Soaphoria/facebook

Prírodná kozmetika sa v poslednej dobe stáva veľkým trendom a kvalitná sa dá kúpiť aj u nás na Slovensku.

Hovorí sa, že inšpirácia je v dnešnej dobe skoro na každom kroku. Možno sa stačí len správne obzrieť alebo sa vybrať na dovolenku. Svoje o tom vedia aj sestry Bodnárové, ktoré svoju inšpiráciu našli v Chorvátsku. Potom už len stačil šikovný nápad a biznis s prírodnou kozmetikou sa mohol začať. O tom, ako značka vznikala, aké produkty ponúka zákazníkom a ako prebieha výroba, nám prezradili v rozhovore. 

Kto bol tvorcom myšlienky vytvoriť SOAPHORIU – kozmetiku, ktorá sa líši od iných? Ako dlho existujete? Koľko ľudí pracuje v tíme? Všetci ste sa poznali už predtým,alebo ste hľadali niekoho špecifického, kto sa vyzná? Či práve to ste sa učili časom?

Bianka (28) a Rita (30) Bodnárové

Značka menom Soaphoria predstavuje mladú slovenskú značku organickej a prírodnej kozmetiky a bola založená vo februári 2014 vo Veľkých Kapušanoch. Výrobné priestory sú tiež situované v našom rodnom meste. Samotná myšlienka a vízia značky sa začala formovať už pár mesiacov pred jej vznikom. Celé to začalo dovolenkou v Chorvátsku (2013). Okrem mora, krásnej prírody a množstva kultúrneho dedičstva nás potešil aj jeden milý darček. Išlo o kúsok ručne vyrobenej prírodnej kozmetiky. Veľmi nás zaujala aj forma, akou dokázali niektoré malé manufaktúry pretvoriť krásu prírody, bohatstvo jej liečivých účinkov a rozmanitosť jej vôni do rôznych foriem kozmetiky.

soaphoria-9
Soaphoria

Od prvého momentu sme sa tak pohrávali s myšlienkou podeliť sa s touto skvelou skúsenosťou a produktmi aj s ostatnými ľuďmi, hlavne na Slovensku, kde nemáme až také skúsenosti s prírodnou kozmetikou. Prvou našou myšlienkou bol dovoz produktov. Po prieskume trhu nás však mrzelo, že slovenský výrobný trh s prírodnou kozmetikou je veľmi malý. Myslíme si, že výroba prírodnej kozmetiky má potenciál aj v našom regióne, pričom pod potenciálom si predstavujeme nielen možnosť zisku, ale aj stabilnú formu podnikania, ktorá prináša stabilné zamestnanie, zvyšuje produkt v ekonomike a pomáha tak celkovému slovenskému hospodárstvu. A tak z myšlienky dovozu bola zrazu myšlienka vlastnej malej výrobne prírodnej kozmetiky.

Využívame len minimum chemických látok, používame recyklovateľné materiály, zaviedli sme projekt na recykláciu skla, ktorý sa nám podarilo aplikovať a využívať. Okrem edukačného charakteru chceme, aby naše produkty pomáhali aj prírode. Plánujeme zaviesť charitatívne produkty a predaje, vytvárať projekty na podporu chránených rastlín a zvierat. Veríme, že sa nám to všetko podarí vybudovať pomocou skvelých ľudí. Veríme, že sa nám podarí s našimi produktmi zvýšiť povedomie zdravého životného štýlu, prírodnej kozmetiky a nevyčísliteľného bohatstva, ktoré sa ukrýva v prírode.

soaphoria1
Soaphoria

Obe máme vyštudované rozličné odbory. Bianka študovala financie, bankovníctvo a investovanie a Rita environmentálne inžinierstvo stavieb. Tak sme spojili vášeň z investovania a zarábania peňazí s úctou k prírode.
Za značkou stojí náš Soaphoristický tím (cca 30 ľudí). Čo sa týka výberu zamestnancov, dbáme na to, aby boli svedomití a pracovití a hlavne pristupovali k svojej práci s nadhľadom a láskou. Medziľudské vzťahy udržiavame na vysokej úrovni, fungujeme ako rodina.

Čo bolo najťažšie na úplnom začiatku? Sami to poznáte. Niekedy nestačí mať len dobrý nápad, oveľa dôležitejšie sú financie – nejaký kapitál a hlavne pomoc od druhých ľudí, nejaká podpora. Ako sa to všetko zo začiatku budovalo?

