Foto: pexels.com

Aj profesionáli sú len ľudia a aj oni sa dokážu z času na čas vytočiť.

Denne sa vytočíme kvôli úplným banalitám niekoľkokrát. Zápchy na cestách a zlí vodiči, kolegovia v práci, otravní ľudia, nedokončené úlohy, neodložený riad a mnohé iné veci. Rovnako tak sa dokážu naštvať aj terapeuti. Ale napokon, veď aj oni sú ľudia. Podstatnejšie je to, že s hnevom si dokážu veľmi rýchlo poradiť, a rovnako môžete aj vy. Skúste niektoré z týchto tipov.

#1 Technika STOP

Táto technika zahŕňa len štyri jednoduché kroky: zastavte sa, zhlboka sa nadýchnite, pozorujte, čo sa deje okolo vás, zaoberajte sa novými informáciami, ktoré ste zistili pozorovaním. Princíp je v tom, že si uvedomíte svoj hnev, zastavíte ho a nedáte mu šancu.

#2 Predtým, než niečo urobíte, premýšľajte

Napočítajte do troch, skontrolujte fakty a opýtajte sa samého seba: “Ako môj hnev ovplyvní celú situáciu? Pomôže mi nejako?“ Ak nie, tak nemá zmysel sa ho naďalej držať.

#3 Dýchajte čerstvý vzduch

Zhlboka dýchajte, to začne meniť chémiu vo vašom mozgu z „bojového režimu“ na „pokojný režim“. Terapeuti taktiež odporúčajú, že ak máte možnosť, choďte von a nadýchajte sa čerstvého vzduchu. Dovoľte, nech z vás tá zlá energia plná hnevu vyjde von.

unsplash.com

#4 To, čo by ste povedali nahlas, si prehrajte v hlave

Nemá zmysel vaše pocity potláčať, to už viete. No konať v hneve tiež nie je práve to najsprávnejšie rozhodnutie. Tak čo teraz? Zapojte vašu fantáziu. Predstavte si všetko, čo by sa stalo – ako by ste na danú osobu nakričali, čo všetko by ste jej povedali. Ale urobte to iba vo svojej hlave. Uľaví sa vám a zároveň nespôsobíte žiadnu škodu.

#5 Nekonajte s horúcou hlavou

Keď ste nahnevaní alebo vytočení, skúste sa ovládnuť a nekonať s horúcou hlavou. Namiesto toho sa rozptýľte niečím iným a doprajte si trochu času. Napríklad, ak vás rozčúlil email, doprajte si naň celý deň. Počas neho vychladnete a keď budete večer odpisovať, budete mať čistejšiu myseľ a racionálnejšie názory.

#6 Tancujte a spievajte

Terapeuti tvrdia, že niekedy pomôže aj tancovanie či spev. Ak máte možnosť, skúste ten hnev zo seba vytriasť na pomyselnom tanečnom parkete a uvidíte, že kombinácia tanca a hudby vás zbaví frustrácie.

#7 Zostaňte v prítomnom okamihu

Ak cítite, že sa hnev derie na povrch, začnite zhlboka dýchať a sústreďte sa na prítomnosť. Nenechajte ho, nech vyhrá, a nech si vás celého zoberie. Všímajte si, čo sa deje okolo vás a namiesto hnevu sa sústreďte radšej na to.

#8 Pravidlo jednej minúty

Niektorí terapeuti zas navrhujú, že ak cítite hnev, potom si doprajte jednu jedinú minútu: počas nej sa napríklad napite studenej vody, prechádzajte sa, alebo robte čokoľvek iné. Hnev by mal pomaly ustúpiť.

unsplash.com

#9 Premýšľajte o alternatívnych dôvodoch

Namiesto toho, aby ste niekoho odsúdili hneď v tej sekunde, kedy vás naštval, skúste sa zamyslieť nad dôvodmi, prečo to urobil. Ste vytočený, pretože sa tá pani v obchode predbehla? A čo ak sa iba ponáhľa na autobus, ktorý keď nestihne, nedostane sa domov? Keď sa zamyslíte nad inými dôvodmi, uvidíte, že aj hnev zmizne.

#10 Skúste urobiť zmenu

Jeden terapeut zas tvrdí, že často ho dokážu vytočiť politici, ktorí nič nerobia. A tak to namiesto nich urobí on. Zapája sa do rôznych kampaní a participuje v projektoch. Tvrdí, že ak využije tú energiu, ktorú by dával do hnevu na zmenu, všetko je hneď lepšie.

#11 Tri otázky

Ak vás niečo nahnevá, položte si tri otázky: Musí to byť povedané alebo urobené? Musí to byť povedané alebo urobené mnou? Musí to byť povedané alebo urobené mnou hneď teraz? V čase, keď sa budete zamýšľať nad treťou otázkou, je pravdepodobné, že váš hnev už bude na ústupe.

#12 Dajte si dokopy svoje myšlienky

Slová vyrieknuté v hneve sú tie najkrutejšie a často spôsobia najväčšiu škodu. Predtým, než sa niečoho takého dopustíte, si radšej dajte dokopy svoje myšlienky, premýšľajte, a až potom konajte.

unsplash.com
hufffpost
Všetko začína v tvojej hlave
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )
Príbehy