Foto: Tatiana Kondelová

Produkujeme mnoho zbytočného odpadu, hoci si to nemôžeme dovoliť.

Každý z nás už pravdepodobne stál pred regálom so zubnými pastami. Ako si vybrať tu správnu? Pepermint, žiarivý úsmev, najlepšie bieliace účinky – to je reklama, ktorá sa snaží získať našu priazeň a byť čo najnápaditejšia a najvýraznejšia a hlavne vytlačená na kartónovej krabici. Papierový obal nás možno zaujme, no akonáhle si kúpenú pastu prinesieme domov, krabičku odhodíme do koša, aby sme sa dostali k tube s pastou. Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, že je to vlastne celkom zbytočné? 

Ak ste sa nad touto zbytočnosťou ešte nestihli pozastaviť, Alan vo svojich videách na sociálnych sieťach Facebook a YouTube – Alan’s Theory, áno. Jeho video o nezmyselnosti dvojitého obalu na zubnú pastu si získalo veľkú pozornosť a možno práve aj preto, že je ide o tak banálnu vec, že sme ju doposiaľ celkom prehliadali.

Množstvo zbytočného odpadu

Zubná pasta je naším každodenne využívaným produktom a znamená to, že jeho spotreba je naozaj obrovská. Podľa portálu Quora sa ročne do obehu dostane približne 900 miliónov túb so zubnou pastou, ktoré si už nevyžadujú ďalšie balenie. Teraz si ale predstavme, že týchto 900 miliónov túb zaodieme ešte do ďalšieho obalu – papierovej škatuľky.

Možno pre niekoho vyzerá pasta v krabici lepšie na pulte, no je to mimoriadne nehospodárne a nezodpovedné. Hoci je tento obal prevažne vyrobený z recyklovaného papiera, nič to nemení na fakte, že je to zbytočné mrhanie prírodných zdrojov našej planéty.

Alan vo videu uvádza fakt, že 90% zubných pást na Islande sa predáva bez škatuľky. Keď je to možné v jednej krajine, aká je pravdepodobnosť, že to môže fungovať v akejkoľvek inej krajine na svete, napríklad na Slovensku?

Štatistiku o tom, koľko zubných pást sa ročne dostane do slovenského obehu, žiaľ, ešte nevedieme, no podľa odborníčky na problematiku odpadového hospodárstva z Inštitútu cirkulárnej ekonómie, Petry Csefalvayovej, vo všeobecnosti platí, že ide o väčší podiel v papierovej krabici, ako bez tohto prídavného obalu. „Takéto štatistiky sa nevedú na Slovensku a nemám informácie o tom, že by boli vedené v zahraničí. Téma obalov a ich dopadu na životné prostredie je ešte pomerne novou témou.“

Ak je hlavným dôvodom škatuľky marketingová funkcia, plocha na uvedenie potrebných informácií a ochrana samotnej tuby, nie sú to prislabé dôvody? Tuba poskytuje dostatočnú plochu na uvedenie informácií o zložení a účinkoch produktu, rovnako ako aj miesto pre reklamu. No a načo chrániť tubu? Nie je dostatočne odolná? Nie je odolnejšia ako papier?

Petry som sa pýtala aj na konkrétny význam papierovej škatuľky:

1. Efektívnejšie naskladnenie aj do poličiek, v ktorých sa pasty vystavujú, aj v logistike prepravy. Ochrana tuby pred poškodením.

2. Ak ide o pasty, ktoré sú predávané hlavne v lekárňach, tak v škatuľkách sa nachádza aj príbalový leták. Nie všetky informácie sa zmestia na povrch obalu tuby, takže tu sa obalu vyhnúť nedá.

Podľa Petry Csefalvayovej treba riešenie hľadať v otázke ponuky a dopytu. „Zákazník má tlačiť, aby si mohol vybrať variant, ktorý nemá zbytočný obal, ktorý slúži ako nástroj prilákania zákazníkov. Ak obaly tam, kde je to nutné, tak nie kompozitné, len monodruhové. V súčasnosti je možné si zubnú pastu aj načapovať do vlastného obalu ako aj kúpiť tabletkovú na váhu, tiež do vlastného obalu.“

Podľa nej niektoré značky pracujú na zlepšeniach. „Spoločnosť CURAPROX rieši efektivitu obalov na svojich zubných pastách a momentálne pracujú na tzv. stojanoch na pasty, aby ich nemuseli mať v škatuliach, a aby mohli byť aj efektívne vystavené v regáloch. Zároveň si dávali aj vypracovať analýzu využívaných materiálov na obaly, ktoré využívajú a tiež návrhy, kde by bolo možné obal zmeniť.“

Ako to vyzerá na slovenských pultoch?

Boli sme sa pozrieť do slovenských obchodov, pretože sme chceli vidieť, v akých obaloch sú balené zubné pasty. Výsledok nášho zistenia nie je prekvapujúci, minimálne nie pre toho, kto si pravidelne čistí zuby a kupuje si na to potrebné prostriedky v obchodoch.

Pasty balené v ‚dvojobale‘ – v tube a papierovej krabičke. Foto: Tatiana Kondelová

V niektorých obchodoch zákazník nemá možnosť výberu. Ak si teda chce kúpiť zubnú pastu, je „nútený“ siahnuť po produkte, ktorý obsahuje viac zbytočného obalu.

Foto: Tatiana Kondelová

Jeden z hlavných a často udávaných dôvodov potreby papierovej škatuľky je plocha požadovaná na zverejnenie informácií o zložení a použití výrobku. V prípade zubnej pasty Signal na nasledujúcej fotografii sú tieto informácie preložené v 9 rôznych jazykoch, čo si vyžaduje dostatočne veľký priestor. Čo ak by boli tieto informácie zverejnené len v jazyku krajiny, v ktorej sa produkt predáva a v tzv. univerzálnom jazyku, ktorým je angličtina? Vyžadované informácie by sa bez problémov zmestili na tubu.

Aké informácie poskytuje papierová škatuľka? Foto: Tatiana Kondelová

Spomíname „dvojobal“ na zubnú pastu, ktorý pozostáva z tuby a papierovej škatuľky, no niektoré výrobky sú balené do škatuľky z rôzneho materiálu – plast a papier. Obaly z kombinovaných materiálov sú často problematické aj z hľadiska recyklácie.

Niektoré pasty sú balené v plastovo-papierovej škatuľke, foto: Tatiana Kondelová

Ak si chcete naďalej udržať svoje zuby čisté a chcete udržať čisté aj životné prostredie, v ktorom žijete, existuje niekoľko alternatív k bežnej zubnej paste balenej do tuby a papierovej škatuľke. Počuli ste už o zubnej paste vo forme tabliet? Takéto tablety môžete dostať napríklad od značky Lush.

Pokiaľ nechcete vytvoriť žiaden odpad pri čistení svojich zubov, môžete si vytvoriť vlastnú pastu, a ak neviete ako postupovať, „recept“ nájdete napríklad aj na Zero Waste Slovakia.

mnn.com, quora.com
0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )
Príbehy