Foto: Photo by rawpixel on Unsplash

Michaela Galambošová / /
Sú jednoduché, avšak práve v jednoduchosti sa ukrýva ich sila.

Personalistom denne prejde rukami desiatka životopisov. Na ústny pohovor však pochopiteľne zavolajú len niekoľkých kandidátov. Tieto jednoduché psychologické stratégie vám môžu výrazne zvýšiť šance na úspech v tvrdej konkurencii.

Nie sú zložité, preto si ich môže osvojiť ktokoľvek z nás.

#1 Vyberte si ten najlepší čas

unsplash.com

Ak budete mať tú možnosť, skúste si naplánovať pohovor v utorok o 10:30. Podľa odborníkov je vtedy väčšina personalistov najviac uvoľnených a ranné fofry majú už za sebou, čo môžete využiť vo svoj prospech.

#2 Dajte si pozor na najsilnejšieho protikandidáta

Ak viete, že v ten deň ako vy bude mať pohovor aj váš najsilnejší protikandidát, skúste si termín pohovoru prehodiť. Štúdia, ktorá bola uskutočnená na Harvardskej univerzite potvrdila, že silný protikandidát môže zanechať v ten istý deň silný dojem u personalistu, čo môže hrať vo váš neprospech.

#3 Vyberte si farbu oblečenia, ktorá vás bude reprezentovať

pixabay.com

Aj farby o nás dokážu povedať veľa. Ak chcete prejaviť silu, oblečte sa do červenej. Sivá farba zas poukáže na vaše logické myslenie. Biela môže dať najavo váš zmysel pre organizáciu. Najhoršia farba oblečenia na pracovnom pohovore je podľa odborníkov oranžová. Ukazuje na kandidátovu neprofesionalitu.

#4 Ukážte otvorené dlane

Pri pohovore by ste nemali pôsobiť kŕčovito. To platí nielen pre telo, ale aj pre ruky. Ukážte otvorené dlane. Dáte tým podvedome najavo, že skutočne máte čestné úmysly.

#5 Hľadajte to, čo vás spája

Photo by rawpixel on Unsplash

S každým človekom môžeme nájsť niečo, čo máme spoločné. Dokonca aj s personalistom. Preto pri pohovore skúste zdôrazniť spoločný pohľad na vec.

#6 Využite metódu zrkadlenia

Chameleónov efekt je metóda, ktorá má niečo do seba. Môžete ju využiť aj na pracovnom pohovore. Dbajte na reč tela a skúste jemne kopírovať pohyby personalistu. Tým, že ho zrkadlíte, dávate najavo svoj záujem a môžete si tým získať jeho sympatie. Dajte však pozor, aby ste to so zrkadlením nepreháňali. Inak budete pôsobiť ako šašo.

#7 Ukážte, že viete, pre koho chcete pracovať

Photo by Hunters Race on Unsplash

Je dobré, ak si pred pohovorom o spoločnosti, v ktorej sa uchádzate o zamestnanie, urobíte aspoň základnú predstavu. Ak natrafíte na nejakú informáciu, ktorá vás zaujala, skúste ju spomenúť človeku, ktorý vedie pohovor.

#8 Nebojte sa prejaviť zdravé sebavedomie

Na pohovore ukážte, že poznáte svoju cenu. Spomeňte svoje úspechy, no nepreháňajte to so sebachválou. Je dôležité pôsobiť zdravým, sebavedomým dojmom. Nikto nechce ani chválenkára, no ani človeka, ktorý si absolútne neverí.

#9 Priznajte svoje slabosti

Photo by Fezbot2000 on Unsplash

Ak máte nejakú slabosť, otvorene ju priznajte. Dôležité je, aby ste si však nevymýšľali. Ak je vašou najväčšou slabosťou to, že milujete nadčasy či prácu cez víkendy, asi ťažko vám to niekto uverí.

#10 Hovorte výrazne

Aj výrazný a artikulovaný prejav môže byť na pohovore veľkým plusom. Nikomu sa nechce počúvať uspávača hadov. Preto myslite aj na túto skutočnosť, keď sa chystáte ísť na pohovor.

#11 Pozerajte sa rovno do očí

Photo by Lucas Sankey on Unsplash

Už pri vstupe do miestnosti, v ktorej sa koná pohovor, nezabudnite nadviazať očný kontakt s personalistom či personalistkou. Je dokázané, že ľudia, ktorí sa neboja pozrieť rovno do očí, pôsobia na okolie oveľa inteligentnejšie.

#12 Buďte priateľskí aj asertívni

Ľudia, ktorí na pohovoroch pôsobia kŕčovito a úzkostlivo, majú výrazne nižšie šance uspieť. Preto skúste zvoliť opačnú taktiku.

#13 Ukážte svoj potenciál

Nebojte sa ukázať, čo vo vás je. Hovorte o tom, čo by ste mohli v budúcnosti pre spoločnosť spraviť. Ukážte, aké máte vízie a v čom naozaj vynikáte. V tom, čo môžete priniesť firme, spočíva skutočná pridaná hodnota.

#14 Pripravte si odpovede aj na nepríjemné otázky

Photo by Eunice Lituañas on Unsplash

Neraz sa stáva, že pri pohovore dostávame aj otázky, ktoré nás zaskočia. Preto si skúste udržať nadhľad a ukážte, že viete nájsť východisko z akejkoľvek situácie. Na každú nepríjemnú otázku sa dá nájsť hodnotná odpoveď, je len dôležité nenechať sa zaskočiť.

#15 Nepreháňajte to s úsmevom

Štúdia publikovaná v The Jurnal of Social Psychology skutočne ukázala, že menej je viac. Ak to na pohovore preženiete s úsmevom, výrazne si tým znížite kredity. Silený úsmev si väčšina ľudí spája s predajcami, ktorých nikto nemá rád.

#16 Pýtajte sa

Aj vy máte právo na otázky, nielen personalista. Na začiatku pohovoru sa ho môžete spýtať, kvôli čomu vás zavolal na pohovor. Možno ho tým trošku zaskočíte, no určite od neho dostanete informáciu, ktorá stojí za pozornosť.

Prajeme vám veľa šťastia.

businessinsider
Všetko začína v tvojej hlave
0
Komentovať (0)