Foto: FB/Andrej Kiska

Značka Romade je jedinečná, napriek tomu má problémy.

Unikátna módna značka, ktorá podporuje kultúrne dedičstvo Rómov, je projektom štvrtého prezidenta Andreja Kisku. Značku hneď v úvode podporili mnohé známe osobnosti, medzi inými aj Zuzana Čaputová. Romade však ani zďaleka nenaplnila očakávania tvorcov a aj rok 2024 ukončila so stratou. 

Po tom, čo Andrej Kiska ukončil svoju politickú kariéru, vrátil sa k snahe pomáhať. Bývalý prezident dlhodbo žije v Poprade a je tak v kontakte s problémami, ktoré trápia východné Slovensko. Jedným z nich je zamestnanosť Rómov, obzvlášť mladých žien. A tak sa zrodil nápad vytvoriť módnu značku, ktorá bude odrážať ich kultúrne dedičstvo a zároveň poskytne prácu mladým ženám.

Očakávania sa však dlhdobo nedarilo naplniť. Minulý rok sa preto museli uchýliť k zastaveniu výroby v Košiciach, výrobnú linku dali do prenájmu miestnej odbornej škole, ktorá vzdeláva rómske ženy práve v odbore šička. V budúcnosti by tak práve oni mali zhotovovať objednané oblečenie.

Situácia módnych značiek na Slovensku nie je jednoduchá. Rozhodujúcim faktorom je pre zákazníkov často cena, ktorá je pri slovenskej značke vždy trochu vyššia. Svoje mohla zohrať aj nie príliš veľká poznateľnosť medzi mainstreamovými zákazníkmi.

Napriek výraznému nárastu tržieb sa značke Romade nepodarilo dostať z červených čísel. Podľa údajov, ktoré sú dostupné na portáli Finstat, sa projekt počas celej svojej existencie nedostal do plusu. Nebolo tomu inak ani v roku 2024, ktorý ukončili so stratou viac ako 200 000 eur.

Rok 2024 bol pre Romade mimoriadne náročný. Hoci sa nám podarilo tržby navýšiť na 141 144 eur (oproti 37 886 eur v roku 2023), uzavreli sme ho stratou 223 772 eur. Tento výsledok jasne ukázal, že ani výrazný nárast predaja nestačí na dosiahnutie ekonomickej samostatnosti projektu bez ďalších veľkých finančných stimulov,“ povedal pre interez šéf marketingu Romade Lukáš Svienty. 

Koniec? Nie je to pravda

Práve pre finančné problémy sa dlhodbo šíria špekulácie o možnom konci projektu.Tieto správy sú nepravdivé. Romade funguje ďalej, e-shopy na Slovensku aj v ČR sú v prevádzke a neplánujeme ukončiť činnosť,“ tvrdí Svienty.

Foto: Romade

V roku 2025 majú v pláne vypredať zásoby a dokonca chcú expandovať na ďalšie trhy. Práve preto majú na e-shope dlhodbo vysoké zľavy, ktoré mohli evokovať snahu vyčistiť sklady pred ukončením činnosti. 

„Romade pokračuje ďalej – slovenský aj český e-shop zostávajú otvorené. Prioritou bude vypredať existujúce zásoby a paralelne pripravujeme novú stratégiu, vrátane vstupu na ďalšie trhy a vývoja nových kolekcií šatiek. Ich uvedenie na trh načasujeme podľa predajných výsledkov súčasných modelov,“ povedal šéf marketingu.

Autentické príbehy

Podľa Svientyho však neplánujú svoju stratégiu meniť výrazne. „Výraznú zmenu neplánujeme. Naďalej sa zameriame na predaj hodvábnych šatiek, ktoré odhaľujú krásu rómskej kultúry. Sortiment šatiek sme zúžili na modely navrhnuté výhradne rómskymi umelcami, aby každá šatka niesla autentický príbeh a výtvarný pohľad svojho tvorcu,“ dodáva. 

Kolekcie značky Romade vytvorili rómski módni návrhári – Monika Vontszemuová, Pavol Berky a Marcus Darsen. V produktoch sa ukrýva rómska mystika i symbolika. Ikonické šatky nosia napríklad prezidentka Zuzana Čaputová, herečka Táňa Pauhofová, alebo manželka prezidenta Českej republiky Eva Pavlová.

Aj samotné zhotovenie majú na starosti rómske ženy. Práve to bola prvotná ambícia projektu – podporiť rómskych umelcov, ale aj pomôcť nájsť uplatnenie rómskym ženám. Spoločnosť začínala ako sociálny podnik, teda subjekt, ktorého cieľom je spoločenský prospech. Aby mohli využívať tento status, museli dodržať podmienky, napríklad v tomto prípade zamestnať určitý počet rómskych pracovníkov. Potom, keď pre nepriaznivý výsledok museli počet zamestanancov skresať, tento status vrátili.

Bývalý prezident mal pritom s projektom veľké ambície. Spočiatku mali 14 zamestnancov. „V prípade dobrého fungovania by ich v priebehu nasledujúcich dvoch až troch rokov bolo približne 300 a naším cieľom je, aby 50 percent bolo Rómov,“ povedal pri predstavení značky Kiska.

Očakávania sa však nenaplnili, počet zamestnancov museli skresať. Podľa výročnej správy majú len 6 zamestnancov.

Napriek tomu veria, že čoskoro príde k zlešeniu a že Slováci tento projekt začnú výraznejšie podporovať. Tržby vzrástli vďaka rozbehnutiu predaja na slovenskom trhu a následnou expanziou na český trh, no počet objednávok stále nedosahuje úroveň potrebnú na pokrytie prevádzkových nákladov. Na udržanie projektu by bolo potrebné, aby viac ľudí na Slovensku kúpou našich produktov aktívne podporilo rómsku kultúru a prispelo k odstraňovaniu predsudkov v spoločnosti,“ povedal pre interez Lukáš Svienty. 

Venujeme sa aj dôležitým témam. 💡 Žurnalistika však nie je zadarmo. Ak nás chcete podporiť, pridajte sa k interez PREMIUM a získajte:

  • 📰 Články bez reklám na interez, Odzadu, EMEFKA, Startitup, Fontech
  • 📚 Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
  • 🎁 Prístup k exkluzívnym benefitom
Uložiť článok

Najnovšie články