Foto: Photo by Tatiana from Pexels

Alexandra Geletová / /
Experti vysvetľujú, prečo vaše ruky ukazujú váš stres a čo s tým môžete urobiť.

Znie vám to povedome? Máte pred nejakým stretnutím alebo prezentáciou, jednoducho ide o veľmi dôležitú vec. Vaše srdce bije akoby sa zbláznilo a vaše dlane sa začínajú potiť. Tak si ich utriete do nohavíc, no vôbec to nepomáha. Potenie dlaní je však podľa odborníkov naozaj bežnou odpoveďou organizmu na stresovú situáciu. Ale aký je dôvod tohto fenoménu a ako tomu zabrániť?

Primárny účelom potenia je ochladzovať telo, keď sa cíti byť prehriate. Niekedy však nemusíte ani zvyšovať fyzickú aktivitu, stačí, že sa vaše telo dostáva do „bojového režimu“, ako napríklad v stresových situáciách. Telo totiž nedokáže rozoznať, či je spúšťačom stresu beh pred tigrom (ako v minulosti) alebo obyčajné rozprávanie pred skupinkou ľudí – na obe situácie bude reagovať rovnako, a to potením.

Prečo sa nám ale potia dlane?

Dobre, určite si hovoríte, že je to pochopiteľné, telo sa cíti byť v ohrození, tak sa začneme potiť. Ale prečo práve dlane? Odpoveď na túto otázku siaha až do praveku. Keď sa vám dlane potia, sú trochu lepkavejšie a v minulosti to prinášalo obrovskú výhodu – ľudia mohli lepšie uchytiť svoje zbrane.

unsplash.com

Potenie rúk je emocionálna reakcia, ktorá môže byť vyvolaná pocitmi ako strach alebo úzkosť. To znamená, že každá situácia, ktorá vo vás vyvoláva strach, alebo naopak, vzrušenie, môže byť sprevádzaná aj stresovým potením. Rovnako tak tomu môžu dopomôcť aj korenisté jedlá, fajčenie či kofeín.

Ako tomu zabrániť?

Stresové potenie môže byť niekedy naozaj ťažko kontrolovateľné – najmä preto, pretože udrie vždy nečakane. To však neznamená, že s tým nemôžete nič urobiť.

  • Ak viete, že máte pred sebou stresujúci deň, zhlboka dýchajte. Možno to znie až príliš jednoducho, ale aj obyčajné cvičenie ako veľký nádych, zadržanie dychu na niekoľko sekúnd a výdych, vás dokáže upokojiť natoľko, aby ste z hlavy úplne vypustili to, čo vás trápi.
  • Skúste si na dlane predtým, než pôjdete spať, streknúť trochu antiperspirantu. Najlepší čas, kedy aplikovať antiperspirant, je večer pred spaním. Umožňuje to všetkým zložkám vsiaknuť do kože a zablokovať tak potiace žľazy.
  • Zabaľte si trochu prášku na pečenie alebo kukuričného škrobu a vezmite si to so sebou. Tesne pred vaším vystúpením to aplikujte na dlane. Obe vám pomôžu absorbovať prebytočnú vlhkosť.

    unsplash.com

Čo ak sa vám dlane potia až príliš?

Ak máte pocit, že potenie dosahuje nadmerné rozmery, potom je dobré, ak by ste sa o svojom probléme porozprávali s odborníkom a dohodli sa na následnej liečbe. Je možné, že trpíte hyperhidrózou, teda chorobou ktorá sa prejavuje nadmerným potením.

huffpost
Všetko začína v tvojej hlave
0
Komentovať (0)