foto: NLW Catalogue, Public Domain

Thomas Cook ako vôbec prvý začal organizovať výlety pre verejnosť a stál za vznikom turistického priemyslu, ktorý formoval cestovanie, aké poznáme aj dnes. Ide však o kontroverznú osobnosť, na ktorú sa názory ľudí značne líšia.

V dnešnej dobe sú all inclusive dovolenky alebo výlety sprostredkované cestovnými kanceláriami s rôznym servisom úplne bežným spôsobom cestovania pre ľudí z celého sveta. Ich počiatky siahajú do roku 1841, kedy jednou skupinou milovaný a druhou nenávidený Thomas Cook začal usporadúvať jednodňové výlety vlakom. Postupne vybudoval jednu z najväčších cestovných kancelárií na svete a stvoril turistický priemysel. 

Vznik Cookovho nápadu úzko súvisel s danou dobou, v ktorej museli ľudia tvrdo drieť a pracovať a svoje namáhavé dni zakončovali utápaním sa v alkohole. Náročnú prácu v baniach alebo továrňach museli vykonávať aj deti a mladiství už od svojho útleho veku.

S tým súvisela závislosť na alkohole, ktorú sa snažili riešiť pomocou sedení, na ktorých sa zúčastňoval aj Cook. So svojím povolaním kazateľa videl biedu a chudobu ľudí na vlastné oči a rozhodol sa im pomôcť vymýšľaním rôznych aktivít, ktoré by sa stali alternatívou pri pití alkoholu.

Thomas Cook Foto: commons.wikimedia.org/NationalLibraryofWales

Cesta na protialkoholické sedenia

Nápad vydať sa na sedenie z Market Harborough do Leicestra priniesol okamžitý záujem. Lákadlom bola najmä spiatočná cesta vlakom za jeden šiling. Cooka hnala za svojím cieľom vôľa urobiť osvetu v spoločnosti. Vďaka obrovskému úspechu už v roku 1845 usporadúval svoju prvú komerčnú cestu z Leicesteru do Liverpoolu a o rok neskôr sa vďaka Cookovi mohlo 350 turistov vybrať na cestu po Škótsku.

Zo začiatku mu nešlo o finančný zárobok a jeho úmysly boli čisto dobročinné. Za niekoľko rokov si však vybudoval povesť cestovateľa organizátora, ku ktorému sa schádzalo čoraz viac ľudí zo strednej a nižšej triedy. Práve Cook totiž priniesol spôsob, vďaka ktorému môžu cestovať nie iba bohatí, ale takmer úplne všetci. To sa, samozrejme, vyššej vrstve nepáčilo. Na svojich obľúbených miestach a plážach totiž stretávali aj “obyčajných” robotníkov z továrne či baníkov.

Ilustračná foto: Unsplash

Okamžitý obrovský záujem o Cookove organizované výlety

Z prvotného dobrého úmyslu pomôcť ľuďom závislým na alkohole, vznikol obrovský turistický biznis v takej forme, ako ho poznáme dnes. Postupne vlakovú dopravu rozšíril aj o lode a lietadlá a jeho značka získala svetový charakter.

Už v roku 1951 zažil Cook obrovský boom. Podarilo sa mu vypraviť 150-tisíc ľudí na exkurziu Svetovej výstavy v Londýne. V roku 1955 organizoval cestu cez Brusel, Kolín a Štrasburg do Paríža, v ktorej poplatok okrem samotnej cesty zahŕňal aj ubytovanie či stravovanie. To sa stalo ako vôbec po prvýkrát v histórii.

Ilustračná foto: Unsplash

V roku 1865 vybudoval svoju prvú kamennú cestovnú kanceláriu so sídlom v Londýne, v podstate so všetkým a v podobe, ako poznáme cestovné kancelárie aj dnes. Neskôr začal spolupracovať so svojím synom Johnom Masonom Andrewom Cookom a ich spoločná firma dostala názov Thomas Cook & Son.

Najprv Anglicko, potom Európa a nakoniec celý svet

Cookovci postupne rozširovali aj ponúkané destinácie. Kým na začiatku išlo predovšetkým o anglické mestá, postupne prešli do celej Európy a v roku 1869 zorganizovali prvú cestu do Egypta a Palestíny. Neskôr zožali mimoriadny úspech aj v Spojených štátoch amerických a ich firma získala úspešnosť v celosvetovom meradle. Zašli tak ďaleko, že medzi rokmi 1872 až 1873 usporiadali cestu okolo sveta za 222 dní.

Foto: commons.wikimedia.org (Anna Zvereva)

Po smrti Thomasa Cooka prešla spoločnosť do vlastníctva jeho syna Johna Masona Andrewa. Sieť cestovných kancelárií z dielne Cook si získali dlhoročnú tradíciu a v roku 2001 sa stali súčasťou nemeckej spoločnosti, ktorá zmenila jej názov na Thomas Cook AG. Osudný pre ňu však bol rok 2019, kedy po neuveriteľných 178 rokoch musela v dôsledku úpadku zrušiť státisíce dovoleniek a spoločnosť skrachovala.

V dnešnej dobe sa cestovatelia delia na dve skupiny. Jedna sa snaží cestovať autentickejšie a vyhýbať sa rezortom, no druhá ide po stopách Thomasa Cooka a siaha pri svojich dovolenkách po cestovných kanceláriách. Jeho krok a nápad je teda značne citeľný aj dnes.

edition.cnn.com, Jennie Dielemans - Vitajte v raji: Reportáž o turistickom priemysle
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )