Bol jedným z najvýznamnejších a najpopulárnejších priekopníkov histórie letectva. Jeho celoživotné dielo sa stalo neoddeliteľnou súčasťou dejín svetovej aviatiky a symbolom technického pokroku. 25. júla uplynulo 116 rokov, odkedy sa Louis Blériot zviditeľnil preletom kanálu La Manche. Svetu tak ukázal, že obloha už nie je neprekonateľná bariéra.
Nielen vynálezca, ale aj podnikateľ
Louis Blériot, rodným menom Louis Charles Joseph Blériot, sa narodil 1. júla 1872 vo francúzskom Cambrai. Už od mladosti sa intenzívne zaujímal o lietanie, čo bolo v tej dobe takmer čisté sci-fi. Cesta k naplneniu jeho sna bola plná prekážok, no Blériotovi k nej výrazne dopomohlo jeho vynikajúce technické vzdelanie. V roku 1895 úspešne absolvoval prestížnu École Centrale des Arts et Manufactures, jednu z najlepších inžinierskych škôl vo Francúzsku. Po skončení štúdia sa vrhol do víru podnikania, čo sa ukázalo ako kľúčové pre jeho budúce letecké experimenty, píše Britannica.
Ako novopečený technický inžinier začal svoju kariéru zdokonaľovaním a výrobou acetylénových lámp pre automobily, ktoré boli v tom čase na vzostupe. Táto podnikateľská aktivita mu priniesla nielen finančnú stabilitu, ale aj cenné skúsenosti s výrobou a inováciami.

„Jeho výhodou bolo aj to, že okrem toho, že bol vynálezcom, teoretikom a experimentátorom, bol tiež podnikateľom. Takže mohol pre realizáciu svojho sna o lietaní použiť vlastné finančné prostriedky. Vynálezca, konštruktér, pilot, ale aj úspešný podnikateľ, ktorého na jeho ceste za úspechom neodradil žiaden čiastkový neúspech,“ objasnil pre TASR historik Peter Šumichrast, ktorý je autorom a spoluautorom desiatok vedeckých a vedecko-populárnych prác, v ktorých sa venuje problematike letectva.
Blériotova schopnosť kombinovať vedecký prístup s praktickým manažmentom a financovaním bola v ére raného letectva mimoriadne cenná a odlišovala ho od mnohých iných nadšencov, ktorí často zápasili s nedostatkom prostriedkov.
Cestu za snom mu kazili neúspechy
Ako píše portál The Engineer, jeho vášeň pre letectvo však neprišla hneď. Najprv sa venoval experimentom, ktoré zahŕňali vtáčí let a krídelné konštrukcie. V roku 1900 začal spolupracovať s Gabrielom Voisinom. Spolu experimentovali s klzákmi a neskôr aj s motorovými lietadlami. Počiatočné pokusy však boli často neúspešné a sprevádzalo ich mnoho havárií, ktoré Blériota neraz zranili a zničili drahé prototypy. Napriek tomu sa nevzdal. Po každom zlyhaní sa vrátil do dielne s novými nápadmi a vylepšeniami.
Kým bratia Wrightovci sa držali skôr dvojplošníkových konštrukcií, Blériot experimentoval s rôznymi konfiguráciami vrátane tandemových krídel a neskôr sa sústredil na jednoplošníky. Veril, že jednoplošník ponúka lepšiu aerodynamiku a je potenciálne rýchlejší. Jeho lietadlá, označené rímskymi číslicami, predstavovali postupné kroky vpred. V roku 1908 uskutočnil niekoľko pozoruhodných letov, vrátane prvého letu s pasažierom a prvého letu, ktorý bol dlhší ako 10 minút, čo boli v tom čase významné míľniky. Tieto úspechy mu pomohli získať dôveru v jeho jednoplošné konštrukcie a pripraviť pôdu pre najväčší triumf.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- koľko minút trval let;
- aká dráma ho sprevádzala;
- ako sa z Blériota stal najväčší výrobca lietadiel;
- čo robil Blériot po prvej svetovej vojne.
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Interez PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Radik bol postrach Ruska: Škrtil 90-ročné ženy, tvrdil, že ich to nebolí a len sa chcel najesť. Náhodou ho zachytilo video
Boli sme sa v Bratislave zaočkovať proti covidu bez registrácie: Rad nemal konca, ľudia vtipkovali o kukurici. Na toto sa pripravte
Urológ Ján Švihra: Vo vybraných prípadoch má obriezka stále veľký zmysel. Takto by mala vyzerať správna hygiena „tam dolu“
Brat za Brata zbiera údaje možno aj o vás. Redaktorka bola 21 dní v top exotickej destinácii, výdavky ju prekvapili
Objavili sme klenot, nikdy ste o ňom nepočuli: Prešli sme sa po najstaršom drevenom moste v Európe a navštívili unikát
Jednu chcel označiť horiacou cigaretou, inú zase zbil do bezvedomia. Čím bol Picasso väčší sadista, tým lepšie maľoval
Zrezanú kožu prišíval na tváre, topila sa v hnise, stál pri prvej plastike penisu: Chirurg experimentoval s obeťami vojny
ANKETA: Nemá to tu čo robiť. Pýtali sme sa Slovákov, či nakupujú v ruskom reťazci MERE a čo si o ňom myslia
Odborníčka na dýchanie Petra Gaul: 60 až 80 % z nás nedýcha správne. Čo bude platiť večne, sú 3 zásady
Najslávnejšia krádež v histórii umenia. Mona Lisa zmizla na dva roky z Louvru, podozrivý bol aj Picasso












Nahlásiť chybu v článku