Hoci sú dnes rýchlovlaky symbolom technologického pokroku a prestíže, za ich vznikom stoja čisto praktické dôvody. Medzi najikonickejšie z nich nepochybne patrí japonský Šinkansen, no rýchlovlakmi sa môžeme previesť aj v Európe. V Taliansku sme otestovali rovno dvoch rivalov a porovnali, čo všetko ponúkajú v cene lístka.
Koncom päťdesiatych rokov minulého storočia bola železničná trať medzi japonskými mestami Tokio a Osaka taká preťažená, že nebolo možné na ňu pridávať žiadne nové spoje. Pre nákladnú dopravu a regionálnu prevádzku sa na trati tvorili doslova dopravné zápchy, čo bránilo ďalšiemu rozvoju rýchlo rastúceho regiónu.
Preto japonský parlament rozhodol o vybudovaní paralelného systému, ktorý by odľahčil preplnenú trať a umožnil vlakom dosahovať rýchlosť viac ako dvesto kilometrov za hodinu, čím sa mala značne zvýšiť kapacita osobnej vlakovej dopravy v tomto úseku. 1. októbra 1964 bola spustená prvá vysokorýchlostná železničná trať na svete a Japonsko tak nastolilo nový globálny trend budovania vysokorýchlostných železníc, z ktorého sa čoskoro stali preteky v dosahovaní rýchlostných rekordov.

Kedy môžeme hovoriť o rýchlovlakoch?
Definícia rýchlovlaku, stanovená Medzinárodnou železničnou úniou (UIC), hovorí o komplexnom systéme: vlak – trať – signalizácia – prevádzka. Teda na samotnú prevádzku rýchlovlakov nestačí len súprava schopná presiahnuť 200 kilometrov za hodinu.
Musí zároveň aj jazdiť po infraštruktúre navrhnutej pre vysoké rýchlosti s veľkým polomerom zákrut a vysokokapacitnými signalizačnými systémami druhej úrovne, ktoré sa už nespoliehajú na semafory, ale komunikujú priamo s vlakovou súpravou cez špeciálnu rádiovú sieť. Aktuálne testovaná tretia úroveň pritom umožní prevádzku autonómnych vlakov bez strojvodcu.
Vyskúšali sme ich na vlastnej koži
V článku sa po odomknutí dozvieš
- koľko sme zaplatili za jazdu štátnemu a súkromnému dopravcovi;
- ktorý vlak bol lacnejší a čo sme v cene lístka dostali;
- prečo sa jeden z nich prezýva „Ferrari“ medzi rýchlovlakmi;
- akou rýchlosťou jazdia;
- čo nás sklamalo.
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Interez PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Len 30 minút od obľúbeného mesta sme objavili skrytý raj Slovenska: Mnohí ani netušia, aké klenoty ukrýva
V Jasnej vzniká ďalší masívny developerský projekt: Atrakciou má byť samotná príroda a nie „lunaparky“ za milióny, vraví Kiča
Lucie o živote na východe Turecka: Moje výdavky sú nulové, jednoizbový byt sa tu dá prenajať za 300 eur. Ľudia by sa rozdali
Letenku si dokážete kúpiť aj za 16 eur. Vyskúšala som novú linku Košice – Bratislava. Toto ma poriadne nahnevalo
Tieto seriály ste milovali aj vy, podľa ľudí sú odpad: Boli súčasťou nášho detstva, no majú brutálne zlé hodnotenia
Bolesti tíšil vodkou a kokaínom, telo mal z AIDS takmer vysušené. Takto vyzerali posledné dni Freddieho Mercuryho
Navštívili sme nádhernú slovenskú dedinu, jedinú svojho druhu. Milujú ju ľudia z celého sveta, skrýva aj tradičnú reštauráciu
Kratom od 2 eur a záhadná „marihuana“ za 9: Skúšali sme automat, ktorý nahneval Slovákov. Dostanú sa k nemu aj deti
Simona žije v Dánsku: Za potraviny dáme 500 eur mesačne, platy sú ale neporovnateľné. Toto Slovensku veľmi chýba
Andreas s rodinou rozbehol biznis v raji na zemi. Gabriela a Peter pracujú ako zvárači v zahraničí, zarobiť vedia aj 12-tisíc








Nahlásiť chybu v článku