Foto: See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons, Archív TASR/ Vlastimír Andor

Dobré ráno, je streda 7. augusta a my máme pre vás pripravený ďalší Interez PODCAST.

Vitajte pri ďalšej časti pravidelného týždenného Interez podcastu. Prinášame vám ho každú stredu ráno. Ak ste nestihli tie minulé, nájdete ich na tomto odkaze.


V dnešnom podcaste si budete môcť vypočuť:

  • Emil Škoda vybudoval najväčší priemyselný podnik v Rakúsko-Uhorsku. O autách ale ani nesníval, za všetko vďačí zbraniam.
  • Filmové novinky: Toy Story 4 aj Nočné mory z temnôt.
  • Arktída horí, ale mimoriadne rýchlo sa aj topí. Rok 2019 si klíma Zeme určite zapamätá.
  • Prichádza najočakávanejšia astronomická udalosť roka. Pripravte sa na Perzeidy.

Jeho meno vidíme na každom kroku. Nielen na Slovensku a v Česku, ale prakticky vo väčšine Európy. Emil Škoda, ktorého meno nesú najpredávanejšie automobily v našej krajine, patrí aj po 119 rokoch od svojej smrti k najznámejším a najúspešnejším českým podnikateľom. O osobnej doprave pritom pri zakladaní svojej spoločnosti ani nepremýšľal. Škodovým závodom pomohlo najmä zväčšujúce sa napätie v Európe a dopyt po vojenskej technike v období pred prvou svetovou vojnou.

Mohol byť lekárom, chcel byť strojníkom

Emil Škoda sa narodil v roku 1839 v Plzni do bohatej meštianskej rodiny. Otec bol uznávaným lekárom a matka pochádzala z jedného z najuznávanejším plzeňských meštianskych rodov. Ak by sa Emil uspokojil s otcovým snom a stal sa lekárom, zrejme by prežil pokojný a pohodlný život vo vyšších meštianskych kruhoch priamo v Plzni. Už od mladého veku ho to však ťahalo k technike. Po gymnáziu sa preto rozhodol pre štúdium strojného inžinierstva v Prahe, ktoré neskôr doplnil o Technickú vysokú školu v nemeckom Karlsruhe.

Foto: See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons
Strojárenský priemysel v Česku nebol v polovici 19. storočia ani zďaleka na takej úrovni ako závody ťažkého strojárstva v Porýní či Spojených štátoch amerických. Emil Škoda preto po štúdiu cestoval a pracoval vo Francúzsku, Anglicku, USA až nakoniec skončil v Prusku. Nebyť prusko-rakúskej vojny, ktorá vypukla v roku 1866 na uliciach by sme automobily Škoda možno nikdy ani nevideli a mladý odhodlaný inžinier z Česka by svoju usilovnosť zúžitkoval v niektorom z už existujúcich veľkých strojárenských podnikov v strednej či západnej Európe. V roku 1866 bol však Emil Škoda z Pruska vyhostený a jeho kroky zamierili späť do Plzne.

Kľúčom k úspechu sú zbrojovky

V Plzni sa vyštudovaný odborník s početnými skúsenosťami zo zahraničia stáva okamžite hlavným inžinierom v strojárni grófa Waldsteina. Išlo o menší podnik s 33 zamestnancami, ktorý sa zameriaval najmä na opravy a výrobu strojov pre iné odvetvia, najmä pre potravinársky priemysel. S tým, čo Emil Škoda videl na západ od Česka sa to nedalo ani porovnávať. Majiteľa továrne preto neustále tlačil do modernizácie podniku a rozšírenia výroby, no neúspešne. Po troch rokoch práce sa nakoniec dohodli. Gróf Waldstein sa rozhodol podnik Škodovi predať a to za 167 642 zlatých, z ktorých mal Škoda časť zaplatiť ihneď a časť vo forme splátok. A práve v tejto časti príbehu začína Škoda konečne podnikať.

