Foto: pixabay.com

Občas nie je náročná samotná práca, náročné je prinútiť sa začať.

Poznáte to, keď toho zrazu chcete toľko povedať kolegovi či kolegyni, máte chuť urobiť si kávu či čaj a na mobile vám každých pár minút vyblikáva nové upozornenie. Samozrejme, všetko z toho si vyžaduje našu pozornosť a na prácu jej veľa neostane. Človek však pracovať musí, odborníci sa preto rozhodli, že vyberú tie najlepšie triky, ktoré produktivitu spoľahlivo naštartujú.

Odborníčka na sebaovládanie a produktivitu, Natalie Wise, hovorí, že je ľahké vytýčiť si na deň 20 cieľov, no málokedy ich reálne splníme. Tvrdí však, že nie je také ťažké naučiť sa zopár trikov, ktoré vám pomôžu podávať čo najlepšie výkony tak, aby ste boli sami so sebou spokojní. Ktoré techniky podporujúce produktivitu by ste si teda mali zapamätať a osvojiť?

Singletasking alebo multitasking

Aj keď sa možno pýšite tým, že vám multitasking ide, vedci odporúčajú radšej sa naň nespoliehať a zvoliť cestu singletaskingu. Shefali Raina taktiež odporúča sústrediť sa naraz len na jednu vec – napríklad keď s niekým práve hovoríte, odložte na chvíľu telefón a venujte človeku plnú pozornosť. Maily si môžete pozrieť aj neskôr. Potvrdzujú to aj výskumy, ktoré ukazujú, že multitasking nie je vhodný, naša pozornosť je totiž nútená rýchlo preskakovať z jednej úlohy na druhú, čo nás v konečnom dôsledku vyčerpá mentálne i fyzicky.

Foto: unsplash

Vypnite upozornenia

Možno si myslíte, že vďaka notifikáciám budete ľahšie držať krok so svetom, odborníci však odporúčajú vypnúť ich. Verte, že ak vypnete upozornenia zo sociálnych sietí, budete s prácou hotoví omnoho rýchlejšie a efektívnejšie. Samozrejme, prestávky sú nevyhnutné, naplánujte si teda vopred, kedy si najbližšie jednu urobíte a počas nej sa môžete venovať práve sociálnym sieťam.

Odložte mobil

Bez mobilu poruke sa už nepohneme takmer nikde. Výskumy však dokázali, že stačí, ak je telefón položený tak, že naň vidíme. Aj keď máte vypnuté upozornenia a zvuky, môže odvádzať vašu pozornosť. Odložte ho preto niekam, kde ho nebudete mať na očiach. Ak si myslíte, že to predsa len zvládnete aj s mobilom nablízku, nastavte si budík. Zvážte, koľko času potrebujete na každú úlohu a nastavte si budík napríklad na 30 minút. Bude vás to motivovať stihnúť zadanie včas a posunúť sa k ďalšiemu.

Uvedomte si, koľko máte času

Možno má váš zoznam úloh 20 položiek, no to nie je dôležité. Podstatné je uvedomiť si, koľko na ne máte času. Napríklad, ak potrebujete odpovedať na maily, neseďte nad tým 3 hodiny vkuse. Stanovte si časový rozvrh, napríklad, 30 minút budete odpovedať na maily a potom sa presuniete k inej úlohe.

Foto: unsplash

Hýbte sa

Aj keď práve potrebujete sedieť celý deň za stolom v kancelárii, vyhraďte si chvíľku času na pohyb, ten totiž môže vašej produktivite mimoriadne prospieť. Napríklad, ak potrebujete telefonovať s klientom, prechádzajte sa pri tom. Alebo sa na 5 minút ponaťahujte a prejdite po chodbe.

Eliminujte nepotrebné

Každý z nás má zlozvyky, ktoré našu produktivitu spomaľujú, napríklad čítanie aj tých emailov, ktoré nepotrebujete. Jacqueline Gilchrist odporúča tieto maily blokovať, lebo aj keď sa to nezdá, môže vám to ušetriť množstvo času. Okrem toho, odporúča prestať sledovať televíziu. Aj keď je to pre mnohých skvelý spôsob relaxu po práci, čo vám to do života dáva? Koľko za posledný týždeň sledovania si z tých programov vôbec pamätáte?

Reflexia

Odborníci tvrdia, že nestačí len škrtať položky zo zoznamu úloh. Spencer Gerrol hovorí, že je to síce skvelý pocit, no občas je potrebná reflexia z dlhodobého hľadiska. Kam ste sa posunuli, v čom ste uspeli a v čom, naopak, nie? Práve takáto reflexia vás motivuje posunúť sa opäť ďalej a podporí vašu produktivitu.

Nezabúdajte na prestávky

Možno od vás šéf alebo náročnosť úlohy požaduje, aby ste pracovali nonstop, prestávky sú však pre produktivitu dôležité. Keď je človek vyčerpaný, robí viac chýb a pracuje pomalšie. Dajte si občas krátku pauzu, napríklad na pohyb, ktorý sme spomínali vyššie alebo sa porozprávajte s kolegami, ktorí majú práve taktiež pauzu.

Foto: unsplash

Na malé kúsky

Úloha, na ktorej máte pracovať, sa možno zdá byť ako obrovské sústo. Rozdeľte si ju na drobné a hneď to pôjde o niečo lepšie. Nemyslite na projekt ako na niečo, čo máte zvládnuť v priebehu mesiaca, sústreďte sa na to, čo z toho máte zvládnuť za jeden deň.

Pripravte sa

Chápeme, že na konci hektického dňa sa vám už práci venovať nechce, možno máte iné povinnosti alebo si chcete oddýchnuť. Verte však, že chvíľka navyše vám môže ďalší deň poriadne uľahčiť. Pripravte si preto na ďalší deň všetko, čo sa dá. Urobte si zoznam, pripravte si šaty alebo obed do chladničky.

Zdriemnite si

Mnohí z nás si síce myslia, že na to nie je čas, no verte, že vám to pomôže. Výskumy dokazujú, že už 30 minútové zdriemnutie vám zdvihne hladinu energie o 30 %, zlepší vám to pamäť, náladu a pomôže robiť po zvyšok dňa lepšie rozhodnutia.

bustle
Všetko začína v tvojej hlave
0
Komentovať (0)
Príbehy