Tak, ako vo všetkom, aj u nás boli začiatky veľmi ťažké, či už z finančného alebo legislatívneho hľadiska. Základným zdrojom na vybudovanie značky Soaphoria sme získali vyčlenením finančných zdrojov z iných činností, ktoré sme vykonávali počas štúdia na vysokej škole a ktoré sú aj teraz neoddeliteľnou súčasťou existencie našej spoločnosti. Zároveň nám tieto činnosti pomohli aj pri budovaní nášho pôsobenia v kozmetickom priemysle, ako napr. tvorba webových prezentácií, bezpečnostnotechnické služby i ochrana pred požiarmi a iné. V podstate sme začínali od nuly a základnou myšlienkou bolo vyskúšať niečo nové, niečo iné, s túžbou realizovať sa aj v úplne inom smere. Aj kvôli tomu boli finančné injekcie postupné z našej strany. Obzvlášť nám záležalo aby bol v poriadku legislatívny rámec produkcie. Nezačínali sme domácou výrobou, skočili sme do toho hneď naplno.

vyrobok
Soaphoria

Prvým našim pokusným králikom bolo mydlo menom Olivovník. Receptúru sme zvládli na výbornú a hneď sa podarila aj výroba, čo nám potvrdili aj laboratórne testy. Vyrábalo sa neustále od skorého rána do neskorého večera, mnohokrát na začiatku aj neúspešne. Popri tom sme ešte chodili do práce/zamestnania, pretože okruh našich zákazníkov bol veľmi malý. Hoci šlo o veľmi ťažké obdobie, bolo to pre nás veľmi dôležité a zaujímavé, hlavne z pohľadu vzdelávania v oblasti výroby. Náš prvý kontakt s väčšou skupinou potenciálnych zákazníkov predstavoval predaj na trhoch v Košiciach. Do výberového konania sme sa prihlásili v posledný možný deň, no napriek tomu sme organizátora zaujali nielen typmi ponúkaných produktov, ale aj našou filozofiou a víziou. Takto sme spomedzi mnohých dostali miesto, prijali niekoľko brigádničok a predaj sa mohol začať. Kontakt so zákazníkmi bol vynikajúci a potvrdili aj náš predpoklad o potenciály podnikania v tejto oblasti. Po úspešnom skončení trhov sme sa rozhodli každý zarobený cent investovať do rozvoja značky.

vyrobok
Soaphoria

Ako by ste predstavili značku SOAPHORIA? Čím sa líši od inej kozmetickej značky? Prečo by si zákazník, mal vybrať práve vaše produkty?

Osobne si myslíme a práve chceme dokázať, že prírodná a organická kozmetika neznamená luxus v materiálnom smere, práve naopak. Naša marketingová stratégia aj cenotvorba všeobecne sú vytvorené tak, aby si naše produkty mohli dovoliť spotrebitelia z každej príjmovej skupiny. Prajeme si poukázať na to, že každodenné používanie prírodných alternatív nepredstavuje „luxus“ ani životný štýl, ale chceme vytvoriť koncept samozrejmosti používania tejto voľby. Bolo pre nás prioritné i to, aby zákazníci si mohli kúpiť naše výrobky po celom Slovensku za tú istú cenu – jednotná cenová politika. Pri primárnej tvorbe marketingovej stratégie a brand buildingu sme veľa uvažovali, akým spôsobom prezentovať naše domáce produkty. Hoci na Slovensku ešte etnocentrické cítenie nie je silné, podstúpili sme riziko a zakomponovali do našej stratégie budovania silnej domácej značky. Odozva od verejnosti nás príjemne prekvapila a zistili sme, že sme spravili správny krok. Ak hovoríme o našej cieľovej skupine – racionálne mysliaci spotrebiteľ, ktorý preferuje prírodné produkty pred lacnou umelou alternatívou, číta zloženie, chce byť zdravý a žiť v symbióze s prírodou, takýto spotrebiteľ chce niečo urobiť aj pre svoje okolie a samozrejme nepriamo krajine, v ktorej žije. Ak existuje domáci a rovnako kvalitný substitučný výrobok na trhu, veríme, že si vyberie práve ten.

vyroba-1
Soaphoria

Čo všetko si u vás môže zákazník kúpiť? Fungujete ako kamenná predajňa alebo sa dá objednávať aj cez internet? Kde všade vás môžeme nájsť v prípade záujmu o výrobky?

Úplne všetko. Ponúkaný sortiment je naozaj široký, od čistiacich výrobkov až po ochranné. Celistvý zoznam obchodov nájdete na e-shope pod kolónkou „O nás“ a následne kliknete na „kde kúpite“.  Avšak vyhľadávajú našu značku i v zahraničí a tým expedujeme cez e-shop aj do zahraničia. Približne asi rok už máme zastúpenie aj v Českej republike a pred nedávnom sme otvorili aj kamennú predajňu v spomínanej republike. Expandujeme do zahraničia, zatiaľ riešime dodávateľsko-odberateľské vzťahy v Maďarsku, Poľsku, Španielsku, Kanade a dokonca i v Palestíne. V Palestíne dokonca otvárajú kamenný obchod s našimi výrobkami.