Letecký záber Plzne, foto: Ivo Lukačovič (ILblog) [CC BY-SA 2.5], via Wikimedia Commons
Škoda teda kúpil malý strojárenský podnik, ktorý však na trhu nemal veľkú perspektívu. S finančnou pomocou rodiny a v neposlednom rade aj s využitím vena Hermíny Hahnenkammovej, s ktorou sa o dva roky neskôr oženil závod zmodernizoval a rozšíril prevádzku. Škodovému podniku sa bez väčších problémov podarilo prežiť aj krach Viedenskej burzy v roku 1873. Škoda bol údajne mimoriadne pracovitý, priam až workoholický a disponoval vynikajúcimi manažérskymi schopnosťami. Hovorí sa o ňom, že vedel oceniť usilovnosť a dobre odvedenú prácu a to nielen pochvalou, ale aj finančnou odmenou. Pre svojich zamestnancov dokonca v priebehu času zriadil aj sociálne a dôchodkové poistenie. Na druhej strane však bol Škoda prísny k sebe aj k druhým. Zle odvedenú a odfláknutú prácu trestal údajne nadávkami a v niektorých prípadoch aj fyzicky.

Za prvých 10 rokov Škodove strojárne dodali mechanizmy do desiatok cukrovarov a pivovarov. Okrem toho sa portfólio rozšírilo o zákazky pre české bane, hute a valcovne železa a to nielen v Česku, ale aj v Uhorsku či Nemecku. V 80. rokoch 19. storočia sa Emil Škoda rozhodol zamerať na oceľ. Vytušil, že napäté vzťahy v Európe povedú k výdatnejšiemu zbrojeniu. Využil znalosti spracovania ocele z Nemecka a Spojených štátov amerických a v roku 1884 založil modernú oceliarňu, ktorá dodávala materiál napríklad pre veľké vojnové lode. Do konca storočia otvoril aj ďalšiu veľkú zbrojárenskú halu a Škodove podniky sa tak stali jednými z najvýznamnejších dodávateľov zbraní a vojenskej techniky v celej Európe.

Škoda 75 mm, foto: Snowdog [Public domain], via Wikimedia Commons

Z 33 na 4 000

Škoda kúpil plzeňskú strojáreň s 33 zamestnancami. Do konca storočia už riadil viac ako 4 000 zamestnancov. Popri mechanizmoch pre potravinársky či ťažobný priemysel sa hlavným odvetvím výroby stalo zbrojárstvo a výroba vojenskej techniky. Okrem dodávok pre vojnové loďstvo Škoda vyrábal najrôznejšie zbrane od guľometov až po delá slúžiacim pozemných jednotkám. Tesne pred koncom storočia ale prišli finančné problémy. Škoda preto svoj podnik pretransformoval na akciovú spoločnosť, v ktorej mu však ostal väčšinový podiel. Tento krok sa nakoniec ukázal ako priaznivý a Škoda sa do prvej svetovej vojny stala najväčším priemyselným závodom v Rakúsko-Uhorsku.

Foto: Archív TASR/ Vlastimír Andor

Toho momentu sa však Emil Škoda už nedožil. Zomrel náhle počas cestovania vlakom, keď sa vracal z kúpeľov v rakúskom Bad Gasteine. Po prvej svetovej vojne ostala Škoda v krachu, no po investíciách francúzskej zbrojovky Schneider sa opäť postavila na nohy a rozšírila svoje zameranie aj na výrobu dopravných prostriedkov. V súčasnosti nesú meno Škoda spoločnosti Škoda Transportation so sídlom v Plzni, ktorá sa zaoberá najmä dopravným strojárstvom a Škoda Auto so sídlom v Mladej Boleslavi.


Podcast portálu Interez môžete bezplatne počúvať a samozrejme odoberať na týchto platformách:


Ďakujeme, že ste opäť počúvali Interez PODCAST, prajeme vám príjemný zvyšok týždňa.

0
Uložiť článok
Komentovať ( 0 )
Príbehy