarmo: Pravdepodobne ste o ňom nepočuli
Beáta Jurík z PS: Fico poslal Putinovi vianočný darček. V stanovisku Slovenska chýba zmienka o územnej celistvosti Ukrajiny








Nahlásiť chybu v článku