Foto: Photo by Gregory Pappas on Unsplash

Michaela Galambošová / /
Denne si prečítame množstvo "zaručených faktov”, ktoré sú v skutočnosti obyčajné mýty. Niektorým z nich možno dodnes veríte aj vy.

Spánkom strávime nemalú časť života. Vyspať sa dosýta však nie je také jednoduché, akoby sa zdalo. Čoraz väčšie množstvo ľudí trpí poruchami spánku, pričom vo veľkej miere za to môže práve stres. Na kvalitnom nočnom odpočinku však skutočne záleží. Ak sa chcete aj vy vyspať doružova, mali by ste prestať veriť týmto 7 mýtom, ktoré sú silne zakorenené v našej spoločnosti.

V skutočnosti narobia viac škody než úžitku.

#1 Keď spíme, náš mozog oddychuje

Photo by Gregory Pappas on Unsplash

Práve naopak. Keď spíme, tak náš mozog skutočne maká. Naša myseľ spracováva zážitky a informácie, ktoré na nás vplývali po celý prežitý deň. Jeden z hlavných významov spánku je nielen oddych tela, ale najmä spracovanie okolitých podnetov. Možno ste sami na vlastnej koži zistili, že keď sa nevyspíte, oveľa ťažšie sa vám sústredí na nevyhnutné povinnosti.

#2 Môžeme sa naučiť spať oveľa menej

Na tomto mýtuse je síce zrnko pravdy, ale netreba zabúdať nato, že telo bez kvalitného a dostatočného spánku nebude správne fungovať. Nedostatok spánku vás skôr či neskôr dobehne. V dôsledku toho budete náchylnejší na stres, srdcovo-cievne ochorenia a aj s vašou imunitou to pôjde dole kopcom. A to za tú „superschopnosť“ dvojhodinového spánku naozaj nestojí.

#3 Nedostatok spánku môžeme dobehnúť

Photo by Gregory Pappas on Unsplash

Mnohí z nás sa pokúšajú túto teóriu overiť v praxi. Cez víkendy sa snažia v posteli dobehnúť zameškané hodiny spánku, a tak sa neraz prebúdzajú v popoludňajších hodinách. Vedci tvrdia, že môžeme dobehnúť 2, maximálne 3 noci, počas ktorých sme si nedopriali dostatok spánku. Avšak viac ako 20 chýbajúcich hodín spánku v týždni sa vám už dobehnúť nepodarí.

#4 Čím viac času strávime v posteli, tým rýchlejšie zaspíme

Práve naopak. Ak trpíte nespavosťou, zbytočné váľanie sa v posteli vás len rozladí. Ostane vo vás negatívna asociácia postele s nespavosťou, čo vám nepridá na dobrej nálade. Preto choďte do postele len vtedy, keď ste skutočne unavení, alebo si chcete vychutnať príjemné chvíle s milovanou osobou.

#5 Zdriemnutie je len stratou času

Photo by Anthony Mapp on Unsplash

Aj to je mýtus, ktorému by ste mali prestať veriť. Viaceré štúdie potvrdili, že 20-minútové poobedné zdriemnutie má niečo do seba. Naštartuje nielen vašu produktivitu, ale aj koncentráciu. Len treba dať pozor, aby ste túto 20-minútovku nepretiahli na dlhšiu dobu. Vtedy sa vám už naozaj nebude chcieť vstávať z postele.

#6 Náš mozog sa rýchlo prispôsobí novému spánkovému režimu

Nie, ani toto nie je pravda. Ak by bol tento mýtus pravdivý, nemali by sme problém s posunom času pri cestovaní, tzv. jet lagom. Nášmu organizmu trvá pomerne dlho, kým sa prispôsobí novej zmene. Je dôležité prispôsobiť dobu spánku prirodzenému biorytmu. Podľa odborníkov si dokážeme najviac oddýchnuť v čase od polnoci do svitania. Preto ak máte tú možnosť, skúste neponocovať.

#7 Starší ľudia potrebujú menej spať

Photo by Gregory Pappas on Unsplash

To je len mýtus prameniaci z toho, že mnoho starších ľudí vstáva s úsvitom. No na druhej strane musíme brať do úvahy, že neraz chodia spať so sliepkami. Potrebný čas na spánok sa ustáli v dospelosti a potom sa už nemení. Takže aj dôchodcovia sa potrebujú poriadne vyspať.

curiousmindmagazine
Všetko začína v tvojej hlave
0
Komentovať (0)