Foto: pixabay.com

Svet okolo nás je plný pokušení, ktorým musíme odolávať.

Či už sú to lákavo vyzerajúce sladkosti či iné, väčšie alebo menšie neresti. Ak však chceme ostať zdraví a mimo ohrozenia, chce to občas nemalú dávku sebaovládania. Ako proti takýmto pokušeniam bojovať?

Nejeden z vás si iste dal na Nový rok predsavzatie – chodiť dvakrát do týždňa cvičiť, ráno skoro vstávať (aj keď netreba) či našetriť si bokom nejaké peniaze. Nech sa však snažíte, ako chcete, občas to jednoducho nevyjde. Nemusíte však mať výčitky svedomia. Ľudia totiž v dodržiavaní predsavzatí naozaj nie sú dobrí. To ale nemusí ostať nemenné vo vašom prípade. Ako sa naučiť pokušeniam odolávať? Vyskúšajte niektorú z týchto 10 techník overených harvardskými vedcami.

Zariadenia

Poznáte to, keď už máte v mobile hru, prečo by ste si ju nezahrali, napríklad počas prestávky v práci alebo v škole? Alebo sa motivujete do cvičenia platenými aplikáciami, ktoré však napokon nevyužijete. Podľa odborníkov najlepšie urobíte, ak tieto požierače času a financií zo svojich zariadení jednoducho vymažete.

Úplatky

Úplatky sa netýkajú len politiky, neraz totiž uplácame aj sami seba. Napríklad, sľubujeme si, že ak dnes pôjdeme behať, večer si môžeme bez výčitiek svedomia pozrieť tú telenovelu, ktorá má 1 500 častí a polovica nedáva zmysel, no z akéhosi dôvodu sa od nej nevieme odtrhnúť. S takýmto uplácaním preto skoncujte.

Foto: unsplash

Modifikácia situácie

Jednou z mimoriadne spoľahlivých metód je modifikácia situácie. Ak viete, že zjete celý téglik zmrzliny na posedenie, jednoducho ju nekupujte. Alebo ak viete, že sa na večierku nedokážete ovládať a stáva sa z vás zviera, jednoducho tam nechoďte, radšej si doma pozrite film.

Sebamonitorovanie

Ak sa snažíte dodržiavať pitný režim alebo jednu z mnohých diét, najlepšie urobíte, ak si na stenu vylepíte kalendár tak, aby ste ho mali vždy na očiach. Do neho zaznačte všetky svoje ciele a následne aj pokrok.

Prítomnosť v okamihu

Jedným z účinných kontrolných prostriedkov je prítomnosť v okamihu a uvedomovanie si toho, čo robíte bez toho, aby ste to nejak posudzovali. Aj keď sa to možno nezdá, takýmto spôsobom rastie sebakontrola.

Mentálny kontrast

Máte problém so sebaovládaním a na posedenie pokojne vybielite celú skrinku so sladkosťami? Vyskúšajte precvičovanie si mentálnych kontrastov. Predstavte si sami seba v budúcnosti, najprv v takej, kde keksíky odložíte bokom a vydáte sa do posilňovne a potom v takej, kde do posilky nenakuknete za celý rok, zato však pravidelne dochádzate v potravinách do oddelenia so sladkosťami.

Foto: unsplash

Stanovenie cieľa

Keď si stanovíte nerealistický cieľ, nijak si tým nepomôžete. Ak potrebujete niečo dosiahnuť, dbajte na to, aby boli vaše ciele realistické a dosiahnuteľné, aby vás to motivovalo pokračovať ďalej.

Psychologické vzdialenie sa

Keď udrie pokušenie, predstavte si, že ste niekto iný, niekde celkom inde. Alebo si predstavte, že tá čokoláda, do ktorej sa chcete pustiť, nie je sladké potešenie, ale kus hliny s kamienkami (a možno aj s červíkmi).

Náhľad do budúcnosti

Fajčíte a miniete všetky svoje peniaze na drahé oblečenie, ktoré vlastne ani nepotrebujete? Napíšte svojmu budúcemu „ja“ list, v ktorom sa ku všetkým prehreškom priznáte. Potom si predstavte, ako sa budete pri čítaní listu o pár rokov neskôr cítiť, keď nebudete vládať vyjsť po schodoch a v peňaženke vám budú cinkať posledné drobné.

Dajte si pauzu

Nech sa chystáte na čokoľvek, nezabúdajte na prestávky, je totiž dokázané, že po nich človek dokáže fungovať o niečo lepšie.

Máte nejaký overený trik na sebaovládanie? Dajte nám vedieť.

inc
Všetko začína v tvojej hlave
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )
Príbehy