Foto: Photo by M.T ElGassier on Unsplash

Zbavte sa týchto fráz a spolu s nimi sa zbavte aj úzkosti.

Čím je úzkosť silnejšia, tým je horší aj váš vnútorný hlas – začne vám rozprávať hrozné veci, kvôli ktorým sa v konečnom dôsledku cítite ešte horšie. Našťastie, aj tomu sa dá pomôcť. Rozhovory, ktoré uskutočňujete sami so sebou, hrajú pri úzkosti obrovskú rolu. Už len preto by ste mali dbať na to, aby ste k sebe hovorili vrúcne a s láskou či pokojom.

Ktorým frázam by ste sa teda mali úplne vyhýbať, ak chcete zastaviť vašu úzkosť?

#1 “Som taký hlúpy.”

Ak chcete zastaviť úzkosť, potom by ste mali zmeniť aj spôsob, akým vnímate samého seba a ako so sebou hovoríte. Takže namiesto toho, aby ste si neustále nadávali, skúste si povedať niečo v zmysle: “Áno, urobil som chybu, no dokázal som sa z toho poučiť.”

#2 “Nikdy sa nebudem cítiť lepšie.”

Úzkosť vám nedokáže dať túto super-schopnosť, vďaka ktorej budete vedieť predpovedať budúcnosť. Takže nerobte unáhlené závery, žijeme vo svete, kde je možné všetko – naozaj úplne všetko. A s tvrdením, že nikdy sa nič nezlepší, sa môžete rovno rozlúčiť.

unsplash.com

#3 “Toto bol ten najhorší deň v mojom živote.”

Dobre, nie každý deň je úplne dokonalý a niektoré sú horšie než iné. Ale nikdy si nehovorte, že deň bol úplne najhorší. Je čas skoncovať so všetkými katastrofickými scenármi v našich hlavách a pokúsiť sa v každej zlej situácii nájsť aspoň niečo pozitívne. Niečo sa tam vždy nachádza.

#4 “Mal by som sa snažiť viac.”

Pokiaľ hovoríme o úzkosti, slová ako “mal by som..” musia z vášho slovníka zmiznúť. Namiesto toho ich nahraďte slovami ako “chcem” alebo “teším sa”, alebo hovorte v prítomnom čase, napríklad “snažím sa viac…”. Aj takéto, možno na prvý pohľad nepodstatné veci, dokážu urobiť rozdiel.

#5 “Čo ak…?”

Ak sa vaše myšlienky začínajú na “čo ak…”, potom by ste ich mali hneď pustiť von z hlavy. Opäť, premýšľanie nad všetkými scenármi a zbytočné obrovské analyzovanie každej situácie vám vôbec nepomôže. Skúste vaše myšlienky raz za čas nechať len tak voľne plávať namiesto toho, aby ste sa museli nad každou jednou zamýšľať.

#6 “Môj celý plán stroskotá na tomto…”

Prečo sa hneď zo začiatku sústrediť na všetky veci, ktoré sa môžu pokaziť, alebo ktoré nemusia vyjsť? Skúste sa skôr zamerať na to dobré, na dôvody, prečo sa to podarí.

unsplash.com

#7 “To všetko je moja vina.”

To, že sa budete obviňovať, vašu úzkosť zaručene nezmierni. Pamätajte si, že nedokážete kontrolovať všetko. Dokážete ovládať len seba a svoje reakcie, všetko ostatné už ide mimo vás. Nie je vašou vinou ako zareaguje ten druhý, nie je vo vašej réžii, čo sa stane potom.

#8 “Vždy je to o tom istom.”

Ak zažívate úzkosť pravidelne, potom môžete mať pocit, akoby to bolo stále rovnaké, akoby to bolo stále len o tom istom. Akoby ste boli zaseknutí na nejakom mieste, odkiaľ nevedie cesta von. A aj keď je ťažké momentálne uvažovať s jasnou mysľou či dokonca pozitívne, vedzte, že na konci každého tunela je vždy svetlo. Vždy.

#9 “Nedokážem to.”

Sebapodceňovanie určite nie je správny začiatok na zastavenie úzkosti. Musíte si neustále pripomínať, že práve naopak, zvládnete to, dokážete to. Ste oveľa silnejší, než by ste si mysleli. Pocit frustrácie, možno sklamania či strachu je len dočasný. Niekedy musíte trochu zariskovať.

unsplash.com

#10 “Proste sa upokoj.”

Koľkokrát ste si túto vetu povedali? A koľkokrát skutočne fungovala? Tak vidíte. Ak by to bolo také jednoduché, potom by to robili milióny ľudí. Namiesto prázdnych slov sa zamerajte na reálne skutky, ktoré vás privedú k pokoju: zhlboka dýchajte alebo si opláchnite tvár vodou.

#11 “Musí to byť perfektné.”

Nie, nemusí. Prečo na seba takto tlačiť? Nikto nie je dokonalý a rovnako tak nič nie je dokonalé. A v tom spočíva tá krása. Ak sa budete snažiť najviac, ako viete a ak do toho dáte všetko, bude to úplne stačiť.

Na záver si pamätajte už iba jedno: ak chcete zastaviť úzkosť, potom by ste si mali prestať hovoriť veci, ktoré by vám iní ľudia sami nepovedali.

bustle
Všetko začína v tvojej hlave
0
Uložiť článok
Komentovať