Foto: Photo by icons8 team on Unsplash

Väčšina z nás sa konfliktom snaží vyhýbať.

Žiaľ, nie vždy nám to vyjde a v hneve občas povieme veci, ktoré by sme za bežných okolností nevyslovili. Vieme sa síce nahnevať, len málokto však vie, čo robiť, keď sa niekto nahnevá na nás. Ospravedlniť sa, ostať mlčať a čakať, kým to prejde? Aké je najlepšie riešenie? Takáto je rada terapeutov.

Vedeli ste, že vyhýbať sa konfliktu za každú cenu nemusí byť vždy prospešné? Keď totiž urobíte všetko pre to, aby sa na vás iní nenahnevali, dáte im tým do rúk zbraň, vďaka ktorej vami môžu manipulovať. Okrem toho, práve vďaka hádkam sa neraz podarí vyjasniť si veci, ktoré by ináč ostali premlčané pod povrchom. Psychoterapeutka Lilian Ostrovsky hovorí, že vďaka hádkam môžeme človeka lepšie spoznať. Ako teda zmeniť desivú hádku na produktívnu situáciu, ktorá môže pomôcť obom stranám?

Uvedomte si, aký dopad majú slová

Keď sa s niekým pohádate, dôležité je uvedomiť si, aké pocity to vo vás vyvoláva, pretože len tak môžeme otvorene hovoriť o tom, čo nás trápi a prečo nás niečo ranilo. Okrem toho, keď sa nahneváme, je lepšie dopriať si na minútku pauzu, aby sme sa mohli upokojiť. Keď sa zas niekto nahnevá na nás, zvyčajne reagujeme strachom alebo taktiež hnevom. Reagovať však na hnev hnevom nie je produktívne.

Terapeut Gary Brown odporúča v tomto prípade využiť tzv. stop metódu. To znamená, že ak sa nahneváte, na chvíľku sa zastavte, nadýchnite sa, pozorujte, čo sa okolo vás deje a až potom pokračujte v komunikácii.

Foto: unsplash

Pozor na predsudky

Každý z nás v sebe nosí isté predsudky, napríklad o nahnevaných ľuďoch sa neraz predpokladá, že sú automaticky zlí. Je však dôležité, aby sme si tieto predsudky uvedomili a bojovali s nimi. Keď sa na vás niekto nahnevá, je dobré premyslieť si, aký je náš postoj k danej osobe a pokúsiť sa o konštruktívne riešenie situácie.

Ako reagujeme?

Ostrovsky hovorí, že naša vlastná reakcia na hnev iných nám môže veľa napovedať. Napríklad, ak predpokladáme, že nahnevaný človek je drzý, zrejme považujeme vyjadrovanie hnevu za nevhodné, čo odráža nielen spôsob, akým sa staviame k hnevu iných ľudí, ale aj to, aký postoj máme k vlastnému hnevu.

Povedzte to nahlas

Mnohí z nás sú naučení, že keď sa hneváme, je lepšie nechať si pocity pre seba a na hnev iného reagovať útokom. Ostrovsky odporúča povedať nahlas, ako sa práve cítite, čo vyvolalo vašu reakciu a aký je váš zámer. Povedzte napríklad, že ste nahnevaný, čo presne vyvolalo vašu reakciu, a že by ste chceli situáciu urovnať.

Aká je vaša rola?

Je dôležité uvedomiť si, akú úlohu v konflikte zohrávame. Aj keď druhú osobu nahnevalo napríklad to, že ste neprehovorili, keď bol na to správny čas, ak si svoju chybu priznáte a vyjadríte svoj postoj, môže to znamenať zásadný rozdiel. Konflikt totiž nikdy nie je len o jednej strane, každá konverzácia a rovnako aj konflikt majú viacerých účastníkov. Každý by mal teda prijať zodpovednosť za seba a za to, aký má jeho správanie dopad.

Foto: unsplash

Vyjadrujte sa v prvej osobe

Keď vidíte, že sa druhá osoba hnevá, neobviňujte ani neurážajte, namiesto toho v prvej osobe vyjadrite svoje vlastné pocity. Obviňovať ľudí okolo seba je totiž ľahké, no nikomu tým nepomôžete, len to vyvolá ďalšiu vlnu negatívnych reakcií. Radšej povedzte, že sa cítite nahnevane, smutne, atď. a vysvetlite, prečo je to tak.

Pýtajte sa

Aj keď s postojom nahnevanej osoby nesúhlasíte, môžete sa z danej situácie poučiť. Klaďte preto otázky, pýtajte sa, čo človeka nahnevalo a prečo prežíva pocity, aké prežíva. Nesnažte sa za každú cenu presadiť vlastnú perspektívu, radšej sa pokúste pochopiť perspektívu druhej osoby. Ďalšia otázka, ktorú by ste mali položiť znie, čo môžete urobiť preto, aby ste situáciu zlepšili.

bustle
Všetko začína v tvojej hlave
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )
Príbehy