Vlak prevádzkovateľa Italo, foto: archív Martin Bruncko

Za vznik rýchlovlakov môžeme vďačiť zápcham na koľajniciach.

Hoci sú dnes rýchlovlaky symbolom technologického pokroku a prestíže, za ich vznikom stoja čisto praktické dôvody. Medzi najikonickejšie z nich nepochybne patrí japonský Šinkansen, no rýchlovlakmi sa môžeme previesť aj v Európe. V Taliansku sme otestovali rovno dvoch rivalov a porovnali, čo všetko ponúkajú v cene lístka. 

Koncom päťdesiatych rokov minulého storočia bola železničná trať medzi japonskými mestami Tokio a Osaka taká preťažená, že nebolo možné na ňu pridávať žiadne nové spoje. Pre nákladnú dopravu a regionálnu prevádzku sa na trati tvorili doslova dopravné zápchy, čo bránilo ďalšiemu rozvoju rýchlo rastúceho regiónu.

Martin Bruncko v intereze zodpovedá za knižnú sekciu. Voľný čas trávi na turistike a cestovaním. Svoje zážitky čitateľom približuje v spolupráci s redaktorkou portálu Zuzanou Veslíkovou.

Preto japonský parlament rozhodol o vybudovaní paralelného systému, ktorý by odľahčil preplnenú trať a umožnil vlakom dosahovať rýchlosť viac ako dvesto kilometrov za hodinu, čím sa mala značne zvýšiť kapacita osobnej vlakovej dopravy v tomto úseku. 1. októbra 1964 bola spustená prvá vysokorýchlostná železničná trať na svete a Japonsko tak nastolilo nový globálny trend budovania vysokorýchlostných železníc, z ktorého sa čoskoro stali preteky v dosahovaní rýchlostných rekordov.

Rýchlovlak v Japonsku, ilustračná foto: pxhere

Kedy môžeme hovoriť o rýchlovlakoch?

Definícia rýchlovlaku, stanovená Medzinárodnou železničnou úniou (UIC), hovorí o komplexnom systéme: vlak – trať – signalizácia – prevádzka. Teda na samotnú prevádzku rýchlovlakov nestačí len súprava schopná presiahnuť 200 kilometrov za hodinu.

Musí zároveň aj jazdiť po infraštruktúre navrhnutej pre vysoké rýchlosti s veľkým polomerom zákrut a vysokokapacitnými signalizačnými systémami druhej úrovne, ktoré sa už nespoliehajú na semafory, ale komunikujú priamo s vlakovou súpravou cez špeciálnu rádiovú sieť. Aktuálne testovaná tretia úroveň pritom umožní prevádzku autonómnych vlakov bez strojvodcu.

Vyskúšali sme ich na vlastnej koži

Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.

Staň sa členom Interez PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.

Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Zobraziť všetky mesačné predplatné Arrow down
Nastala neočakávaná chyba, prosím skontroluj vyplnené údaje, alebo skús neskôr.
Platba
Tlačidlo späť
Visa logo
Mastercard logo
Trust pay
Registrovať a zaplatiť
Ikona zabezpečenia Zabezpečené šifrovaním
Trust pay Platobné operácie sa odohrávajú na zabezpečených certifikovaných platformách spĺňajúcich tie najvyššie PCI DSS štandardy bezpečnosti.
Zrušiť predplatné môžeš kedykoľvek. Súhlasím s poskytnutím predpaltného a bol som poučený, že odsúhlasením jeho poskytnutia strácam právo na odstúpenie.
Uložiť článok

Najnovšie články