Vyháňač diabla Foto: MovieStillsDB

Nevoľnosť, vracanie, odchod v davoch. Zažili ste už tieto momenty v kinách aj na Slovensku?

Kontroverzné filmy majú vďaka výrazným režisérskym menám svoje pevné postavenie v kinematografii. Či sa to už niektorým divákom páči alebo nimi opovrhujú, je to fakt, s ktorým súhlasia ich fanúšikovia a obdivovatelia z celého sveta. Tentokrát sme pripravili rebríček tých najbrutálnejších z nich, ktoré sú také šokujúce, že ich diváci nedokázali dopozerať a museli opustiť premietania.

Článok pokračuje pod videom ↓

História odchádzania z kín počas premietania filmu sa spája od počiatku vzniku tohto umenia. Stretli sa s ním už Lumièrovci pri úplne prvom filmovom premietaní na svete, ktoré sa uskutočnilo koncom roka 1895. Ich krátky film Príchod vlaku do stanice natoľko prekvapil prítomných divákov, že sa báli, že im vlak ublíži a tak zo sály utekali preč.

Dnes už vieme, že nám filmy fyzicky neublížia, no napriek tomu sa aj u nás na Slovensku stáva, že niekto počas premietania filmu v kine sálu opustí. Stáva sa to predovšetkým v prípadoch kontroverzných filmov, ktoré naozaj nie sú určené pre každého diváka.

Kým niektorí z divákov utekali zo sály a kričali, ďalší rovno omdleli alebo kvôli znechuteniu zvracali. Pre ich bezpečnosť museli pred kinami čakať sanitky alebo stovka ľudí vyjadrila svoj názor tým, že sa jednoducho v kine postavila a počas filmu odišla. Aj s takýmito nezabudnuteľnými momentami sa spája premietanie týchto filmov.

Nenechajte sa však odradiť, vybrali sme tie najšokujúcejšie filmy, ktoré sú ale kvalitnou filmografiou a aj napriek kontroverzií sú divákmi aj kritikmi obdivované a uznávané. Ak však patríte medzi citlivejšie povahy, radšej ich vynechajte.

Jack stavia dom / The House That Jack Built (2018)

ČSFD: 66 %

IMDb: 6,8/10

Režisérske meno Lars von Trier sa samo o sebe spája s kontroverziou. Inak to nebolo ani pri jeho poslednej snímke Jack stavia dom, s ktorou sa po rokoch vyhostenia z festivalu v Cannes vrátil späť a ako to už je u neho zvykom, poriadne šokoval divákov.

Príbeh sériového vraha Jacka, ktorý sa pokúša doviesť vraždu až k dokonalému a majstrovskému dielu bol pre niektorých divákov natoľko neprístupný, že utekali z kina. Z premiéry utieklo zo sály vyše 100 divákov. A napriek tomu, že ide o výborný film so silným presahom, je to pochopiteľné. Nájdeme v ňom totiž scény týrania malých detí, ale aj žien tými najohavnejšími spôsobmi.

Vyháňač diabla / The Exorcist (1973)

ČSFD: 82 %

IMDb: 8,0/10

Film, ktorý už dlhé desaťročia šokuje svojich divákov a nedovoľuje im v noci pokojne spávať. Ak ste ho videli, určite okamžite viete, na čo narážame. Vyháňač diabla je najznámejší a najkontroverznejší film s tematikou exorcizmu a ukazuje príbeh dievčatka, ktoré sa pred očami divákov postupne mení a medicína jej nedokáže pomôcť. Napokon je privolaný exorcista, ktorý musí dievčatku pomôcť.

Ak sa pri filmoch radi bojíte, tento je pre vás povinnou jazdou. Pre väčšinu ľudí je však táto snímka nepozerateľná. Dôkazom je aj incident, ktorý sa odohral pri jeho premietaní. Zdesení diváci utekali z kinosál, dokonca jeden z nich omdlel. Ako informovala BBC, snímka divákovi dokonca privodila žalúdočné problémy a zvracanie a keď mala premiéru v Londýne, pred kinosálou vonku museli byť odstavené sanitky.

Na jednej strane obrovská kontroverzia a na druhej obdivovaný a oceňovaný film, ktorý sa dodnes považuje za jeden z najlepších vôbec a vo svojom žánri má slabú konkurenciu.

The Nightingale (2018)

ČSFD: 67 %

IMDb: 7,3/10

Hlavnou hrdinkou snímky je žena, ktorú pripravili o manžela aj dieťa. Clare sa rozhodne za tento krutý čin páchateľom kruto pomstiť. Austrálsky horor sa považuje za jeden z najšokujúcejších v modernej kinematografii. Niektoré scény sú natoľko brutálne, že psychológ musel pri nakrúcaní pomáhať samotným hercom, aby sa dokázali vyrovnať s tým, čo hrajú.

Samotný príbeh je zasadený do 18. storočia a tým sa umocňuje ešte viac ťaživá atmosféra filmu. Nie iba herci to mali s brutálnymi scénami náročné, ale aj diváci pri sledovaní. Kvôli obrovskému násiliu, ktoré sa odohrávalo na plátne, odchádzali počas premietania z kina v davoch.

