Ľudská myseľ sa niekedy správa naozaj zvláštnym spôsobom.

Robíme si starosti, že sa na nás každý pozerá a hodnotí nás, pričom každý si žije vlastným životom a aj keď sa na nás niekto pozrie, to, ako nás vo svojej mysli ohodnotí, na nás nemá žiadne ďalekosiahle následky. To je len jeden z príkladov toho, ako sa s nami naša myseľ občas zahráva.

Článok pokračuje pod videom ↓

Ako nás ovplyvňujú cudzinci?

Zajoncova teória hovorí, že aj keď doma chodíte v potrhanom tričku, môžete sa správať ako vo vyberanej spoločnosti. Naše správanie však vo veľkej miere závisí od počtu náhodných prizerajúcich sa cudzincov. Napríklad, je pravdepodobnejšie, že muž uvoľní dáme sedadlo v hromadnej doprave vtedy, ak sa chce niekomu zapáčiť a pozerá sa pri tom na neho množstvo spolucestujúcich. Ako často robíte niečo preto, lebo skutočne chcete a ako často preto, lebo sa na vás iní pozerajú?

Účasť na experimente

Hawthornov efekt hovorí, že ak sme účastníkmi experimentu, správame sa ináč, ako by sme sa správali za bežných okolností. Prikláňame sa napríklad k pozitívnejším odpovediam a reakciám. Napríklad, ak vám v obchode ponúknu vzorku syra, hodnotíte ho pozitívnejšie, doma však prídete na to, že ten syr nie je v skutočnosti ničím výnimočný.

unsplash.com

Lepšie si pamätáme nedokončené úlohy

Toto tvrdenie je podstatou Zeigernikovho efektu. Napríklad, ak žena príde do obchodu a vyberá si svadobné šaty, nebude si neskôr pamätať tie, ktoré ste jej ukázali, pretože bude myslieť na tie, ktoré si vybrala v predošlom obchode, ale ešte si ich nekúpila.

Kupujeme predražený tovar

Veblenov efekt tvrdí, že drahé produkty nekupujeme preto, lebo nemáme na výber, kupujeme ich zámerne. Robia tak najmä mladí ľudia, ktorí sa snažia budiť dojem vysokého sociálneho statusu. Produkty, ktoré sú v zľave, považujeme z nejakého dôvodu za chybné a menejcenné. Ak sa najbližšie vyberiete na nákupy, zamyslite sa, či tú drahú košeľu skutočne potrebujete. Nesnažíte sa ňou len ohúriť kolegov?

Máme radi tých, čo robia chyby

Každý z nás sa do istej miery usiluje o dokonalosť, pratfall efekt však hovorí, že ľuďom sa viac páčia takí ľudia, ktorí občas pochybia. Dokonalosť nás odrádza a ľuďom, ktorí budia dojem bezchybnej dokonalej bytosti, sa neraz podvedome vyhýbame. Ak sa teda občas potknete, nebojte sa, svet sa nezrúti, ani vás nebude nikto nenávidieť.

pixabay.com

Naozaj sa na vás všetci pozerajú?

Ak sa vyberieme niekam von, máme pocit, že sa na nás každý pozerá a analyzuje každý náš krok. Napríklad, ak žena ide von nenalíčená, má dojem, že o tom vie celý svet, každý na ňu pozerá a súdi ju. Pravdou však je, že len málo ľudí vám venuje toľko pozornosti. Dokazuje to experiment, v rámci ktorého si účastníci obliekli tričko s nevhodným nápisom. Všimlo si ho o polovicu menej ľudí, než koľko ľudia v tričku predpokladali.

Efekt prizerajúceho sa

Ak sa vám na ulici niečo prihodí, čím viac ľudí sa okolo vás zhromaždí, tým je menej pravdepodobné, že vám niekto z nich pomôže. Každý má totiž pocit, že môže prenechať zodpovednosť na toho druhého. Ak sa vám teda niečo stane, požiadajte o pomoc radšej konkrétnu osobu ako dav viacerých ľudí.

Ktorý z efektov vás prekvapil najviac? Podeľte sa s nami v komentároch.

Pozri aj: 10 psychologických faktov, ktoré vám môžu značne zjednodušiť život

brightside
Všetko začína v tvojej hlave
Uložiť článok

Viac článkov