Foto: Flickr / Unsplash

Vedeli ste, že prvý McDonald's na Slovensku bol otvorený v Banskej Bystrici ešte v roku 1995?

Prevádzky McDonaldu sú fenoménom po celom svete. Ikonické žlté logo, koncepcia či obľúbené jedlo robí z mekáča franšízu, ktorá doslova pohlcuje spoločnosť už desiatky rokov. Za vznikom tejto značky sa však skrýva fascinujúci príbeh nápadov a príležitostí, za ktorým stojí okrem bratov McDonaldovcov aj muž menom Ray Kroc. 

Pozrite si naše najnovšie video, článok pokračuje pod ním ↓

Big Mac, cheeseburger či hranolčeky sa vďaka prevádzkam McDonald’s stali azda národným jedlom vo viacerých štátoch. Popularita a sila tejto značky má za posledné desiatky rokov na svedomí napríklad aj skutočnosť, že v Spojených štátoch amerických nájdete podľa ScrapeHero viac reštaurácií McDonald’s (13 622) než nemocníc, ktorých je podľa AHA vyše 6 000.

Ako informoval portál IOL, McDonald´s plánuje otvorenie nových prevádzok v takom tempe, že sa v priemere každých 4,5 hodiny niekde na svete otvorí nová pobočka. Tento plán je súčasťou ich stratégie, prostredníctvom ktorej chcú do roku 2027 po celom svete dosiahnuť až 50-tisíc prevádzok, čo predstavuje najrýchlejší rast v histórii značky.

Foto: Unsplash

Začalo to u bratov, ktorí svoje dielo predali

Maurice a Richard McDonaldovci sa do gastronomického priemyslu pustili pomerne neskoro, keďže dovtedy jeden z nich pracoval ako údržbár a druhý ako kulisár. V roku 1948 už mali nazbierané značné skúsenosti a tak sa bratia rozhodli, že svoju fungujúcu reštauráciu prestavajú s cieľom zvýšenia zákazníckej popularity, informuje Britannica.

Mac (46) a Dick (39) tak v spomínanom roku spustili prerobenú reštauráciu McDonald’s v Kalifornii, v ktorej ponúkali hamburgery, hranolčeky, sladené nápoje, mliečne šejky či jablkový koláč. Aj keď sú bratia McDonaldovci z príbehu o vzniku celosvetového fenoménu medzi reštauráciami často vytláčaní, aj oni dokázali začiatkom 50. rokov presadiť pár marketingových ťahov.

Obľúbené a vyhľadávané burgery predávali približne za 15 centov, čo bolo síce o polovicu menej než konkurencia, no vďaka systému ohrevných lámp ich dokázali vyprodukovať oveľa viac a udržať teplé aj po dlhšom čase.

Foto: Bruce Marlin, CC BY-SA 2.5, via Wikimedia Commons

Taktiež vo svojom novom koncepte používali podľa Britannici striedavé vypínanie kúrenia, aby sa ľudia nezdržiavali príliš dlho, tvrdé a menej pohodlné sedenie, nech sa človek sústredí len na jedlo a neužíva si pohodlie, či dokonca rozložili stoličky ďalej od seba, aby si zákazníci nezvykali na dlhé spoločenské posedenia. V skratke, chceli vybudovať fastfoodovú kultúru na princípe rýchleho jedla a množstva ľudí.

Tento článok je dostupný členom Interez PREMIUM

Uložiť článok

Najnovšie články