Foto: dolinayko, best.of.nature.everyday (Instagram)

Lukáš Mužla / / Slovensko
Pripomíname si 80. výročie Viedenskej arbitráže. Jej dôsledkom je aj technická pamiatka na Gemeri.

Opustené tunely, viadukty, železnice. To nie je žiadny postapokalyptický scenár ale realita, ktorú môžete navštíviť na Gemeri. V ťažkých časoch druhej svetovej vojny prišlo Slovensko s odvážnym dopravným riešením. Mali ním byť Gemerské spojky, ktoré mali uľahčiť život ľuďom žijúcich na Gemeri. Plán však nevyšiel a preto tu dnes máme niekoľko zaujímavých a tajomných pamiatok.

Písal sa 2.november 1938, keď Česko-Slovensko prišlo o viac ako 11 000 km2 svojho územia. Najväčšie straty boli na území dnešného južného Slovenska. Tie vďaka Viedenskej arbitráži pripadli Maďarsku. Nacistické Nemecko a fašistické Taliansko „podarovali“ Maďarsku poriadny kus našej vlasti. Okrem mnohých problémov vznikol aj problém dopravný. Československé železničné trate totiž zrazu viedli cez územie inej krajiny. Slováci ich síce mohli využívať, no po celý čas museli vo vlakoch sedieť na svojich miestach a znovu mohli vystúpiť až na území „nového“ Slovenska. Vznikol teda perspektívny plán a technické dielo, ktoré je priamym dôsledkom politických udalostí z novembra 38´.

Gemerské spojky. Taká bola odpoveď na dopravný zmätok, ktorý v krajine vznikol po Viedenskej arbitráži. 58 kilometrov dlhá trať a 14 tunelov. To malo byť riešenie, ktoré malo Slovákom opäť uľahčiť cestovanie. Výstavba začala, no nebola nikdy dokončená. Maďarsko o niekoľko rokov kapitulovalo a trať stratila svoj význam. Ostalo však niekoľko pamiatok, ktoré rozprávajú príbehy ťažkých časov v 40. rokoch 20. storočia.

Slavošovský tunel

Najdlhší pozostatok Gemerských spojok je železničný tunel neďaleko obce Slavošovce. Jeho výstavba začala v roku 1941 a dokončená bola o 8 rokov neskôr a teda v roku 1949. Presne vtedy boli Slovensku vrátené „ukradnuté“ územia. Tunel teda úplne stratil význam. Dnes je asi najznámejším železničným tunelom na Slovensku a patrí medzi vyhľadávané turistické destinácie. Vlakov sa báť nemusíte. Nie sú tu totiž žiadne koľajnice a nikdy ani neboli. Slavošovským tunelom nikdy vlak neprešiel. Len množstvo turistov, ktorí našli kúsok odvahy prejsť sa 2,4 kilometrov dlhým opusteným tunelom. Ak sa k tunelu vyberiete, nezabudnite na zdroj svetla. Inak vás tu čaká len nekonečná desivá tma. Viac o Slavošovskom tuneli sa dočítate aj v našom staršom článku.

IMG_7606

Koprášsky tunel

Len neďaleko Slavošovského tunela, v blízkosti obce Magnetizovce, nájdete ďalší pozostatok histórie. Koprášsky tunel je síce oveľa kratší a meria len 245 metrov, no i tak ponúka zaujímavý zážitok. Koprášsky tunel v minulosti slúžil aj ako sklad ovocia. Dnes je už len turistickou atrakciou a spomienkou na historické udalosti. Navyše sa neďaleko tunela nachádza aj najkrajšia z pamiatok Gemerských spojok. Je ním Koprášsky (niekedy označovaný ako Mníšanský) viadukt. 120 metrov dlhý a 36 metrov vysoký železničný viadukt váš výlet ku Koprášskemu tunelu prepojí rovno s prechádzkou najdlhšieho Slavošovského tunela. Trúfate si?

020 Koprášský tunel
023 Koprášský viadukt

Tunel pod Dielikom

Posledným miestom z ponuky Gemerských spojok je tunel pod Dielikom. 2 kilometre dlhý tunel prekonával sedlo Dielik, podľa ktorého dostal aj názov. V jeho vnútri sa mal nachádzať aj najvyšší bod celej trate. Tunel pod Dielikom je však dnes neprechodný, keďže sa pár rokov po jeho dostavaní zrútil strop pri Tisoveckom potráli. Z opačnej strany, od obce Muráň, chráni portál mreža. V roku 1987 mal byť nepoužívaný tunel údajne využitý ako sklad pre ruské rakety s jadrovými hlavicami. K tomu však nikdy nedošlo. Tunel je od roku 1997 vyhlásený za chránený areál. Patrí totiž k jednému z najvýznamnejších zimovísk netopierov v Európe. Zimu tu prečkáva celkom 11 druhov a niektoré roky až 10 000 jedincov.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Mayush Cieniková (@phibrows_by_mayush),

0
Komentovať (0)