Gauneri / Reservoir Dogs (1992)

ČSFD: 86 %

IMDb: 8,3/10

Kontroverzia spojená s odchádzaním divákov z kín neobišla ani ikonického Quentina Tarantina. Samozrejme, nebolo to v takom množstve ako pri ostatných spomínaných snímkach, ale tiež to asi nikoho neprekvapuje. Pulp Fiction nezvládali diváci sledovať, keď na plátne zachraňovali Miu Wallace, pri Gauneroch išlo o scénu s rezaním ľudského ucha.

Kinosálu pri premietaní neopustil len tak hocikto. Mužom, ktorý nezvládol túto scénu bol režisér Wes Craven, ktorý stojí za kultovkami ako Vreskot alebo Nočná mora v Elm Street.

I Spit on Your Grave (1978)

ČSFD: 56%

IMDb: 5,7/10

Režisér Meir Zarchi chcel pôvodne svojím filmom upozorniť na to, aké negatívne následky zanechá na žene týranie alebo fyzické či psychické zneužívanie a obťažovanie. V tomto prípade predovšetkým znásilnenie a jeho následky. Napokon vytvoril dielo, ktoré je jedným z najkontroverznejších v kinematografii vôbec.

Hlavnou hrdinkou je žena, ktorá bola kruto znásilňovaná a týraná. Po tomto zážitku sa rozhodne páchateľom pomstiť. A to tak krvavo, že sa film zaradil medzi vrcholné diela v kategórii znásilnenie a pomsta. Snímku charakterizuje predovšetkým jej brutalita a neuveriteľne autentické scény. Tie pri premietaní natoľko šokovali jedného diváka, že z premietacej sály utekal s krikom.

Zvrátený / Irréversible (2002)

ČSFD: 66 %

IMDb: 7,4/10

Gaspar Noé patrí snáď k najvýraznejším a najoriginálnejším menám súčasnej kinematografie. Spolu s Larsom von Trierom a Nicolasom Winding Refnom vytvárajú tie najšokujúcejšie diela dnešného filmu. V prípade snímky Zvrátený bolo tiež takmer samozrejmosťou, že sa v tomto rebríčku objaví.

Hneď na začiatku ukazuje dlhú deväť minútovú scénu brutálneho znásilnenia v podchode. Vidíme pri nej každý detail a všetko utrpenie hlavnej hrdinky. Čo je však prekvapivé, diváci pri premietaní túto sekvenciu zvládli bravúrne, na snímke ich pobúrilo niečo iné. Noé je známy tým, že do svojich filmov vkladá 27-hertzovú frekvenciu basov, ktorú ľudské uchu nezvláda zachytiť. Tento infrazvuk teda vyvoláva pocity paniky a úzkosti a práve to bolo hlavným dôvodom, prečo diváci opúšťali premietacie sály.

Raw (2016)

ČSFD: 57 %

IMDb: 7,0/10

Hlavnou hrdinkou tohto artového festivalového filmu je Justine, ktorá od malička vyrastá na vegetariánskej strave. Pri štúdiu na veterinárskej škole sa stane obeťou bizarnej hry, pri ktorej je nútená ochutnať surové mäso. Tento incident ju navždy zmení a so surovým mäsom začne experimentovať natoľko, až dospeje k ľudskému kanibalizmu.

Samotný názov filmu vznikol na základe formy stravovania, pri ktorej ľudia jedia iba jedlá, ktorú sú surové a tepelne neupravené neupravované. V tomto prípade však slovko raw získava úplne nový význam. Pri premiére na filmovom festivale v Toronte prišlo pri krvavých a nechutných scénach divákom zle a boli nútení opustiť premietanie.

Umučenie Krista / The Passion of the Christ (2004)

ČSFD: 72%

IMDb: 7,2/10

Keď si herec Mel Gibson sadol na režisérsku stoličku, nakrútil jeden z najšokujúcejších filmov vôbec. Film ukazuje dôležité momenty z náboženskej histórie a to bez najmenšej servítky. Pri scéne Ježišovho ukrižovania nechýba množstvo krvi a podrobných detailov. V dôsledku toho niekoľko členov štábu konvertovalo počas nakrúcania na katolícku vieru.

Film Umučenie Krista dodnes šokuje svojich divákov. Počas jeho premietania v kinách množstvo z nich rozrušene poodchádzalo. Najkontroverznejším však bol incident, pri ktorom jedna z diváčok dostala infarkt a počas filmu zomrela.

Strom života / The Tree of Life (2011)

ČSFD: 61%

IMDb: 6,8/10

Filozofický film z dielne režiséra Terrencea Mallicka už na prvý pohľad vyčnieva z tohto rebríčka. Prečo ho spomíname? Príbeh je zasadený do Texasu v 50. rokoch a ukazuje v hlavnej úlohe muža a jeho otca. Poetika filmu Strom života je veľmi hĺbavá a náročná.

A práve toto je dôvod, prečo sme ho zaradili k ostatným brutálnym filmom. Strom života je kvalitný, výborný, ale ani zďaleka nie pre každého. Počas jeho premietania v kinách diváci masovo opúšťali sály a dožadovali sa späť svojich peňazí za lístok. Kiná aby neskrachovali, tak museli vymyslieť niekoľko pravidiel, ako fungovať. Peniaze za lístky nevracali divákom, ktorí film sledovali dlhšie ako 30- minút a pred návštevou kina radili ľuďom, aby si predom zistili, o čom a hlavne ako je snímka nakrútená.

Článok bol pôvodne publikovaný v roku 2020. 

Uložiť článok

Najnovšie články