Alexandra Geletová / /
Nadmerné premýšľanie nemusí vždy zvíťaziť.

Ak by nadmerné premýšľanie bolo olympijským športom, pravdepodobne mnohí z nás by už mali na krku medailu. Je to činnosť, ktorú jednoducho nedokážeme zastaviť, ale dá sa povedať, že život nám znepríjemňuje najviac, ako sa len dá. A čo viac, je to taký tichý zabijak radosti. Práve kvôli nášmu nadmernému premýšľaniu sme často smutní, naša nálada je pod bodom mrazu a oči máme iba pre plač. A aj keď nadmerné premýšľanie je niečo, čo sa možno nedá až tak úplne zastaviť, dá sa minimálne obmedziť.

Toto sú moje tipy.

#1 Svet v skutočnosti nie je taký zlý

Naša hlava je už raz taká, neustále nám bude predkladať len tie najhoršie scenáre. Čo je však dôležité si zapamätať je fakt, že svet v skutočnosti taký zlý nie je. Zrejme nás chce mozog pripraviť na to najhoršie, no ak budete zas nabudúce nadmerne premýšľať o tom, aký máte hrozný život, spomeňte si, že skutočnosť je úplne iná.

#2 Naozaj nemusíte premýšľať nad každou myšlienkou, ktorá vám prebehne hlavou

Táto rada aspoň mne osobne veľmi pomáha. Denne nám hlavou prejde nespočetné množstvo myšlienok a predstavte si, aké by to asi bolo, ak by sme museli premýšľať nad každou jednou z nich. Pravdepodobne by sme sa asi úplne zbláznili. Myšlienky prechádzajúce vašou hlavou síce nezastavíte, ale môžete zastaviť premýšľanie. Nechajte všetky myšlienky len tak plynúť, nedotýkajte sa ich. A už vôbec nepremýšľajte nad všetkým.

unsplash.com

#3 Skúste svoju myseľ zabaviť

Nadmerné premýšľanie je u mňa veľakrát výsledkom toho, že moja myseľ nemá nič iné na práci a preto mi s radosťou neustále predkladá film s názvom „Top 10 najhorších udalostí v mojom živote“. Ak ju však zamestnám – tým, že vykonám hocijakú fyzickú činnosť, siahnem po nejakej knihe, pustím si seriál alebo začnem lúštiť krížovku, nadmerné premýšľanie zrazu nemá šancu.

#4 Pamätajte, že nemôžete ovplyvniť všetko

Nie je jednoducho v nikoho silách, aby dokázal ovplyvniť všetko – každú jednu situáciu v živote. A aj z tohto dôvodu by ste sa mali trošku upokojiť. Ak aj sa stane niečo zlé, pamätajte si, že vy ste urobili všetko, čo bolo vo vašich silách. A presne s týmto poznaním ukončite každé jedno premýšľanie o situácii, ktoré je zbytočné a viete, že aj tak nič nevyrieši. Urobili ste, čo ste mohli. Koniec. Bodka. Ide sa ďalej.

#5 Pozrite sa na veci z väčšej perspektívy

Keď už ste sa pristihli pri tom, že opäť ste vo svojej hlave a opäť nadmerne premýšľate, skúste sa na celú situáciu pozrieť z dlhodobého hľadiska. Bude na tom záležať o týždeň? O päť rokov? Ak nie, tak stojí vám za to sa vôbec trápiť? Minulosť už nezmeníme, nech sa budeme akokoľvek snažiť.

#6 Staňte sa osobou činu

Tento bod si vyžaduje pravdepodobne tréning, no kedykoľvek sa budete musieť nejako rozhodnúť, alebo niečo urobiť, naučte sa to vykonať bez väčšieho premýšľanie. Keď budete musieť skočiť, jednoducho skočte. Nepremýšľajte nad tým, aké katastrofálne následky to bude mať. Jednoducho to urobte.

#7 Pamätajte, život sa deje tu a teraz

No a posledný tip je už iba veľmi jednoduchý, je to vlastne len akési pripomenutie – život prebieha tu a teraz. Všetky vaše plody nadmerného premýšľanie nie sú reálne. Nie sú reálne skrz toho, že väčšinou sa jedná o veci z minulosti. Ale vy nežijete v minulosti. Žijete v prítomnosti. A preto si ju musíte užívať úplne celí. Nie iba telom – a hlava vám premýšľa nad niečím úplne iným.

unsplash.com

Pozri aj: Psychologička zaujímavým spôsobom vysvetľuje, ako “preprogramovať” svoj mozog tak, aby nebol zaplavený negatívnymi myšlienkami

Všetko začína v tvojej hlave
0
Komentovať (0)