Foto: Milan bez mapy/wikimedia.org

Panama sa postupne otvára turistom ako ostatné krajiny Strednej Ameriky.

Biele pláže, dažďové pralesy a ostrovy vyzerajúce ako z kalendára u babky na záchode, robia Panamu krajinou, kde jednoducho chcete stráviť zimnú dovolenku. Jednou zo zastávok v hlavnom meste, Panama city, je jednoznačne Panamský prieplav, ktorý som na svojej ceste Panamou nevynechal ani ja.

Článok pokračuje pod videom ↓

Nepatrím medzi technické typy, no história prieplavu je veľmi zaujímavá. Vedel si, že Panamský prieplav patrí k siedmim divom technologického sveta a medzi najkomplexnejšie inžinierske stavby vôbec? Predsa len, rozhodnutie spojiť dva oceány nepadá každý deň, že?

Fascinujúce fakty o Panamskom kanále, ktoré stoja za to:

  1. Má viac ako 100 rokov. Keď sa však začal stavať, Panama neexistovala. Išlo o územie Kolumbie.
  2. Začali ho stavať Francúzi, no počas jeho budovania zomrelo viac ako 30 000 ľudí.
  3. Ide o jeden z prvých projektov na svete, kde sa začal používať betón.
  4. Jeho preplavenie trvá osem až desať hodín.
  5. Najviac ho využívajú nákladné lode z Číny.
  6. Denne prejde cez kanál v priemere 40 lodí z celého sveta.
foto: Milan bez Mapy, interez.sk

Na to, aby si loď dopredu vyrátala, koľko za preplavenie kanála zaplatí, môže využiť internetovú stránku s kalkulačkou, kde zadá, o aký typ lode ide a svoje rozmery. Áno, Panama sa modernizuje. V kalkulačke je aj výraz „Panamax“ a „Neopanamax“. Čo to znamená? Tento pojem sa začal používať po tom, ako bol Panamský prieplav dokončený. Ide o synonymum pre rozmer lode, ktorá sa do prieplavu zmestí a môže ním v pohode preplávať.

Panamax je v podstate rozmer prieplavu so šírkou 33,53 metra, dĺžkou 320,04 metra a hĺbkou 12,56 metra. Neopanamax je nový rozmer, keďže sa prieplav modernizuje a zväčšuje. Povoľuje rozmery o dĺžke 427 metrov, šírke 55 metrov, a hĺbke až 18,3 metra. Dnes sa všetky lode stavajú automaticky tak, aby sa do Panamského prieplavu zmestili. Keď sa teda rozhodnete investovať do výletnej alebo nákladnej lode, či má rozmery Panamax, alebo Neopanamax, sa pýtať nemusíte. Je to automatika.

foto: Milan bez Mapy, interez.sk

TIP: Keď už budeš v Paname, inšpiruj sa a vyskúšaj tento celodenný výlet z Panamy do mesta El Valle de Antón, kde nájdeš najväčší obývaný sopečný kráter na svete.

No a koľko stojí preplavenie Panamského prieplavu?

To záleží od mnohých faktorov, ale hlavne od toho, či ide o osobnú, alebo nákladnú loď. Nákladné platia najviac. Starý údaj na internete uvádza, že najväčšiu sumu za preplavenie prieplavu zaplatila výletná loď Norwegian Pear, a to 375 000 dolárov.

Avšak, s modernizáciou prieplavu môžu kanálom preplávať oveľa väčšie lode (Neopanamax) a poplatok za preplavenie nákladnej lode sa zvýšil na 829 000 dolárov. Kto zaplatil najmenej? Bol to cestovateľ Richard Haliburton, ktorý v roku 1928 zaplatil presne 36 centov za to, aby mohol kanálom preplávať. Pozor, nie na lodi, no pomocou vlastných rúk a nôh.

Priemerná suma je 150 000 dolárov.

foto: Milan bez Mapy, interez.sk

Prečo by ale lode toľko platili? Aj keď uhradia túto nehoráznu sumu, stále tým ušetria. Oboplávanie celého kontinentu stojí nemalé peniaze, zaberá niekoľko týždňov, čím sa zvyšujú náklady na palivo a posádku. Lode smerujúce z New Yorku do Japonska nemusia oboplávať Južnú Ameriku. Panamský prieplav im skráti o niekoľko týždňov.


Klíma v kancli nebola pre mňa. Dal som teda výpoveď a začal podnikať. Cestovateľský blog Bez Mapy, ktorý trhá Slovákov z kancelárskych stoličiek od roku 2013, sa stal jedným z načítanejších slovenských blogov a zároveň mojim zamestnaním na plný úväzok. Moja parketa je destinačný marketing a píšem o zážitkoch, či dobrodružstve“ Milan „Bez Mapy“ Bardún


Pozri aj: Transsibírska magistrála: 9288 km naprieč celým Ruskom či 16 časových pásiem. Sleduj cestu najzaujímavejšou traťou na svete spolu s nami live!

Cestovateľský blog Bez Mapy, ktorý trhá Slovákov z kancelárskych stoličiek od roku 2013, sa stal jedným z načítanejších slovenských blogov a zároveň mojim zamestnaním na plný úväzok.
Uložiť článok

Viac článkov