Ktoré produkty sú najviac kupované (najobľúbenejšie) a najlepšie hodnotené? A ktoré by ste odporúčali vy?

Favoritmi našich zákazníkov sú rôzne výrobky. Koľko ľudí, toľko chutí. A ako vo vyberaní jedál, aj v kozmetike to je ťažké. Rozdeliť by sme to mohli podľa zákazníkov tuzemských a napr. českých. Slovenskí zákazníci obľubujú mydlo Carbone, Olivovník či Mydlo s vlastnou tinktúrou. Favoritom sú tiež tekuté masky na tvár Herba a Chillophoria, telové suflé bez rozdielu od vône. Českí zákazníci si obľúbili bambucké maslá a tiež kokosové oleje rôznych vôni. Sprchovacie peny sú tiež v prvej trojke. Mohli by sme tiež výber rozdeliť podľa preferovaných vôní, t.j. najviac sa nakupuje z radu s vôňou levandule, zeleného čaju, vanilky, atď. Ďalšou skupinou výrobkov je pleťová kozmetika. Aj kvôli tomu, že väčšina ľudí má práve zmiešanú až mastnú pleť, tak samozrejme výrobky navrhnuté na ošetrenie tohto typu pleti sa predávajú lepšie.

Ako prebieha výroba? Odkiaľ čerpáte inšpiráciu na nové produkty? Odkiaľ beriete všetok ten materiál? Ako overujete kvalitu výrobku predtým, než ho dáte do predaja? Už sa vám stalo, že niekomu spôsobili zdravotné problémy? Je naozaj náročné vedieť, na čo sa daná látka používa a čo sa môže stať, keď ju skombinujete s niečím iným?

Nové produkty vymýšľame spoločne my dve. Výhodou je, že obe máme iné myšlienkové chody a iné preferencie, a tým inšpirujeme jedna druhú.  Nápady vznikajú spontánne. Ako prvé si robíme prieskum trhu, dbáme na ohlasy aj požiadavky klientov. Sledujeme vývoj v tomto smere, avšak zároveň pretvárame a personalizujeme tradičné výrobky. Zloženie a výber surovín zvyčajne navrhuje Rita, dizajn balenia zasa vytvára Bianka. Ako náhle sa narodí koncept nového produktu, tak sa vyhotoví cenová kalkulácia a následne prototyp, ktorý putuje do akreditovanej inštitúcie na príslušné testy. Po vykonaní testov a obdržaní bezpečnostnej správy o výrobku ešte je potrebné vykonať hlásenia výrobku na základe príslušnej legislatívy v tomto smere, a ak spĺňame všetky predpoklady, môžeme uviesť finálny produkt na trh.

vyrobky-7
Soaphoria

Všetky výrobky prichádzajú na svet pod našimi rukami – od miešania a varenia až po balenie a etiketovanie. Aj pri šumivých bombách každú jednu tvarujeme a stláčame ručne, nie strojom. Balenia zdobíme typickými červenými mašličkami, ktoré tiež viažeme samé.

vyrobky-8
Soaphoria

Ingrediencie si vyberáme veľmi a naozaj veľmi citlivo, ako aj našich dodávateľov. Suroviny nakupujeme od dodávateľov, ktorých si ako prvé preverujeme. Overujeme si suroviny, ich pôvod, formu spracovania, či majú certifikáty; následne pri dodávke ich kontrolujeme vizuálne i čuchovo a aj jednotlivé fyzikálne a chemické vlastnosti. Na začiatku nášho pôsobenia to bolo obťažné, aj z toho dôvodu, že sme malou otvorenou ekonomikou a dodávateľmi na prírodné suroviny sa nehemžíme. Vďaka kvalitnej spolupráce sme sa dopracovali nielen k dostupnosti kvalitných surovín, ale aj dlhodobo prosperujúcim dodávateľsko – odberateľským vzťahom.

