Autor fotky: Ron Lach na Pexels

Je poobedný útlm niečím, čo vás trápi takmer každý deň?

Veľakrát sa zvykneme celé doobedie tešiť na to, ako si doprajeme na obed nejaké chutné jedlo, na ktoré sa tešíme. Radosť nám ale často vydrží len dovtedy, kým na nás po jedle nepríde absolútny útlm. Zamysleli ste sa ale už niekdy nad tým, ako tento stav vlastne vzniká, a či je s ním možné bojovať?

Článok pokračuje pod videom ↓

Ako uvádza aj portál Lifehack, poobedný útlm, ktorý nastane po konzumácii obeda nie je stavom, ktorý by mal byť bežný. Povedzme si preto o najčastejších príčinách, ktoré ho spôsobujú. Ak ich obmedzíte, takmer každodenná poobedná únava vás už trápiť nebude. 

#1 Jete príliš sýte jedlá

Najčastejším problémom býva to, že porcia, ktorú na obed zjete, je priveľká. Telo potom vynakladá všetku energiu na strávenie jedla a všetky ostatné funkcie, aj tie mentálne, prepne do “núdzového režimu”.

#2 Jete nezdravé jedlo

Ďalšou príčinou tohto stavu môže byť aj to, že jete nezdravé jedlo ako napríklad junk food, sladkosti a podobne. Vysoký obsah tuku a cukru v jedle ale poriadne rozkýve hladinu vášho cukru v krvi, čo spôsobuje neželanú únavu. 

Autor fotky: Caleb Oquendo na Pexels

#3 Jete jedlá bohaté na tryptofán

Toto je tak trochu “dvojsečná” zbraň. Jedlá bohaté na tryptofán sú skvelé, nakoľko napomáhajú k produkcii serotonínu – hormónu, ktorý navodzuje stav pokoja a relaxácie. Na druhej strane to ale môže viesť k ospalosti. Ak teda viete, že sa musíte sústrediť na maximum, jedzte v obmedzenej miere jedlá ako losos, hydina, ryža, mliečne výrobky, sója, vajcia či rôzne semienka. 

#4 Vynechávate niektoré chody

Pre naše telo je optimálne zjesť raňajky, desiatu, obed, olovrant i večeru. Ak niektoré z týchto chodov vynecháte, na obed budete pociťovať väčší hlad a zjete väčšiu porciu, než by bolo vhodné. Vynechanie nejakého jedla navyše môže viesť aj k priberaniu. 

#5 Zdravotné problémy

Ak je únava po jedle problémom, ktorý vás trápi pravidelne, bolo by vhodné lekárom vylúčiť nejaké závažnejšie príčiny. Môže totiž ísť aj o sprievodný jav cukrovky, anémie, problémov so štítnou žľazou či o nejakú potravinovú intoleranciu. 

lifehack
Všetko začína v tvojej hlave