Foto: Archív TASR/AP, Unsplash

Švédsko zažíva dopravnú revolúciu. Spustili ju ľudia.

Boj Švédska za zelenšiu planétu a svetlejšiu klimatickú budúcnosť nie je len o mladej Grete Thunbergovej. Je síce ikonou vzdoru a túžbe po zmene, no pocit zodpovednosti priložiť ruku k dielu pociťuje celý národ. Švédi sa začínajú správať ekologickejšie. Lietajú menej, viac cestujú vlakom. A reagujú na to aj dopravné spoločnosti. 

V posledných rokoch si svet začal uvedomovať negatívny dopad leteckej dopravy na našu planétu. Vo Švédsku dokonca vznikol neologizmus „flygskam“ (angl. flight shame, slov. hanba z lietania). Obrovské množstvo Švédov sa totiž pri využívaní začalo cítiť trápne a zahanbene. Lietanie na dovolenku sa do určitej miery stalo spoločensky neprijateľnou formou dopravy. Pocit zahanbenia vznikol zrejme aj preto, že priemerný Švéd mal ešte v roku 2017 na svedomí 1,1 tony emisií z leteckej dopravy, pričom celosvetový priemer dosahuje 0,2 tony na 1 osobu. Štatistiku priniesol v roku 2018 švédsky portál The Local.

Foto: Ilustračné (Unsplash)

Na trend obyvateľov Švédska musia teraz reagovať aj dopravné spoločnosti. Ľudia sa lietaniu vyhýbajú a na dopravu, vnútroštátnu aj medzinárodnú, využívajú vo väčšej miere železnicu. Spolu s fenoménom flygskam sa začala rozširovať myšlienka #stayontheground, ktorá vyzýva uprednostňovať pred leteckou ekologickejšie druhy dopravy.

Foto: Ilustračné (Unsplash)

Podľa správy, ktorú minulý týždeň zverejnili švédske železnice, si až 37% respondentov aktuálne zvolí pred leteckou radšej železničnú dopravu. Na jeseň minulého roka tak urobilo len 26%. Švédske železnice evidujú aj nárast pasažierov a to medziročne o 5%. V prvom štvrťroku 2019 je však nárast už 8%. Vo veľkej miere (12%) sa zvýšilo využívanie železníc na služobné cesty.

Foto: Ilustračné (Unsplash)

Na nálady v spoločnosti však reaguje aj národný letecký dopravca Švédska, Nórska a Dánska. Scandinavian Airlines (SAS) prestanú už túto jeseň v lietadlách predávať duty-free výrobky, ktoré sa stali bežnou súčasťou leteckej dopravy. Informujú o tom v tlačovej správe. SAS tvrdí, že týmto krokom zníži hmotnosť lietadla aj spotrebu paliva. Celoplošným zákazom predaja duty-free výrobkov na palubách lietadiel letecká spoločnosť údajne zníži produkciu emisií do roku 2030 až o 25%. Aerolinky svoje rozhodnutie zdôvodňujú ako reakciu na zmenu správania zákazníkov a snahu docieliť udržateľnejšie prevádzkovanie leteckej dopravy.

0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )
Príbehy