Čo sa týka prírodnej liečby a samotných bylín, bola to práve naša babka, ktorá nás zaviedla do čarovného sveta výroby kozmetiky a neustále pestovala alebo chodila zbierať liečivé bylinky, vymýšľala recepty na tinktúry, maceráty a mastičky. Ako malé nás stále brala so sebou a učila svoje vnúčatá (sme piati) o prírode a jej daroch; čo, ako a prečo zbierať, ako sušiť a následne zužitkovať. Miešala si vlastné bylinné čaje a liečivé prípravky. V tom čase ako detičky sme neboli príliš nadšené zo zbierania rastlín tesne v obedňajších hodinách, v najväčšom teple, ale len teraz s odstupom času vieme, koľko jej môžeme vďačiť. Naučila nás vnímať prírodu inými očami, uctievať prácu iných a byť hrdé na tú svoju vlastnú, myslieť cielene a pritom rozmanito a tvorivo. A tak po jej smrti sme neprestali uctievať ju a pestujeme, zbierame a využívame vlastné bylinky. Pýšime sa rozmanitou zbierkou. Jednotlivé byliny, ako napr. nechtík lekársky, medovka lekárska či mäta pieporná, kučeravá, pamajorán, levanduľa, „kuchynské byliny“ a mnohé iné si pestujeme už roky, ďalšie byliny si dokupujeme. Dokonca pestujeme i lufu. Samozrejme aj pri ich pestovaní sa spoliehame na silu prírody a nevyužívame pesticídy ani chemické hnojivá. A čo si nevieme vypestovať sami, nájdeme ich behom potuliek na lúkach, lesoch resp. domáce bylinky nakupujeme od regionálnych pestovateľov, resp. ak sa jedná o exotické druhy bylín a ovocia, tak od dodávateľov, ktorých máme slovenských aj zahraničných.

vyrobky89
Soaphoria

Získali ste aj nejaké ocenenia? Máte aj nejakých zahraničných záujemcov o vaše produkty?

Bianku nominovali v súťaži Podnikateľka roka, kde aj zvíťazila, následne zožala úspech aj v súťaži Mladý inovatívny podnikateľ. Chceli by sme však vyzdvihnúť, že najkrajší pocit je, ak nám zákazník napíše svoje pozitívne skúsenosti. Svoje výrobky ponúkame ako prvoradé na Slovensku cez e-shop, kamenné obchody a tiež združené e-shopy a kamenné predajne našich veľkoodberateľov. Avšak vyhľadávajú našu značku i v zahraničí a tým expedujeme cez e-shop aj do zahraničia. Približne asi rok už máme zastúpenie aj v Českej republike a pred nedávnom sme otvorili aj kamennú predajňu v spomínanej republike. Expandujeme do zahraničia, zatiaľ riešime dodávateľsko-odberateľské vzťahy v Maďarsku, Poľsku, Španielsku, Kanade a dokonca i v Palestíne.

Čo považujete s odstupom času za najväčší úspech?

Najväčším úspechom v živote človeka je, ak môžete robiť naozaj to, čo vás baví. A ak ho práca aj uživí, je to dvojitá výhra.

soaphoria
Soaphoria

Je to kozmetika, ktorá je určená len pre ženy?

Samozrejme nie. Každý si nájde to svoje, či už žienky alebo naše drsnejšie polovičky, deti, ale i štvornohí.

Okrem webovej stránky, ktorá je mimochodom veľmi pekná, máte svoju funpage aj na sociálnych sieťach, kde sa vaši fanúšikovia môžu dozvedieť naozaj všetko. Prednedávnom ste uverejnili, že vás môžu nájsť aj na vianočných trhoch. V ktorých mestách a čo všetko si môžu ľudia vo vašom stánku kúpiť?

Ďakujeme veľmi pekne za pochvalu, dosť sme sa potrápili so stránkou, myslím tým časovo. Fanúšikovské stránky využívame nielen ako formu reklamy, ale aby sme sa dostali k zákazníkom, resp. bežným ľuďom bližšie. Radi reprezentujeme určité fázy výroby jednotlivých výrobkov, aby ľudia mali tušenie, ako vlastne to celé funguje. Ďalej im dávame tipy, ako využiť niektoré suroviny, čo s čím miešať, ako sa starať o určitý typ pleti, atď. Nezabúdajme ani na edukatívnu činnosť. Náš blog je venovaný článkom s hlbším obsahom. Vianoce už naozaj prichádzajú, avšak u nás sezóna sa začína už koncom leta s návrhom vianočnej edície. Celá tohtoročná edícia sa nesie v duchu sviatočnej atmosféry. Vôňa výrobkov je jemná a zmyselná, povzbudzujúca a pritom hrejivá. Spojili sme vône omamnej vanilky, osviežujúceho pomaranča s korenistými tónmi škorice a badiánu.

Tohto roku nás nájdete na vianočných trhoch podľa uverejneného harmonogramu:

Bratislava, Hlavné námestie, od 18.11.2016
Praha, Námestí míru, od 20.11.2016
Prešov, Hlavné námestie, od 25.11.2016
Trnava, pešia zóna, od 25.11.2016
Košice, Hlavná ulica, od 05.12.2016

Tešíme sa na každého okoloidúceho a dúfame, že si vychutnajú našu ponuku!

interez.sk (Anna Zábojníková)
Uložiť článok

Najnovšie články